10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר

זו הייתה שנה מוצלחת עבור הישראליות בוול סטריט, ובפרט עבור עשר הגדולות שבהן, שהוסיפו לשוויין 30 מיליארד דולר סך הכל. רובן הציגו עלייה דו־ספרתית במחיר המניה • מי הייתה שיאנית התשואות? מי האנשים שהרוויחו מאות מיליוני דולרים על הנייר רק בשנה האחרונה? ואיזה חברות נדחקו מהרשימה?

מימין: מיקי פדרמן, גיל שויד, אמנון שעשוע / צילומים: שלומי יוסף, יוסי כהן, איל יצרה
מימין: מיקי פדרמן, גיל שויד, אמנון שעשוע / צילומים: שלומי יוסף, יוסי כהן, איל יצרה

למרות הטלטלות, זו הייתה שנה מוצלחת במיוחד עבור הישראליות בוול סטריט, ובפרט עבור 10 הגדולות שבהן. בסוף 2023, הן שוות במצטבר למעלה מ־130 מיליארד דולר - זינוק של קרוב ל־30% ביחס לשוויין המצרפי בסוף השנה שעברה ותוספת של כ־28 מיליארד דולר. מניותיהן של רוב החברות הללו רשמו במהלך השנה האחרונה תשואה בשיעור דו־ ספרתי, וחלקן אף הציגו ביצועי יתר לעומת המדדים המובילים בוול סטריט - מדד S&P 500 שעלה ב־23.8% מתחילת השנה ומדד נאסד"ק שעלה ב־43.2%.

מה נותר מ"קפה בחמישה שקלים"? גם רמי לוי לא הצליח להעביר את קופיקס לרווחים 
דעה | בעיצומו של משבר, הורדת ריבית היא גם צו השעה אבל גם סכנה גדולה 

שלא במפתיע, כל החברות ברשימה, למעט אחת (טבע ) משתייכות לסקטור הטכנולוגיה. בניגוד לרוב התחזיות המוקדמות, שנת 2023 הייתה שנה טובה מאוד למדד נאסד"ק ולמניות הטכנולוגיה הנסחרות בו. גם מניותיהן של חברות הטכנולוגיה מישראל נהנו מהמגמה החיובית והרבה מהן הציגו תשואות בשיעור של עשרות ולעיתים אף מאות אחוזים מתחילת השנה.

 

בקרב עשר החברות בעלות השווי הגבוה ביותר, המניה של חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן  הציגה את התשואה הכי טובה. מניית החברה, שהקים ומנהל תומר וינגרטן, טיפסה השנה ב־89%, והחברה הוסיפה לערכה יותר מ־4 מיליארד דולר. עיקר העלייה הייתה בחודש האחרון, על רקע דוחות טובים ושיפור התחזית השנתית. למרות הזינוק, שווי החברה עדיין לא חזר לרמתו בהנפקה ב־2021 ובוודאי שלא לשיא שאליו הגיע זמן קצר אחריה (נסחרת כיום בשווי של 8.1 מיליארד דולר לעומת כ־20 מיליארד דולר בשיא לפני כשנתיים).

החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט היא חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי , ששוויה מגיע כיום ל־34.6 מיליארד דולר. מובילאיי, שהוקמה ומנוהלת על ידי אמנון שעשוע, הונפקה (בשנית) בנאסד"ק באוקטובר 2022 לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר. בשוק היו מי שהתאכזבו ממחיר ההנפקה, שכן הוא לא מאוד רחוק מהמחיר לפיו נמכרה מובילאיי לאינטל 5 שנים קודם לכן - 15.3 מיליארד דולר. עם זאת, תוך זמן קצר המניה החלה לזנק והנפקת מובילאיי הפכה לאחת ההנפקות המוצלחות של 2022. המניה המשיכה לעלות גם ב־2023 והציגה תשואה של 23%. בעלת השליטה אינטל ניצלה את העליות במניה למכור חלק מהחזקותיה במובילאיי, במחיר של 42 דולר - כפול ממחיר ההנפקה (כיום מחיר המניה כ־43 דולר). ועדיין, אינטל מחזיקה ב־88.3% ממניות מובילאיי בשווי של כ־31 מיליארד דולר.

 

גיל שויד הרוויח על הנייר 760 מיליון דולר

שלוש מבין עשר הישראליות הגדולות בוול סטריט עוסקות באבטחת הסייבר: צ'ק פוינט , סייברארק  וסנטינל וואן. הגדולה והוותיקה בהן היא צ'ק פוינט, שמנייתה נסחרת כיום בשיא כל הזמנים, במחיר המשקף שווי של 17.8 מיליארד דולר.

העלייה במניית צ'ק פוינט הובילה לכך שמחיר המניה בנאסד"ק עקף את מחיר היעד הממוצע למניה שבו נוקבים האנליסטים. לפי הוול סטריט ג'ורנל, מחיר היעד הממוצע הוא כ־147 דולר, בעוד שההמלצה הממוצעת היא "תשואת יתר".

המרוויח הגדול "על הנייר" מעליית המניה בצ'ק פוינט הוא המייסד והמנכ"ל גיל שויד, שנכון לדיווח האחרון מתחילת השנה החזיק ב־23.6% ממניות החברה. שווי ההחזקה שלו מגיע כיום ל־4.4 מיליארד דולר, כלומר תוספת של כ־760 מיליון דולר על הנייר לעומת סוף השנה שעברה.

צ'ק פוינט אולי בשיא, אבל פאלו אלטו כבר שווה פי 5 ממנה | עוד זווית

פאלו אלטו נסחרת כיום לפי שווי של 94.4 מיליארד דולר - יותר מפי 5 ביחס לשווי צ'ק פוינט - אך עדיין מרוויחה פחות ממנה

חברת אבטחת הסייבר הגדולה ביותר בוול סטריט במונחי שווי שוק היא פאלו אלטו נטוורקס. היא אמנם לא רשומה כישראלית באופן רשמי, אך הוקמה על ידי הישראלי ניר צוק (שכיום מכהן בה בתפקיד מנהל הטכנולוגיה הראשי, CTO) ולאורך השנים ביצעה לא מעט רכישות בישראל, כך שהיא מעסיקה בארץ עובדים רבים.

פאלו אלטו המציגה צמיחה מהירה נסחרת כיום לפי שווי של 94.4 מיליארד דולר - יותר מפי 5 ביחס לשווי צ'ק פוינט, החברה שבה עבד ניר צוק בעבר והוא מקפיד להקניט מאז. מחיר המניה יותר מהוכפל השנה וזינק ב־114%.

אבל למרות הרווח האסטרונומי, פאלו אלטו מרוויחה פחות מהמתחרה צ'ק פוינט. בזמן שהראשונה דיווחה על רווח נקי של 194 מיליון דולר (זינוק משמעותי לעומת 20 מיליון דולר ברבעון הקודם), צ'ק פוינט דיווחה על רווח נקי גבוה יותר של 205 מיליון דולר.

אלביט נהנתה מהתנופה הביטחונית

שם נוסף שבלט ברשימת עשר הגדולות הוא אלביט מערכות , החברה שמנייתה זינקה בחסות המלחמה (גם בארץ וגם באוקראינה) ב־33%. אלביט, יצרנית מערכות לחימה שונות, נהנית מהגידול בתקציבי הביטחון ברחבי העולם. בעל השליטה באלביט הוא מיקי פדרמן שמחזיק ב־44.1% מהון המניות. שווי ההחזקות שלו כיום באלביט גדל השנה על הנייר ביותר ממיליארד דולר ל־4.2 מיליארד דולר סך הכל.

החברות שהיו בראש והידרדרו לתחתית

החברה היחידה ברשימה שהציגה תשואה שלילית השנה היא אמדוקס - אותה חברה שבשנה שעברה התברגה בראש טבלת התשואות ועלתה ב־20%. מניית החברה הפועלת בתחום המערכות לספקיות תקשורת ירדה השנה ב־1.9%.

אבל אמדוקס לא לבד. לא מעט חברות ישראליות גדולות ספגו השנה מהלומות בוול סטריט. כך למשל סולאראדג' ו־ICL  (לשעבר כיל) נשמטו מרשימת עשר הגדולות אחרי שצנחו השנה ב־66% וב־26% בהתאמה.