איך מסקרים באיראן את חיסול הבכיר וסעודיה לא רוצה להסתבך עם החות'ים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה כותבים באיראן על חיסול בכיר משמרות המהפכה, סעודיה לא רוצה להסתבך עם החות'ים והתסכול האמריקאי מישראל • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מה כותבים באיראן על חיסול בכיר משמרות המהפכה, סעודיה לא רוצה להסתבך עם החות'ים והתסכול האמריקאי מישראל.

מה חושבים בדרום לבנון על חיזבאללה ובאירופה חוששים מטרור 
פרשנות | כבר לא בונה על שקט: ישראל הפסיקה להיות הצד המגיב 

1העיתונות האיראנית עוסקת בחיסול מוסאווי

באיראן עוסקים בהרחבה בחיסולו של מפקד כוחות משמרות המהפכה בסוריה ראזי מוסאווי, תקיפה שאותה מייחסים לישראל, ומגבירה את המתיחות באזור.

כותרת הבוקר של סוכנות הידיעות האיראנית מר (Mehr News Agency) מצטטת את המפקד הראשי של צבא איראן, עבדולרהים מוסאווי: "חיסול הבכיר של משמרות המהפכה חושפת את התסכול הישראלי".

בעיתון האיראני איראן אינטרנשיונל הוסבר אמש כי "מוסאווי עמד בראש ה'לוגיסטיקה' והתיאום הצבאי של משמרות המהפכה בסוריה, כאחראי על השגת נשק וכסף עבור הכוחות הנתמכים על ידי איראן בסוריה ובלבנון״. עוד צוין בעיתון כי "מוסאווי היה פעיל בסוריה במשך מעל 25 שנה״, וכי "מותו הוא מכה ברורה לפעולות משמרות המהפכה בסוריה ומחוצה לה".

שגריר איראן באפגניסטן חסן קזמי קומי צוטט אמש ב"אנתקהב" האיראני: "המעשה הנפשע הזה של המשטר הציוני נובע מכך שהמשטר הישראלי מבקש לפתח פעולות מחוץ לגבולות פלסטין הכבושה כדי להביא את הרפובליקה האסלאמית לשלב של עימות ישיר".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונל. לקריאת הכתבה המלאה.
מאמר מערכת מאת סוכנות הידיעות האיראנית, מר. לקריאת הכתבה המלאה. 
מאמר מערכת מאת אנתקהב האיראני. לקריאת הכתבה המלאה.  

2הסעודים לא רוצים להיגרר לסכסוך חדש עם החות'ים

כשהחות'ים תחת זרקור גלובלי בשבועות האחרונים, "ערב הסעודית מעדיפה לצפות בהתפתחויות האחרונות הללו מהצד, כשהסיכוי לשלום בגבולה הדרומי הוא מטרה חשובה יותר מאשר להצטרף למאמץ לעצור התקפות שלטענת החות'ים מכוונות נגד ישראל", נכתב אמש בניו יורק טיימס. המאמר עסק באסטרטגיה הסעודית החדשה בתימן - שנוטה "הרחק מפעולה צבאית ישירה ולכיוון טיפוח יחסים עם פלגים תימנים - מונעת מהמציאות שאחרי שמונה שנות מלחמה". צוין כי לפי גורמים סעודים ואמריקאים, יורש העצר מוחמד בן סלמאן אינו מעוניין להיגרר חזרה לסכסוך עם החות'ים. "בעוד הנסיך ממהר להתקדם בתוכניתו לנסות להפוך את ערב הסעודית למרכז עסקי עולמי עד 2030, הוא פועל להרגעת סכסוכים ומתחים ברחבי המזרח התיכון, כולל באמצעות התקרבות ליריבה האזורית של הממלכה, איראן", נכתב.

צוין כי "גורמים רשמיים ואנליסטים סעודים אומרים כי טילים חות'ים החגים מעל ריאד או פוגעים בעיירות בדרום ערב הסעודית - אירוע שכיח יחסית בשיא מלחמת תימן - הם הדבר האחרון שהנסיך צריך כשהוא מבקש לשכנע תיירים ומשקיעים שהממלכה פתוחה לעסקים". הנסיך פייסל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, צוטט באומרו כי "הסלמה אינה באינטרס של אף אחד".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ויויאן נראים. לקריאת הכתבה המלאה. 

3הכניסה של ביידן למלחמה והתסכול הנוכחי מישראל

"נשיא ארה"ב הקפיד לומר כי המחויבות של אמריקה לישראל היא 'בלתי ניתנת לערעור'", נכתב אתמול (ב') בפייננשיאל טיימס. "אך כעת, ביידן הזהיר את ישראל שהיא מתחילה לאבד את תמיכת העולם. האזהרות והתוכחה של ביידן לא סימנו קרע מהותי ביחסים עם ישראל. אבל זה כן הצביע על התסכול הגובר בוושינגטון מהתנהלותה של ישראל, ואי-השקט הגובר בוושינגטון מרמז על צרות גם עבור ביידן", נכתב.

עוד צוין כי "בניגוד לפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה בשנה שעברה, כאשר לארה"ב היו אינדיקציות ברורות לכוונותיה של מוסקבה במשך שבועות מראש, לביידן לא היה זמן להתכונן למלחמה בעזה: זו הייתה טלטלה בתקופה שבה הבית הלבן האמין שהמזרח התיכון יציב יחסית".

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת ג'יימס פוליטי, פלישיה שוורץ. לקריאת הכתבה המלאה.

4ירדן ואיראן מתקרבות

"היום קיבל סגן ראש הממשלה ושר החוץ והיוצא, איימן ספדי, שיחת טלפון משר החוץ האיראני, חסין אמיר עבדולהיאן, שבמהלכה דנו שני השרים במאמצים לעצור את התוקפנות הישראלית ברצועת עזה ולספק סיוע הומניטרי באופן מיידי", כך דווח אמש בעיתון הירדני אל דוסטור. צוין כי "אל-ספדי ועבדאללהיאן הדגישו את הצורך להגיע להפסקת אש מיידית ועצירת התוקפנות נגד עזה והסכנה שיש בה להרחבת המלחמה".

עוד נכתב כי "שר החוץ האיראני הוקיר את תפקידה המרכזי של ירדן ואת המאמצים שהוביל המלך עבדאללה השני לתמוך בעניין הפלסטיני ולהגשים את כל זכויות העם הפלסטיני. אל-ספדי מסר את ברכותיו של הוד מלכותו המלך לכבוד הנשיא האיראני והדגיש את רצונה של הממלכה לעבוד עם כל הצדדים להשגת יציבות, ביטחון ושלום באזור.

מאמר מערכת מתוך אל-דוסטור הירדני. לקריאת הכתבה המלאה.

5הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק: המשטרה ברמת הכוננות השנייה בגובהה

מאות מפגינים פרו-פלסטינים התכנסו אמש (ב') במרכז העיר ניו יורק, במה שהייתה המחאה האנטי-ישראלית האחרונה עד כה בתפוח הגדול, דיווח אמש הניו יורק פוסט. "חג המולד מבוטל כאן", ו"תחי האינתיפאדה", צעק הקהל של כ-500 מפגינים, בזמן שהם גדשו את אזור עץ חג המולד של מרכז רוקפלר הפופולרי בקרב חוגגים ותיירים, דווח. "כמה תגרות פרצו בקהל לאחר רדת הלילה, כולל מחוץ לקתדרלת סנט פטריק, שם שוטרים רצו בין ההמון. לפחות שישה מעצרים נרשמו". הם השאירו מדבקות "ציונות היא טרור" ו"שחררו את פלסטין" בחלק החיצוני של שוק החגים של יוניון סקוור, וכמה סיסמאות פרו-פלסטיניות, כולל "מניו יורק לעזה, הרחיבו את האינתיפאדה".

בדיילי מייל ציינו כי כדי להילחם בהפגנות, משטרת ניו יורק עברה להתגייסות משטרתית 'רמה שלוש' - רמת הכוננות השנייה בגובהה, כשכל היחידות המיוחדות נקראות לפעולה וחוליות נשלחות מכל מרכז פיקוד בעיר.

מתוך הניו יורק פוסט, מאת לארי סלונה, ראובן פנטון, ג'ורג' פיץ גיבון, פטריק רילי. לקריאת הכתבה המלאה.

מתוך הדיילי מייל, מאת וויל פוטר. לקריאת הכתבה המלאה.