חמאס עשה עבודה רצינית בגזרת הלוחמה הפסיכולוגית - עכשיו תורנו

כבר ממתקפת הפתע ידע חמאס לנצל את אפיק הלחימה הפסיכולוגי, כולל תיעוד מהשטח והפצת פייק ניוז • אם היה מתוחזק הנרטיב הישראלי, המלחמה הייתה נראית אחרת וגם התמיכה הבינלאומית • הזירה הבאה: הצעירים האמריקאים. הכלי המסתמן: סרטון הזוועות

תמונה שהופצה כלוחמה פסיכולוגית. ילד עם שש אצבעות / צילום: חשבון הטוויטר של שגרירות סין בצרפת
תמונה שהופצה כלוחמה פסיכולוגית. ילד עם שש אצבעות / צילום: חשבון הטוויטר של שגרירות סין בצרפת

הכותב הוא מומחה ללוחמת מידע

המלחמה בעזה המחישה היטב את חשיבות הלוחמה הפסיכולוגית בשדה הקרב, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בעימות מול ארגון טרור. לוחמה פסיכולוגית היא טכניקת לחימה המאפשרת השגת מטרות אסטרטגיות וטקטיות דרך שימוש בכלים שבדרך כלל אינם קטלניים. אלה כוללים מניפולציות בערוצי תקשורת, מזו הקלאסית ועד לסביבה הדיגיטלית. אולם הלוחמה הפסיכולוגית אינה ענף פעילות חדש, והיא עתיקה כמו ימי הלחימה עצמם. עוד מימי קדם הבינו מצביאים את היכולת להכריע מלחמות מבלי להפעיל את מלוא העוצמה הפיזית. מצביא דגול הוא זה שידע כיצד לנצל את חולשותיו של היריב ולהגיע ליתרון דרך שימוש בהונאה, דיסאינפורמציה וזריעת פחד.

ראיון|המומחה שמעריך: אחת הבעיות הביטחוניות של ישראל תיפתר בקרוב
המדינה ששואפת להחליף את קטר כשחקנית מרכזית ברצועת עזה
יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "אלו שלקחו חלק במחדל הביטחוני הזה חייבים לקחת אחריות"

כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית נפגוש בדרך כלל עימות של נרטיבים במאבק על דעת הקהל העולמית. חמאס מתחזקים פעילות תודעתית שוטפת מול מדינות המערב, המציגה אותם כלוחמי חופש ואת ישראל ככובש אכזר. הנרטיב הישראלי מנגד מנסה להציג את חמאס כארגון טרור. ברגעים אלה הנרטיבים נלחמים בזירות תקשורת רבות, ובעיקר ברשתות החברתיות. בקרב צעירים רבים בארצות הברית נראה כי הנרטיב של חמאס מנצח. הקהל האמריקאי הבוגר יותר תומך בנרטיב של ישראל.

חיזוק מבינה מלאכותית

חמאס משתמש בלוחמה פסיכולוגית כבר מהשנייה הראשונה של מתקפת הפתע ב־7.10, שם היא הייתה אלמנט מהותי. המלחמה נפתחה בתרגיל הונאה של חמאס, ולצורך הצלחתה הפעילו בארגון מערכה ארוכה ומורכבת של מידע כוזב, כדי להטעות את ארגוני המודיעין ואת מקבלי ההחלטות בישראל. עיקרון העל היה חיזוק הקונספציה שפנין של הארגון לרגיעה.

בתום שלב ההונאה ותחילת התקיפה, הפך התיעוד למרכיב נוסף במתקפה הפסיכולוגית של חמאס. האכזריות חסרת הגבולות תועדה במספר דרכים. המחבלים השתמשו במצלמות גוף ואפילו בטלפונים ניידים של הקורבנות כדי לשדר בזמן אמת את הזוועות שביצעו. הם ביקשו לגרום לפחד ולזעזוע של הציבור בישראל. תכנים איומים אלה מאפשרים כעת לישראל להציג את פרצופו האמיתי של חמאס. סרטון הזוועות שערך דובר צה״ל מוצג כעת בפני מקבלי החלטות במערב ועוזר לקדם את הסיפור הישראלי בקרב על הנרטיב.

חמאס פעיל מאוד ברשתות החברתיות, מפיץ פייק ניוז ומפרסם תכנים הקשורים לגורל החטופים. בנוסף הוא זוכה לתמיכה ולחיזוק מסריו על ידי המעצמות המשתתפות מרחוק בעימות - איראן, סין ורוסיה, שמנהלות כל אחת בהתאם לאינטרסים שלה פעילות השפעה מול הקהל הישראלי והבינלאומי. איראן מפעילה קמפיינים לטובת הגברת הפירוד בישראל כחלק מהעימות שלה מולנו. האינטרס הרוסי הוא להסיט את תשומת הלב העולמית מהמלחמה באוקראינה, ולכן רוסיה מעצימה ברשתות החברתיות את הנעשה בעזה. מבחינת הסינים, ישראל נתפסת כחלק מאמריקה ולפיכך סין מנצלת את המלחמה כדי לפגוע באינטרס האמריקאי.

המלחמה כעת מציגה רף חדש בתולדות הלוחמה הפסיכולוגית ולוחמת המידע. היא פרצה בשלהי 2023, שנת הבינה המלאכותית (AI), ששדרגה את כלי ההשפעה הוותיקים שהכרנו. מימי המלחמה הראשונים ראינו דוגמאות למוצרי תעמולה שיצרה בינה מלאכותית. אלה משמשים בעיקר את חמאס ותומכיו כדי לקדם את הנרטיב שלהם לגבי האגרסיביות של ישראל. בינה מלאכותית משמשת גם ליצירת תכנים טקסטואליים: חלק ניכר מהתגובות בטוקבקים באתרים נוצרו על ידי בינה מלאכותית מארץ אויב. זו מאפשרת להפעיל צבאות של בוטים, תוכנות זדוניות שמייצרות הרים של תוכן אנטי־ישראלי.

מבחינת לוחמה פסיכולוגית טקטית בשדה הקרב, ישראל משתמשת בשיטת הכרוזים. אף שנראה שמדובר בכלי ישן, כרוזים הם עדיין מרכיב חשוב ויעיל כשמדובר באוכלוסייה בתנועה, ללא נגישות לרדיו, לטלוויזיה או לרשתות חברתיות. זוהי דרך להעביר מסר אפילו אם הנמען לא מעוניין להקשיב. כרוזים המוטלים ממטוס מאפשרים הגעה אליהם, גם אם הם לא רוצים בכך. ישראל מעבירה מסרים שונים בכרוזים ומטרת העל שלהם היא להציע אלטרנטיבה לשלטון חמאס. הניסיון הוא להסביר לציבור בעזה שחמאס אחראי למצבם הקשה. עד כה ראינו שימוש בכרוזים המבקשים מהציבור לנוע מצפון הרצועה לדרומה וכרוזים המציעים גמול כספי תמורת מידע בנוגע לחטופים או לראשי חמאס.

הכרוזים עדיין בתמונה

נראה שישראל הסתמכה בעיקר על עוצמתה הפיזית, שהיא כמובן הכרחית, אך עם זאת, כפי שמוכיחה המלחמה בעזה, ללוחמה הפסיכולוגית משקל רב בעידן הדיגיטלי, והיא הוזנחה. אם ישראל הייתה מתחזקת את הנרטיב הישראלי ומקדמת אותו בכל ערוץ אפשרי, המלחמה היום הייתה נראית אחרת. הערך העיקרי היה ניכר בתמיכה הבינלאומית. מכיוון שישראל הזניחה את ההסברה אנו נתקלים בעוינות רבה מול קהלים שאינם תומכים בנו. מדהים לראות את הבורות של אותם קהלים המעדיפים לתמוך בארגון טרור נאצי, למרות הפשעים האיומים שהוא ביצע, ולא לתמוך בישראל. איך זה קרה? בזמן שישראל לא תחזקה מערכה תודעתית, החמאס עשה זאת. במידה רבה, לוחמה פסיכולוגית שקולה לקמפיין שיווק. בשני המקרים המטרה היא ללמד ציבור ידע לגבי אינטרס שברצונך לקדם.

ישראל חייבת לפתח יכולות חזקות יותר בתחום לוחמת המידע. אסור להפקיר את שדה הקרב החשוב הזה לפעילותם הבלתי פוסקת של אויביה. מדובר על נושא קיומי. אם הצעירים האמריקאים שתומכים היום בחמאס לא ישנו את דעתם, ישראל תמצא את עצמה בבעיה קשה בטווח של 5 עד 10 שנים. הצעירים האלה יגיעו לעמדות מפתח בארה״ב. ישראל חייבת להבטיח שהם יבינו את המציאות ויכירו את פרצופו האמיתי של ארגון הטרור. הכלי הראשון שיעזור במלאכה הוא סרטון הזוועות, שיחקוק בתודעה בדיוק מי הוא חמאס.