לא רק מובילאיי: המניה שאיבדה 41% בסופ"ש אחד

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • אופקו הלת' איבדה כ-41% תוך שני ימי מסחר לאחר שהודיעה על גיוס אג"ח המירות • צים זינקה בכ-48% תוך שבוע לאור המתקפות של החות'ים במיצר באב אל-מנדב • מוביליאיי צללה בחדות לאחר שפרסמה אזהרת רווח

פיליפ פרוסט, אמנון שעשוע, אלי גליקמן / צילום: עינת לברון, איל יצהר, סיון פרג'
פיליפ פרוסט, אמנון שעשוע, אלי גליקמן / צילום: עינת לברון, איל יצהר, סיון פרג'

בסיכום שני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר, חמישי ושישי, המדדים המרכזיים בוול סטריט סיימו ללא שינוי מהותי. מדד התעשייה הדאו ג'ונס עלה ב-0.1%, ה-S&P 500 ירד ב-0.2% והנאסד"ק השיל מערכו 0.5%. הדאו ג'ונס וה-S&P500 ממשיכים להיסחר קרוב לרמות שיא כל הזמנים.

הסטטיסטיקה מגלה: 10 המניות האלה עשויות להיות הפתעת השנה 
כשבבורסה חוגגים בעיקר החלטות ריבית, ברור למה הכסף עורק לוול סטריט 

1אופקו צללה לאחר שהודיעה על גיוס אג"ח המירות

מניית הביומד הדואלית אופקו הלת'  איבדה בחמישי ובשישי כ-41% משוויה. החברה הודיעה על גיוס אג"ח המירות בהיקף של 200 מיליון דולר וצפויה לשלם ריבית חצי שנתית עד תחילת שנת 2029 ומשקיעים יוכלו להמיר אותן למניות או למזומן. איגרות חוב המירות הן איגרות חוב שניתן להחליף אותן בהמשך למניות, ולכן המשקיעים הקיימים חוששים שהן יהפכו למניות בפועל מה שידלל את החלק שלהן. 

אופקו נשלטת ע"י איש העסקים היהודי אמריקאי ד"ר פיליפ פרוסט, שהוא גם דרמטולוג. הוא מחזיק בשליטה באמצעות החברות פרוסט גאמא וגם פרוסט נבאדה. משנת 2015 המניה הספיקה לאבד כ-90% משוויה ומאז היא מדשדשת. כעת היא נסחרת לפי שווי של 687 מיליון דולר.

2צים זינקה בכ-48% בתוך שבוע בעקבות מתקפות החות'ים

מניית הספנות הישראלית צים  בהנהלת אלי גליקמן ובשליטת עידן עופר השלימה בשבוע האחרון זינוק של כ-48% בשוויה לשווי של 1.75 מיליארד דולר, אחרי עוד עליה של 7.2% ביום שישי. החברה הישראלית נהנית מהמתקפות של החות'ים על ספינות משא במיצר באב אל-מנדב. חברות הספנות נאלצות להקיף כעת את יבשת אפריקה כדי להימנע ממפגש עם החות'ים, והמסע שלהן מתארך בכשלושה שבועות. כתוצאה מכך, היצע הספינות העולמי הצטמצם אפקטיבית (למרות שמספר הספינות לא השתנה) ומחירי התובלה זינקו בחדות.

עם זאת, מחירי התובלה עדיין נמוכים משמעותית מהשיא שאליו הגיעו בתקופת הקורונה. כעת נשאלת השאלה האם האיום החות'י יימשך לטווח הארוך או שמדובר במשבר שיסתיים תוך זמן קצר. אם המשבר יימשך - המניות בתחום עשויות להמשיך ולזנק. אם המשבר יסתיים, צופים האנליסטים, כי מחירי התובלה יחזרו לרדת באופן משמעותי ואיתם גם המניות.

3מוביליאיי צללה בחדות לאחר שפרסמה אזהרת רווח

מניית חברת חיישני הרכב מובילאיי  של פרופ' אמנון שעשוע, שנרכשה ע"י אינטל בשנת 2017 והונפקה לפני שנה בחזרה בבורסת הנאסד"ק, התרסקה ב-25% במסחר ביום חמישי ולאחר מכן בשישי תיקנה קלות ב-1.7%. הסיבה לנפילה הגדולה היא אזהרת רווח שפרסמה החברה הישראלית הגדולה בוול סטריט. במובילאיי דיווחו על מלאים גדולים מדי שהצטברו בקרב הלקוחות שלה, ספקיות Tier-1, כך שהן יזמינו ממובילאיי פחות מוצרים בשנה הקרובה. במובילאיי מעריכים שהחברה תספק כ-31 עד 33 מיליון מוצרים מהדגם העיקרי שלה, EyeQ, כך שההכנסות שלה ברבעון הראשון של שנת 2024 צפויות להיות נמוכות ב-50% מאלה של השנה שעברה, אז הכניסה 458 מיליון דולר, המשמעות היא שהחברה צפויה לרשום הכנסות של כ-229 מיליון דולר ברבעון הקרוב.

פרשנות | מחקה רבע משוויה: החברה הישראלית שרשמה את היום "הגרוע בתולדותיה" 

מובילאיי גם צופה שבשנה כולה ההכנסות יהיו נמוכות ב-9% מאשר בשנת 2023 (בשנת 2023 החברה צפויה לרשום הכנסות של 2.078 מיליארד דולר ובשנת 2024 החברה צופה הכנסות בטווח של 1.83 עד 1.96 מיליארד דולר). מדובר בתחזיות מאכזבות מאוד של החברה לעומת צפי האנליסטים, אלה העריכו שהיא תכניס 2.59 מיליארד דולר בשנה הקרובה, כלומר פספוס של 27% ביחס לתחזיות.

4 סקיוריטי ממשיכה במומנטום השלילי

חברת הסייבר האב סקיוריטי  של אייל משה המשיכה במומנטום השלילי והמניה איבדה עוד 9% ביום שישי. המניה שהתמזגה לחברת ספאק (חברה ללא פעילות שקולטת חברה אחרת) לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר וחוותה בריחה במועד המיזוג של משקיעים, כולל משקיעי העוגן (PIPE) נסחרת כעת לפי שווי של 21 מיליון דולר בלבד, הרבה מתחת לשווי שבו עזבה את הבורסה בת"א.

המניה מחקה כ-99% משוויה מאז השלמת מיזוג הספאק וירדה מתחת ל-1 דולר למניה. כדי לא להימחק מהמסחר החברה ביצעה ספליט הפוך - כך שכל 10 מניות של החברה הפכו למניה אחת, ובכך היא חזרה להיסחר מעל 1 דולר למניה. בדוחות לשנת 2022 החברה רשמה הפסד של 80 מיליון דולר, וזאת אחרי הפסד של 13.6 מיליון דולר בשנת 2021.