ענף האנרגיה העולמי עומד בפני אתגר חדש שנובע מהמצור של המורדים החות'ים בים האדום: זינוק בעלויות ההשכרה של מכליות סוזמקס, מכליות הנפט מהסוג הגדול ביותר שמסוגלות לעבור בתעלת סואץ.
● 14 שנה של הכנות והתחמשות: האיום החדש על ישראל והעולם - בים באוויר וביבשה
● חברת ענק ראשונה מזהירה מעיכובים בשל מתקפות החות'ים בים האדום
המכליות שמסוגלות לשאת מיליון חביות נפט ובהן משתמשות רוסיה ומדינות המפרץ לעומת נפט לאסיה, או הובלה מהמפרץ לאירופה, מתייקרות באופן דרסטי, בשל ההחלטה של מרבית חברות הספנות ואף ענקית הנפט BP להימנע מהים האדום ולעקוף את אפריקה דרך כף התקווה הטובה. לצורך הדוגמה, המשמעות של החלטה כזו היא שהמסלול מסינגפור לרוטרדם התארך ב-40%, מ־8,440 מייל ימי ל־11,720. כך, נוצר מצב שהזמינות של המכליות צונח, כי מסלולן מתארך מ־16 שעות לכשלושה שבועות ואף יותר.
לפי ניתוח בלומברג, שיעורי החכירה של מכליות סוזמקס להובלת נפט מנמלי המזרח התיכון לים התיכון זינקו מפחות מ־70 נקודות לכ־90. התמחור של המכליות מתבצע לפי אחוזים מתעריף קבוע למסלול, ונתון לשינויים בהתאם לביקוש מול ההיצע.
ההתייקרויות לא מסתכמות בסוזמקס, אלא גם במכליות ארוכות שמסוגלות להוביל כ־600 אלף חביות נפט. אותן מכליות גם משמשות להובלת דלקים כמו סולר. בה בעת, הבצורת שממנו סובלת פנמה ומגביל את יכולת המעבר בתעלת פנמה בעקבותיו מוביל להתייקרויות של מכליות פנמקס. במקרה של תעלת פנמה, המשמעות של הימנעות ממנה ומעבר דרומית לאמריקה הלטינית היא החלפת מסלול של 10 שעות במסלול בן 67 ימים.
בתחום הובלת המכולות הענקיות החליטו לפרסם היטלים של כ־100 דולר ל־Teu למזרח התיכון. אוניות המכולה הן בגדלים שונים, אבל בהתחשב בהערכת הממוצע הכללי לאוניות אלו על כ־4,500 Teu - זו תוספת ממוצעת של 450 אלף דולר לכל הובלה בנתיב.
המצור שמטילים החות'ים על הים האדום משפיע, כמובן, גם על מחיר הנפט. חבית ברנט התייקרה בכ־4% בכארבעה ימים לכ־80 דולר לחבית. כעת, היא עומדת על כ־78.8 דולר לחבית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.