חיזבאללה | פרשנות

המלכוד הכפול של חיזבאללה בעקבות חיסול אל־עארורי

החיסול של אל־עארורי ומקורביו התרחש ממש במעוז חיזבאללה, מה שמבהיר לחסן נסראללה עד כמה אויביו חדרו לעומק החצר האחורית שלו • נראה כי נסראללה נמצא בסיטואציה בה הוא מבין כי הוא חייב להגיב לחיסול. השאלה היא האם ההסלמה תהיה כזו שישראל תוכל להכיל, או כזו שתוביל למלחמה כוללת

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla
מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: ap, Hussein Malla

חיסולו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סלאח אל־עארורי אתמול (ג'), הציב את חיזבאללה במלכוד בין הצהרותיו המוקדמות של המזכ"ל חסן נסראללה אודות משוואת התגובה עם ישראל לבין מצבה של מדינת לבנון.

תלות בארה"ב וחשש מאיראן: המדינה הערבית היחידה בקואליציה נגד החות'ים
חגג את הטבח, היה אחראי על הטרור ביו"ש וישב בכלא הישראלי: מי היה בכיר חמאס שחוסל?

ראשית, החיסול של אל־עארורי ומקורביו התרחש ממש במעוז חיזבאללה, רובע הדאחייה בביירות - מה שמבהיר לנסראללה עד כמה אויביו חדרו לעומק החצר האחורית שלו. אין זה מפתיע כי עיתון "אל־אח'בר" שמקורב לחיזבאללה הגדיר את חיסול אל־עארורי בתור "חציית הקו האדום" של נסראללה. עם זאת, לבנון היא מדינה מרוסקת - כלכלית, חברתית ושלטונית. היא נחנקת, בין השאר, תחת החוקה הלבנונית שקובעת, בין השאר, כי הנשיא חייב להיות נוצרי מרוני. אולם, מאז שמישל עאון סיים את תפקידו באוקטובר 2022, לא הצליח הפרלמנט לבחור מחליף. בה בעת, לפי החוקה צריך ראש הממשלה להיות מוסלמי סוני. אולם, נג'יב מיקאתי מכהן על תקן ראש ממשלה זמני כבר יותר משנה.

לממשלה הזו אין יכולת לספק ללבנונים פתרון למה שמגדירים בבנק העולמי בתור "אחד משלושת המשברים הקשים ביותר מאז 1850". היעדר היכולת להביא להסכמות על צעדים קשים שיאפשרו סיוע זר משמעותי לשיקום כלכלת המדינה, הוביל לכך שעלויות חבילה הסיוע המיועדת ללבנון גדלו אקספוננציאלית. ההפסדים של המגזר הפיננסי והציבורי זינקו מכ־44 מיליארד דולר ל־72 מיליארד. בד בבד, הלירה הלבנונית התרסקה ב־98%.

התוצאה היא 70% מהאוכלוסייה שמתקשים לספק לעצמם את צרכיהם הבסיסיים ו־78% שאינם יכולים לחמם את ביתם. בימי שגרה, נסראללה מנצל זאת כדי לגייס שיעים עניים לשורותיו, אך כעת אם התגובה שלו תהיה משמעותית מאוד - הוא עלול להוביל את לבנון כולה למלחמה כוללת. מזכ"ל חיזבאללה הוא ארכיטרוריסט, אבל הוא מבין את ההשלכות: מלחמת לבנון שלישית תהיה החותמת על גזר דין המוות של מדינת לבנון. במצב שכזה, לא רק הסונים והנוצרים, אלא גם השיעים לא יסלחו לו.

האם ההסלמה תוביל למלחמה כוללת?

האתגר של נסראללה הוא שהמלכוד מאתמול מתווסף למלכוד מ־7 באוקטובר. מתקפת חמאס הרצחנית לא רק הפתיעה את ישראל, גם איראן וחיזבאללה לא היו מוכנים. ניתן רק לשער מה היה קורה בגבול הלבנון, לו חמאס וחיזבאללה היו פותחות במלחמה מתואמת ב־7 באוקטובר, במבנה דומה לפרוץ מלחמת יום הכיפורים במתקפה של צבאות סוריה ומצרים.

לנסראללה כואב מאז אותו תאריך כי הוא מבין היטב כי פרויקט הדגל שלו, כוח רדואן שהתאמן במשך שנים על כיבוש יישובים בגליל, יידרש לשינוי מהותי. הקונספציה הישראלית שבנתה על גדרות וטכנולוגיה על חשבון כוח אדם סדיר בגבולות הסתיימה ב־7 באוקטובר. בדיעבד, ניתן לומר שזה מזל גדול.

אם לקחו כמה ימים לטהר 22 יישובים בעוטף עזה, אזור שטוח, ממחבלים, ניתן רק לדמיין כמה יהיה קשה לעלות ליישובים בגבול לבנון משטח נחות - בעת שמחבלים השתלטו על יישובים.

חיבור המלכודים האלה יוצר לנסראללה סיטואציה שבה הוא מבין כי הוא חייב להגיב, ואף להציג פעולה שתיראה כאסקלציה. השאלה הגדולה שתישאר עד אז היא האם האסקלציה תהיה כזו שישראל תוכל להכיל, או אחת חמורה במיוחד שתוביל למלחמה כוללת.

לפחות את חלק מהתשובה אנחנו עשויים לקבל היום (ד) בשעה 18:00, כשנסראללה צפוי לנאום באירוע שתוכנן מבעוד מועד לציון ארבע שנים לחיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני.