מועדון ת"א 100: הכירו את המניות שהכפילו את ערכן ויותר בשנה החולפת

הבורסה חושפת 13 חברות שהניבו תשואה של לפחות 100% ב-2023, רובן מתחום הטכנולוגיה: "יכולות להפוך מחברות ששוות 200 מיליון שקל לכאלה ששוות מיליארדי שקלים"

המניות שזינקו בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המניות שזינקו בבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור הבורסה בתל אביב, כשזו נקלעה לפיגור אחרי המדדים המובילים בעולם. עם זאת, 13 חברות הצליחו לרשום השנה תשואה של יותר מ-100% ולהיכנס ל"מועדון ה-100" אותו השיקה השבוע הבורסה.

המועדון, שהושק על פי רעיון שמיושם בבורסה הקנדית, כולל חברות ששווי השוק שלהן הוא למעלה מ-200 מיליון שקל ושרשמו תשואה של 100% לפחות בשנת 2023. על פי בדיקת יחידת המחקר של הבורסה, בשנה החולפת עשר מתוך אותן חברות הן מסקטור ההייטק - 7 חברות טכנולוגיה ו- 3 חברות ביומד, כשלתעשייה המסורתית ישנן שלוש נציגות.

בצמרת הרשימה: ארית תעשיות , השיאנית ל-2023 עם תשואה הגבוהה מ-400%,; נקסט ויז'ן  הניבה תשואה הגבוהה מ-300%; ושתי חברות עם תשואה של מעל 200% - קמטק  ובריינסוויי . תעשיות לכיש הייתה היחידה מה-13 שהניבה תשואה חיובית בכל אחת משלוש השנים האחרונות.

 

ההצטיינות של ארית ושל נקסט ויז'ן לא מפתיעה, ושתיהן צמחו מאוד על רקע מגמת ההתחמשות העולמית. אין סמלי יותר מכך שארית, החברה הביטחונית הקטנה שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מרעומים ומוצרי אלקטרוניקה צבאיים, פועלת משדרות. היא נסחרת בשווי של 411 מיליון שקל (סיימה את 2023 בשווי של 387 מיליון). התשואה הגבוהה הגיעה בין היתר בעקבות שני הסכמים עליהם חתמה החברה הבת שלה רשף עם חברה ביטחונית הודית, לאספקת מאות אלפי מרעומי ארטילריה מדי שנה למשך 10 שנים. בנוסף, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" קיבלה החברה הזמנה ממשרד הביטחון בהיקף של כ-120 מיליון שקל לאספקת מגוון מרעומים לפגזים ולמרגמות.

לגבי נקסט ויז'ן, יצרנית המצלמות המתוחכמות לרחפנים ולמל"טים, מאז הנפקתה ביוני 2021 היא השלימה נסיקה של כ-430%, ואת 2023 סיימה בשווי של 2.4 מיליארד שקל (משתייכת למדד ת"א 90).

חני שטרית-בך, סמנכ"לית המחלקה הכלכלית ומי שאחראית על המועדון 100, מסבירה כי שוק ההון עוקב אחרי מדדי הדגל ת"א 35 ו-125, אך בבורסה מסתכלים גם על החברות הקטנות, ומחפשים בכל פעם דרכים שונות לחשוף אותן בפני המשקיעים. "מטבע הדברים חברות שעולות במעל 100% בשנה לא יהיו חברות שנמצאות בת"א 35 וגם רוב הסיכויים שלא בת"א 90, למרות שיש אחת כזו - קמטק, שלמרות גודלה עלתה ביותר מ-230%".

כאמור למעלה מ-50% מהחברות שנכנסו השנה לרשימה, שבע מתוך 13, מגיעות מתחום הטכנולוגיה. "יש משקיעים שמחפשים דווקא את חברות הטכנולוגיה כי למרות שיש בהן סיכון יש גם סיכוי הרבה יותר גדול להרוויח. סיפור הצלחה וחתימה על הסכמים מסחריים בחברות קצת יותר קטנות מאפשרות להן צמיחה גדולה והן יכולות להפוך מחברות ששוות 200 מיליון שקל לכאלה ששוות מיליארדי שקלים בתוך תקופה קצרה, ולכן מה שמעניין הוא הפוטנציאל של החברות הללו".

כיצד אפשר להיחשף לחברות הללו?
שטרית-בך: "רוב החברות נמצאות במדד ת"א צמיחה. אני כבורסה לא ממליצה על השקעה בחברה מסוימת אך כן חשוב שהציבור יכיר וייחשף לשלל החברות הקיימות בבורסה ולא רק לגדולות שבהן, וכמובן שלאלו שלא רוצים לקחת סיכון בהשקעה בחברה מסוימת יש 6 קרנות סל שעוקבות אחר מדד ת"א צמיחה. כיום 104 מיליון שקל מושקעים במדד הזה ולאור החברות שנכללו בו יכול להיות שהוא לא ממצה את הפוטנציאל שלו. זו הייתה שנה מאתגרת בשוק הישראלי והעובדה שלא מעט חברות טכנולוגיה וביומד השיגו תשואות גבוהות ממחישה את הפוטנציאל של השוק שלנו, במיוחד בחברות קטנות".

עם זאת, נציין כי המדד עצמו הציג ב-2023 תשואה של 3% בלבד, אף פחות ממדד ת"א 125, כך שבמקרה הזה השקעה בו על פני בחירת מניות ספציפית לא הניבה תוצאה יוצאת דופן.

כדי לסייע לציבור להיחשף לחברות האלה הבורסה תעזור להם בשיווק, בין היתר באמצעות הזמנתן לאירוע פתיחת מסחר ב-14 בינואר וחשיפה ברשתות החברתיות ובאתר הבורסה. "לצערי הציבור לא מכיר את כל החברות הציבוריות הפועלות בארץ, אלו שדואגות לתעסוקה ומחזקות את הכלכלה הישראלית, כלכלה חזקה היא מרכיב מרכזי בחוסן של המדינה. אגב גם ב-S&P 500 רוב המשקיעים לא יודעים מי הן החברות במדד למעט 10 הגדולות. וזאת למרות שפוטנציאל הרווח הוא דווקא בחברות היותר קטנות במדד".