'זה בסדר אם אאחוז ביד שלך?': בתוך תא הנוסעים של טיסה 1282 של אלסקה איירליינס

הנוסעים מספרים על חוויה מצמררת לאחר שחלק מהמטוס נשבר בעודו באוויר

החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian
החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian

ראשית, נשמע קול פיצוץ קטן. ואז מפץ גדול.

אוויר יצא מצידו של המטוס, שטס בגובה 16 אלף רגל עם חור בגודל יציאת חירום. טלפון סלולרי, בובת דובון ענקית וחולצת נוסע נשאבו מהחור בתא הנוסעים. מסכות חמצן נפלו מתאיהן.

חברת הספנות הסינית הרביעית בגודלה בעולם מפסיקה לשוט לישראל
WSJ | בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת 

נוסעים בטיסה 1282 של אלסקה איירליינס, שביום שישי אחר הצהריים הייתה בדרך לאונטוריו, קליפורניה, מנמל התעופה הבינלאומי של פורטלנד - חששו לחייהם. הטיסה, לעומת זאת, נחתה בחזרה בשדה התעופה בפורטלנד פחות מ-30 דקות לאחר ההמראה, כשעל סיפונה 171 נוסעים ושישה אנשי צוות, כולם בחיים.

חוקרי בטיחות אווירית פדרליים בודקים כעת את התקרית, אשר חידשה שאלות לגבי בואינג, יצרנית המטוס, ו-Spirit AeroSystems, אחת הספקיות העיקריות שלה. הרגולטורים בארה"ב הורו לחברות תעופה לערוך בדיקות עבור עשרות מסוג המטוסים שבהם טסה אלסקה - MAX 9 737. בואינג מסרה שהיא משתפת פעולה עם החקירות.

"ממש חשבנו שאנחנו הולכים למות", אמרה סריסואר אן, שהייתה בטיסה עם בנה בן ה-12 ג'וזיה מקאול. הם ישבו בשורה 27 במושבים C ו-D, במושבי המעבר שורה אחת בלבד מאחורי החלק שנפער.

חלק מהמטוס התפוצץ לאחר 20 דקות באוויר

לפני שטיסה 1282 המריאה ביום שישי, הטמפרטורה הייתה באזור ה-4 מעלות צלזיוס, קור אופייני לפורטלנד, אורגון, בתקופה זו של השנה. לא ירד גשם, אמר כריסטופר היקמן, נוסע בן 44 שישב בשורה 8. הטיסה הייתה אמורה לצאת בשעה 16:40, אך לבסוף המריאה מעט מאוחר יותר. צוות שדה התעופה הסיר את הקרח מהמטוס לפני שהמריא.

הטיסה הייתה כמעט מלאה, עם מושבים בודדים ריקים בלבד, כולל מושב החלון השמאלי בשורה 26. היה חשוך בתא הנוסעים - הלילה ירד, למשענות המושבים לא היו מסכים, ואורות המטוס עומעמו לקראת ההמראה.

המטוס יצא מהשער בשעה 16:52, לפי שירות מעקב הטיסה FlightAware. הוא המריא מעט אחרי 17:00.

בערך 15 או 20 דקות לעלייתו, חלק מהמטוס התפוצץ בשורה 26. שחרור האוויר היה "עוצמתי", אמר האיגוד המייצג את דיילות אלסקה. הלחץ בתא הנוסעים צנח. היקמן שמע אמא בוכה, "החולצה של הבן שלי נתלשה!".

אן ובנה מקאול היו בפורטלנד כדי לבקר את בתה של אן, שלומדת במכללה לכבוד חג המולד. זמן לא רב לאחר שהטייס הודיע ​​שהמטוס הגיע לגובה של עשרת אלפים רגל, אן שמעה את מה שנשמע כמו פיצוץ.

מקאול אמר שהוא הפיל את הטלפון שלו ומאוחר יותר ראה אותו עף החוצה מהחור הפעור. ואז, גם הדובון הגדול והחום שסבתו קנתה לו מקמבודיה, נשאב החוצה.

התנשפויות של הלם מילאו את המטוס כשמסכות חמצן שוחררו מלמעלה, לפי נוסעים בטיסה. האוויר הרגיש דליל יותר, וכמה מהנוסעים התקשו לנשום עד שהצליחו לחבר את מסכות החמצן שלהם. אבק נשר על שיערה של אן. האורות הפנימיים נדלקו.

כמה נוסעים קמו כדי לנסות לראות מה קרה. צוות הטיסה הורה להם להישאר בישיבה חגורים בחגורות הבטיחות.

"אתם מוכרחים להישאר ישובים. אנחנו צריכים להיות בטוחים שזה בסדר לנוע עכשיו", אמר איש צוות ברמקול. הצוות אמר לנוסעים להשאיר עליהם על מסכות חמצן.

"יש חור בדופן המטוס!" צעק נוסע.

הטייס של אלסקה הודיע לבקרת התנועה האווירית שהמטוס איבד את הלחץ ועליו לחזור לפורטלנד.

"הכרזנו על מצב חירום", אמר הטייס, על פי הקלטה של ​​החילופין שפורסמה באינטרנט על ידי LiveATC. "לחץ האוויר יורד. אנחנו צריכים לחזור בחזרה".

"זה בסדר אם אני אאחוז ביד שלך?" 

אן ומקאול החזיקו ידיים משני צידי המעבר. מקאול אמר שהוא הביט החוצה מהחור כל הזמן והרגיש משבי אוויר מקפיא. בגלל שהם חבשו את מסכות החמצן שלהם, הם לא יכלו לדבר אחד עם השני. אן אמרה שהיא התפללה לנחיתה בטוחה.

רוב הנוסעים לא יכלו לראות מה קרה. השמועה ש"חלון" נפער עברה דרך המטוס כמו משחק טלפון, כשהנוסעים דיברו בקולות שהושתקו על ידי מסכות החמצן, אמר היקמן.

"זה בסדר אם אני אאחוז ביד שלך?" שאלה האישה שישבה ליד היקמן. הוא אמר שכן. הוא אחז בידה של האישה ובידה של אמו, תרזה. "כולנו רק ניסינו לנחם אחד את השני באותו שלב".

היקמן היה בדרך להחזיר את אמו הביתה לדרום קליפורניה. תחילה הם הזמינו מושבים לשורה 29 - מה שהציב אותם שורות בודדות מהחור. בלילה שלפני הטיסה, הוא שדרג את המושבים שלהם כדי לחסוך מאמו קושי בהליכה במטוס. הם ישבו בשורה 8, מאחורי המחלקה הראשונה.

היקמן שלח הודעה לבן זוגו דייגו מוריו: "דייגו, יש מצב חירום במטוס".

נוסעים מסביבו עשו את אותו הדבר.

"אני כל כך מפחדת עכשיו", כתבה אמה וו להוריה ממושב 18B בהודעות טקסט שפרסמה בסרטון TikTok. "בבקשה תתפללו עבורי," היא כתבה. "בבקשה, אני לא רוצה למות".

תוך דקות מרגע החירום, יכלו הנוסעים להרגיש את המטוס מסתובב. היקמן חשב שהם חוזרים לפורטלנד - אבל הצוות לא הודיע ​​להם על כך.

מלבד כמה התפרצויות, הנוסעים היו שקטים להחריד במהלך הירידה לשדה התעופה, אמר היקמן. אן סיפרה שהדיילות באו לבדוק אותה ואת בנה וביקשו שיתנו סימן - אגודל למעלה או למטה - כי הם לא יכלו לדבר.

טיסה 1282 של אלסקה איירליינס נוחתת בחזרה בשדה התעופה בפורטלנד פחות מ-30 דקות לאחר ההמראה / צילום: ap, Craig Mitchelldyer
 טיסה 1282 של אלסקה איירליינס נוחתת בחזרה בשדה התעופה בפורטלנד פחות מ-30 דקות לאחר ההמראה / צילום: ap, Craig Mitchelldyer

המטוס נחת בשלום אבל הנוסעים לא נרגעו מהטראומה

המטוס נחת בשעה 17:27. והגיע חזרה לשער שלו בשעה 17:30.

כשהמטוס נגע בקרקע, הנוסעים פרצו במחיאות כפיים. היציאה מהמטוס לא הייתה מיידית וחלק מהנוסעים החלו להיות חסרי מנוחה בדקות שלאחר מכן.

אנשי הצוות הורו לנוסעים להישאר בישיבה ולהישאר רגועים. הצוות היה צריך לבצע ספירת ראשים ולעקוב אחר נהלים רגילים שלאחר טיסה לפני שיוכלו לרדת מהמטוס.

עד מהרה עלו צוות החירום ובדקו נוסעים שנזקקו לטיפול רפואי. הם העריכו תחילה את הנוסעים שישבו הכי קרוב לחור. מספר נוסעים אמרו שאצבעותיהם מרגישות קהות, אמר היקמן. אוזן שמאל של אן כאבה.

נוסעים יצאו מהמטוס מהחזית ונכנסו לטרמינל דרך גשר המטוס. לכוחות החירום היו מיכלי חמצן זמינים. אדם אחד ישב בכיסא גלגלים וקיבל טיפול ברגלו, אמר היקמן.

נאמר לאנשים לגשת לשערי טרמינל C9 עד C11, שם הם נאלצו להמתין בתור להזמנת כרטיסים מחדש. חלק מהנוסעים הזמינו כרטיסים לטיסות שיצאו למחרת.

אלסקה הכניסה טיסה נוספת ללוח הזמנים שלה ביום שישי שתצא מפורטלנד בשעה 22:30 ותנחת באונטריו, בסביבות השעה 12:30 בבוקר יום שבת. היקמן ואמו קנו כרטיסים לטיסה הזו למרות שהם "לא מיהרו לחזור לטיסה", אמר. "זה היה טראומטי".

פיצוי של 1,500 דולר מחברת התעופה

אלסקה איירליינס הבטיחה לספק לכל נוסע החזר על הכרטיסים שלו ו-1,500 דולר כדי לסייע באי הנוחות, על פי אימייל לנוסעים שנבדק על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

"אנו יודעים עד כמה התקרית הזאת עלולה להיות מלחיצה ואנו אסירי תודה לך ולצוות שלנו על הרוגע והסבלנות של כולם לאורך החוויה הזו. אנו נחקור את האירוע במלואו ונעבוד עם הרשויות הרלוונטיות כדי להבין מה קרה", נכתב באימייל.

מבית אמו בדרום קליפורניה, היקמן התהפך במיטתו בניסיון להירדם, והמשיך לשחזר את התקרית במוחו. בשבת אמו תרזה חגגה את יום הולדתה ה-74, היא ובנה חגגו עם עוגה וניסו לשכוח את החוויה המטרידה שחוו בלילה הקודם.

אן ומקאול מנסים כעת להבין איך לחזור לקליפורניה, שם מקאול, תלמיד כיתה ו', אמור להגיע לשיעורים ביום שני. אבל הוא מפחד לטוס.