בנייה | דעה

חופש כלכלי אחרי גיל 60 - אפיק המימון הייעודי שיכול לסייע בשנות הפנסיה

אנחנו חיים בתקופה בה היציאה לפנסיה היא רק הפתיח לפרק חדש בחיים • כדי לתת מענה הוליסטי לצרכים המשתנים ולשמור על רמת החיים בגילאי 60 פלוס, נחוצים פתרונות מימון ייחודיים המותאמים למאפייני הגיל השלישי • "המשכנתה הפנסיונית" מאפשרת ליהנות מהגדלת ההכנסה או מהלוואה גמישה מבלי למכור את הבית

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

עם העלייה בתוחלת החיים ובשנות הבריאות הטובה, החיים בגיל 60 פלוס הפכו לתקופה ייחודית בהשוואה לדורות קודמים: פרק חדש המאפשר מימוש תחביבים, נסיעות, סיוע לילדים, כיסוי התחייבויות, שיפוץ ושדרוג הבית. לאור המצב הביטחוני בחודשים האחרונים, עלה גם צורך חיוני במרחב מוגן בבית, מעבר לדיור מוגן או שינוי סביבת המגורים - לכל אלו נדרש לעיתים מימון.

בין הפתרונות הקיימים בשוק, מציע בנק מזרחי טפחות את מוצרי "המשכנתה הפנסיונית" - מעטפת מימונית המעניקה מענה למגוון צרכים, בין אם מדובר ברווחה כלכלית, מחיה שוטפת וצרכים חיוניים, כמו טיפול רפואי או הנגשה, ובין אם מדובר, כפי שהוזכר, במימון מעבר לדיור מוגן, טיול, לימודים, סיוע לדור ההמשך, הקטנת החזר חודשי להלוואה, או שדרוג לדירה חדשה.

עלייה של עד 100% בשווי הנכס

השנים האחרונות התאפיינו בשינויים גיאופוליטיים שהשפיעו על הכלכלה העולמית. בנוסף לתנודתיות השווקים, מתמודדת ישראל גם עם מצב ביטחוני מורכב. במחקרים שנערכו לא מכבר עלה כי הדאגות המרכזיות בקרב גברים ונשים המתקרבים לגיל הפרישה התמקדו בשני תחומים מרכזיים: בריאות ומצב כלכלי. הדבר נובע מהירידה היחסית בהכנסות עם היציאה לפנסיה למול הצרכים הדינאמיים בגיל הפנסיה.

על פי המשרד לשוויון חברתי נכון ל-2021, כ-79% מבני הגיל השלישי מחזיקים בבעלותם נכס מגורים. לכך נוספת העובדה כי בעשור האחרון שווי הנכסים בישראל עלה בכ-100%. כך גם מי שהכנסתו ירדה עם היציאה לפנסיה - יכול ליהנות מהכנסה חודשית נוספת או לממן הוצאה חד פעמית על ידי שעבוד הנכס, באמצעות "המשכנתה הפנסיונית". זו מיועדת לבני 60 פלוס ומאפשרת להגדיר את נכס המגורים כבטוחה להלוואה לטווח ארוך או קצר, בגובה של עד 45% משווי הנכס (ללא תלות בגיל הלקוח). המשכנתה מוצעת בתנאי החזר חודשי גמיש, או ללא החזר חודשי. הנכס נשאר בבעלות הלקוח, והוא יכול להמשיך להתגורר בבית או להשכירו.

אפשרות לנזילות גבוהה

בשנים האחרונות חל שינוי תפיסתי בנוגע למשכון נכס המגורים, שכיום רבים מוצאים בו אפיק מימון המציע נזילות גבוהה בלי למכור את הבית. מוצרי "המשכנתה הפנסיונית" של מזרחי טפחות הותאמו לצרכים של קהל היעד, ובנויים על מודל של הלוואה ארוכת טווח ומסלולי החזר גמישים, שעולים בקנה אחד עם אורח החיים אחרי הפרישה לפנסיה ומאפייני גילאי 60 פלוס בתקופה הנוכחית.

כאמור, את החזרי המשכנתה הפנסיונית ניתן לפרוס לתקופה ארוכה לרבות דחיית תשלומים. גובה ההלוואה והמסלול המועדף ייקבעו על פי התאמה פרטנית לצרכים ולרצונות של כל לקוח ובהתאם למקורות הפירעון של ההלוואה ולשיקולי האשראי בבנק.

*האמור אינו מהווה הצעה למתן ההלוואה. מתן הלוואה כפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.