ישראל במלחמה | סיקור שוטף

נתניהו: המלחמה תימשך חודשים ארוכים עד חיסול חמאס והחזרת החטופים

היום ה-85 למלחמה • ברצועת עזה: כ-30 מחבלים חוסלו במרחב העיר עזה תוך יממה • בצפון: רקטות נפלו בשטחים פתוחים סמוך לקריית שמונה, ארבעה הרוגים לחיזבאללה בתקיפה מסתורית בגבול סוריה-עיראק  • בפעם השנייה החודש - ארה"ב אישרה למכור לישראל תחמושת בשווי מיליונים • חברת הספנות מארסק: ממשיכים לשוט בים סוף

רה''ב בנימין נתניהו בהצהרה לעיתונות / צילום: תומר אפלבאום - הארץ
רה''ב בנימין נתניהו בהצהרה לעיתונות / צילום: תומר אפלבאום - הארץ

20:50 - ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים: "המלחמה תימשך עוד חודשים ארוכים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים הצהרה בקריה בתל אביב, שגם פתוחה לשאלות העיתונאים. "המלחמה תימשך חודשים ארוכים עד חיסול חמאס והחזרת החטופים", אמר נתניהו. "נבטיח שעזה לא תהיה עוד איום על ישראל". עוד אמר ראש הממשלה: "לא נסכים שיהיה בעזה גורם שמעודד טרור; אנחנו מנחיתים אש חזקה ועושים הכל לשמור על ביטחון כוחותינו".

"אנחנו פועלים נגד איראן כל הזמן", אמר נתניהו. "בכל מקום ובכל דרך - ואני לא אפרט. נמשיך לפעול בכל דרך למנוע מאיראן נשק גרעיני".

20:23 - עדות הראייה החדשה למעשי אונס ב-7 באוקטובר: "זה היה מזעזע"

חבר קיבוץ רעים העיד שראה גופות נשים שבוצעו בהן מעשי אלימות מינית קשים במהלך הטבח. "ראיתי 3 גופות, בוצעו בהן פגיעה מינית ברורה ונראית לעין", סיפר. דבריו מגובים בסרטון מהשטח: העדות שפורסמה לראשונה הערב בחדשות 12 נחקרת בידי להב 433. לכתבה המלאה.

20:21 - אורי מגידיש בסרטון חדש: "הייתי בשבי 23 ימים שהרגישו כמו שנים, חברותיי עדיין בעזה"

דובר צה"ל פרסם סרטון של אורי מגידיש, החטופה ששוחררה כעבור 23 ימים בעזה, - עם מסר לעולם. מי ששירתה כתצפיתנית בנחל עוז ביקשה לומר: "חמאס חטפו אותנו בזמן שחלקנו לבשנו פיג'מות. הייתי בשבי 23 ימים, שהרגישו כמו שנים. חברות שלי עדיין מוחזקות בשבי. למרות הכאב הבדידות והפחד, הייתה לי תקווה שיחלצו אותי. בזמן שמסביבב לעולם חוגגים את ערב השנה החדשה, יש 129 חטופים שעדיין נמצאים בשבי בעזה".

20:05 - הפלסטינים מדווחים: צה"ל מגביר את המתקפה על חאן יונס, מגע ישיר בין הלוחמים לחמושי חמאס

המשך תקיפות אינטנסיביות בח'אן יונס ובמרכז הרצועה. העמקת הלחימה מתרחשת גם באל-בורייג', במחנות המרכז ובמוואס. ההערכה היא כי רק פעולה משמעותית תביא לפריצת דרך במשא ומתן לשחרור חטופים.

מדיווחים מעזה עולה כי מתקיים מגע ישיר בין צה"ל לבין חמושי חמאס בשתי היממות האחרונות. הערכות האו"ם מדברות על כך כש-150 אלף בני אדם נמלטו ממרכז הרצועה - דרומה.

בתוך כך, לדרג המדיני הוצג נשק תקני סיני בכמויות גדולות שנתפס ברצועת עזה - שבו נעשה שימוש בידי חמאס. לא ידוע עדיין כיצד הנשקים האלו הגיעו מסין לידי חמאס.

18:35 - הותר לפרסום: 2 לוחמים נפלו בקרבות בעזה

דובר צה"ל פרסם כי שני חיילים נפלו ברצועת עזה. רס"ר במיל' קונסטנטין סושקן, בן 30 מתל אביב, לוחם בגדוד ההנדסה 7086 מחטיבת גולני - נפל בקרב במרכז הרצועה. סרן הראל איטח, בן 22 מנתניה, מפקד צוות בסיירת גבעתי, מת מפצעיו לאחר שנפצע ב-22 בדצמבר בקרב בדרום הרצועה.

באירוע שבו נפל קונסטנטין סושקו ז"ל, נפצע באורח קשה לוחם מילואים מגדוד 7086 מחטיבת גולני. כמו כן, קצין לוחם בגדוד 'צבר' (432) מחטיבת גבעתי, נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. לוחם מילואים בגדוד ההנדסה 7107 מחטיבת הנח״ל, נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה.

לוחם מילואים בפלס"ר 5352 מעוצבת "ראם" (179) נפצע קשה בקרב במרכז הרצועה. בנוסף, לוחם בגדוד 932, חטיבת הנח״ל נפצע באורח קשה בפעילות מבצעית בעוטף עזה.

18:20 - ראש הממשלה נתניהו יקיים הערב מסיבת עיתונאים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקיים הערב (שבת) בשעה 20:30 מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. ההצהרה תהיה פתוחה לשאלות העיתונאים.

16:55 - דובר צה"ל: חיל האוויר תקף חוליות מחבלים בשטח לבנון, בוצע גם ירי ארטילרי

מדובר צה"ל נמסר כי מטוס קרב וכלי טיס של חיל האוויר תקפו מוקדם יותר היום 3 חוליות מחבלים בשטח לבנון. בנוסף, צה"ל תקף תשתית מבצעית של חיזבאללה ותקף בירי ארטילרי מספר מרחבים בשטח לבנון.

תיעוד מהתקיפות: https://bit.ly/3tBMevm

16:38 - דיווחים בסוריה: צה"ל תוקף מחסני אמל"ח בחאלב, תקיפות גם בבינת ג'ביל דרומית ללבנון

16:30 - ראש המועצה האזורית אשכול: "מקווה שהתושבים הראשונים יחזרו לקראת סוף שנת הלימודים"

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, אמר בריאיון בחדשות 12 כי הוא מקווה שהתושבים הראשונים של המועצה יחזרו להתגורר בה לקראת סוף שנת הלימודים בבתי הספר והגנים. "יש תקווה ששנת הלימודים בספטמבר 2024 תתחיל כאן - אם נפספס את התאריך הזה, החזרה תהיה הרבה פחות טובה".

15:28 - אזעקות בקריית שמונה והסביבה

כמה רקטות שוגרו מלבנון לאזור קריית שמונה. אותרו כמה נפילות בשטחים פתוחים, לא ידוע על נפגעים. בלבנון דיווחו כי צה"ל תקף בבינת ג'בייל, שבדרום המדינה.

15:00 - צה"ל פשט על חמ"ל המודיעין הצבאי של חמאס בח'אן יונס

דובר צה"ל פרסם כי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 וצוות הקרב של חטיבת גבעתי בח'אן יונס פשטו על חמ"ל המודיעין הצבאי של הטרור חמאס, כמו גם על מפקדות צבאיות נוספות של ארגון הטרור. לוחמי צוות הקרב איתרו תשתיות טרור במרחב וחיסלו מחבלים שנערכו לפגיעה בכוחות צה"ל באמצעות ירי צלפים וטנקים. הכתבה המלאה

14:30 - צעיר נפצע בפיגוע דריסה באזור חברון, המחבל נוטרל

צעיר נפצע בפיגוע דריסה בעמדה צבאית סמוך למחנה פליטים אל-פאוור שבאזור חברון. הפצוע טופל במקום ופונה בהכרה מלאה לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב יציב. המחבל נוטרל בידי לוחמי צה"ל במילואים. כוחות רבים נפרסו באזור, ותגברו את הצירים במרחב. הכתבה המלאה

13:51 - התרעה על חדירת כלי טיס עוין בגליל

אזעקות הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון מחשש לחדירת כלי טיס עוין: גושרים, ע'ג'ר, דפנה, קיבוץ דן, שניר ושאר ישוב.

13:00 - 4 אנשי חיזבאללה נהרגו אתמול בצפון סוריה, ארה"ב לא לקחה אחריות על התקיפה

לפחות ארבעה אנשי חיזבאללה ומיליציות פרו-איראניות נוספות נהרגו אתמול (ו') בתקיפה בסוריה שיוחסה בתקשורת הערבית לארה"ב, אבל האמריקאים לא נטלו עליה אחריות - מה שעשוי להצביע כי גורם אחר הוא שתקף. התקיפה התבצעה בבוכמאל שבמזרח סוריה, מוקד פעילות של המיליציות שבאמצעותו הן מעבירות אמל"ח מעיראק לסוריה ובחלקו גם לחיזבאללה בלבנון. מי שהיה מעורב מאוד בנושא הוא מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה בסוריה, ראזי מוסאווי, שחוסל השבוע.

תחקיר הניו יורק טיימס מכה גלים ומתאר עבירות מיניות קשות שביצע חמאס
בפעם השניה החודש: ממשל ביידן עוקף את הקונגרס וימכור לישראל פגזים במאות מיליוני דולרים

12:15 - דובר צה"ל בערבית: 80% מהרקטות של חיזבאללה ששוגרו אתמול מלבנון - נפלו בתחומה

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי כתב בחשבון הטוויטר שלו שכ-80% מהרקטות של חיזבאללה ששוגרו אתמול מלבנון - נפלו בתחומה. "חיזבאללה מפר את החלטה 1701 וממשיך להשתמש בלבנונים כבני ערובה בהחלטותיו לתמוך בחמאס. אנחנו ממשיכים לפגוע בעמדות של חיזבאללה בדרום לבנון, מה שהיה לפני 7 באוקטובר - הוא לא מה שיהיה".

12:02 - וול סטריט ג'ורנל: כ-70% מ-439 אלף הבתים וכ-50% מהבניינים ברצועה - נפגעו מאוד או נהרסו כליל במלחמה

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי כ-70% מ-439 אלף הבתים שברצועת עזה וכי כ-50% מהבניינים - נפגעו מאוד או נהרסו כליל במלחמה. בנוסף דווח כי רק 8 מתוך 36 בתי החולים והמרכזים הרפואיים ברצועה מתפקדים ועדיין מקבלים מטופלים.

קבוצת ארגוני סיוע פרסמה הערכה ולפיה תידרש לפחות שנה לאחר המלחמה כדי לפנות את ההריסות, בנוסף ל-7 שנים עד 10 כדי לבנות מחדש את הבתים שנהרסו. לדברי קבוצת הארגונים, עלות השיקום נאמדת בכ-3.5 מיליארד דולר, כך על פי ההערכות.

11:49 - חיזבאללה אישר כי 4 מחבלים נוספים משורותיו חוסלו

חיזבאללה הודיע על ארבעה מחבלים נוספים משורותיו שחוסלו בלבנון - ובכך הצהיר על 133 הרוגים מתחילת המלחמה.

11:45 - דיווח בלבנון: השליח האמריקני הוכשטיין צפוי להגיע למדינה לתיווך בין ישראל לחיזבאללה

דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר: השליח האמריקני עמוס הוכשטיין צפוי להגיע ללבנון בתחילת חודש ינואר, בניסיון להוביל תיווך בין ישראל לחיזבאללה - שמטרתו להביא להפסקת אש בחזית הצפונית. עוד דווח כי הוא יפעל לפתרון המחלוקת על 13 הנקודות בגבול.

11:44 - אזעקות הופעלו בעוטף עזה 

11:34 - לוחמי צה"ל, השב"כ ומג"ב פעלו ביו"ש - נעצרו 6 מבוקשים, הוחרמו אמצעי לחימה

דובר צה"ל אישר כי לוחמי צה"ל, השב"כ ומג"ב פעלו הלילה ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הפעילות נעצרו שישה מבוקשים והוחרמו אמצעי לחימה רבים. "בכפר ג'ילזון שבחטיבת בנימין נעצרו חמישה מבוקשים והוחרמו אמצעי לחימה רבים", מסר דובר צה"ל. "במחנה הפליטים קלנדיה נעצר מבוקש נוסף והוחרמו אמצעי לחימה".

"בנוסף, בפעילות הכוחות בכפר קוצרה שבחטיבת שומרון ובכפר ברטעה שבחטיבת מנשה איתרו והחרימו הכוחות אמצעי לחימה רבים", הוסיפו בדובר צה"ל. "המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון, ואין נפגעים לכוחותינו".

בצה"ל ציינו כי עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,550 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, וכי כ-1,300 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.

11:25 - דיווח בלבנון: ישראל תקפה בדרום המדינה

רשת אל-מיאדין הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, מדווחת כי ישראל תקפה לפנות בוקר באל-ג'בין ובטיר חרפא שבדרום לבנון.

11:16 - אל-ג'זירה: ישראל הפגיזה ארטילרית במחנה הפליטים אל-בורייג' במרכז רצועת עזה

באל-ג'זירה דווח כי ישראל תקפה ארטילרית במחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה. לפי הדיווח, להפגזה הארטילרית קדמה הפצצה של חיל האוויר במחנה הפליטים.

09:56 - חברת הספנות מארסק: ממשיכים לשוט בים סוף

חברת הספנות הגדולה בעולם מארסק פרסמה מכתב ללקוחותיה ובו טענה כי למרות כל הסיכונים, תמשיך לשוט בים סוף "בתקווה להיות מוגנים בידי קואליציית המדינות". אתמול נפגשו חברי ההנהלה הבכירים וחישבו סיכונים, ובסיום הודיעו כי החברה תמשיך לעבור באותו המסלול שכולל את ים סוף. על ההיטלים והתשלומים הנוספים שגובה החברה, נטען במכתב כי החברה מקווה שבקרוב תוכל לשוב למחירון הקודם להובלה מהמזרח לישראל ולאירופה ולהוזיל עלויות.

09:20 - תחקיר הניו יורק טיימס: איפה צה"ל היה ב-7 באוקטובר?

תחקיר הניו יורק טיימס חשף את התנהלות צה"ל במתקפת הפתע, ועל פי התחקיר, כוחות הצבא היו לא מאורגנים ב-7.10, לא היו מוכנים, והתבססו על דיווחים ברשתות החברתיות ובתקשורת. מאחורי הכישלון המהדהד, בולטת היעדרה של תוכנית צבאית סדורה לאפשרות של חדירת מחבלים בקנה מידה רחב. 

08:49 - דובר צה"ל: כ-30 מחבלים חוסלו במרחב העיר עזה בתוך פחות מיממה, הותקפו מהאוויר מבנים צבאיים ותשתיות טרור רבות ברצועה

דובר צה"ל פרסם הבוקר כי בפעילות בסג'עייה שבצפון רצועת עזה, לוחמים מגדוד האיסוף 414 זיהו חוליית מחבלים שפעלה סמוך אליהם ומחבל חמוש ב-RPG. כלי טיס של חיל האוויר תקף, וחיסל את החוליה בהכוונת הלוחמים.

"כחלק מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת המילואים 14 במרחב העיר עזה ביממה האחרונה, חיסלו הלוחמים עשרות מחבלים", מסרו בדובר צה"ל. "בארבעה זיהויים שונים שביצעו הכוחות, חוסלו מהאוויר בתוך פחות משלוש שעות יותר מ-15 מחבלים חמושים, ובתום קרבות שניהלו הלוחמים, חוסלו מחבלים נוספים במרחב.

בנוסף, ציינו בדובר צה"ל כי בפעילות של צוות הקרב החטיבתי 551 במרחב בית לאהיא שבצפון הרצועה, השמידו לוחמי המילואים של צוות הקרב שני מבנים צבאיים שבשימוש ארגון הטרור חמאס. "בטרם בוצעה תקיפת המבנים, איתרו הלוחמים במקום אמצעי לחימה רבים, ובהם מטעני נפץ, נשקים, ציוד צבאי ומכשירי קשר".

"בפעילות נוספת שערכו הכוחות במרחב, זיהו הלוחמים שני תצפיתני אויב במבנה סמוך לשאר הכוחות, ולאחר זיהוי ודאי של המחבלים, כוח שריון ביצע ירי מטנק לעבר הבניין שבו שהו התצפיתנים וחיסלו אותם".

06:45 - הפלסטינים מדווחים על תקיפות צה"ל באזור ח'אן יונס ועל מעצר 14 בני אדם באזור רמאללה

04:50 - דיווחים: תקיפה נרחבת הלילה במזרח סוריה

כמה מקורות מדווחים על תקיפה מסיבית הלילה נגד כמה יעדים של המיליציות הפרו-איראניות באזור העיר אל-בכמאל שבמזרח סוריה, סמוך לגבול עם עיראק. ערוץ סברין ניוז העיראקי המזוהה עם המיליציות מדווח על לפחות חמישה הרוגים, ומייחס את התקיפה לצבא ארה"ב. באל-ג'זירה מצטטים דיווח ב-AFP על תקיפות של ישראל בסוריה.

03:06 - צעיר מניו ג'רזי הואשם בניסיון לסייע לארגון א-שבאב, בטענה שהונע לבצע אלימות בעקבות התקפת חמאס ב-7 באוקטובר

מעצרו של הצעיר בן ה-23, כארם נאסר, שנעצר בקניה, מגיע על רקע תקריות רבות של אנטישמיות לאחרונה, שהעלו את רמות איום הטרור בארה"ב. הצעיר עבר ביולי האחרון למצרים, והובא לארה"ב ביום חמישי.

02:16 - ראש ארגון הבריאות העולמי (WHO) אמר שהוא "מודאג מאוד" מהאיום ההולך וגובר של מחלות זיהומיות הניצבות בפני תושבי עזה

טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, ראש ארגון הבריאות העולמי, כתב בפוסט ברשת החברתית X כי כמעט 180,00 אנשים סובלים מזיהומים בדרכי הנשימה בעזה.

00:00 - ארה"ב אישרה למכור לישראל חבילת תחמושת חדשה

בפעם השנייה החודש - ארה"ב אישרה למכור לישראל תחמושת בשווי מיליונים. שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן אישר למכור לישראל פגזי ארטילריה בגודל של 155 מ"מ, מטענים ותחמושת נוספת, בסך כולל של 147.5 מיליון דולר. בלינקן קבע כי מצב החירום מחייב את מכירת התחמושת, והצעד שלו למעשה פותר את העסקה מצורך באישור הקונגרס.

זו הפעם השנייה בחודש האחרון שממשל ביידן עוקף את הקונגרס מאישור אספקת תחמושת ו"מונע עיכובים". בתחילת החודש בתוך עקיפת אישור הקונגרס, אושרה אספקה של פגזים לטנקים בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר.

23:10 - אחרי השיגורים לצפון רמת הגולן: צה"ל תקף את מקורות הירי בסוריה

דובר צה"ל עדכן כי לפני זמן קצר זוהו שני שיגורים שחצו משטח סוריה ונפלו בשטח פתוח. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. בנוסף, כלי טיס של חיל האוויר תקף מוקדם יותר היום, עמדת שיגור שהייתה בשימוש חיזבאללה בשטח לבנון.

23:01 - בכיר במשמרות המהפכה: "ישראל חיסלה את רזי מוסווי כי היא לא משיגה יעדים בעזה"

אסמעיל קא'אני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה: "ישראל חיסלה את רזי מוסווי בסוריה כי היא לא מצליחה להשיג את היעדים בעזה". קא'אני איים על ארה"ב ואמר כי אם היא תמשיך בהתנהגות "הלא רציונלית" שלה בעיראק - המיליציות הפרו-איראניות יגיבו על כך.