פורשים מהעבודה? הטופס המקוון שנכנס היום לתוקף ויקל על העזיבה

החל מנובמבר אשתקד נדרש כל מעסיק לדווח על הליך הפרישה של עובד בטופס אחד, ובתוך כך "לרדוף" אחרי העובד שיבחר במסלולי הפנסיה המועדפים עליו • היום השיקה רשות המסים טופס מקוון חדש שמשחרר את המעסיקים מהמרדף ומקל על העובדים בדיווח על מסלול הפיצוי הנבחר

המעסיקים לא יצטרכו ''לרדוף'' אחרי העובדים ולתת ייעוץ פנסיוני / צילום: Shutterstock, Khongtham
המעסיקים לא יצטרכו ''לרדוף'' אחרי העובדים ולתת ייעוץ פנסיוני / צילום: Shutterstock, Khongtham

החל מהיום מעסיקים יוכלו לדווח על סיום עבודה של מועסק באמצעות מערכת דיגיטלית להסדרת כספי הפיצויים בעת עזיבת מקום עבודה. בשלב השני, העובד יקבל הודעה כי עליו לבחור במסלול הפיצויים המתאים לו - כך הודיעה רשות המסים, שהשיקה טופס מקוון חדש לדיווח על סיום עבודה ובחירת מסלול הפיצויים, באופן שמקל הן על המעסיקים והן על העובדים.

המילואימניקים נקרעים: "פתאום התחיל לחלחל פחד שיסתדרו בלעדיהם" 
ראיון | עורך הדין שמודה: "טעיתי לגבי בית הדין בהאג, הייתי חלק מהקונספציה במשך 23 שנה" 
ביהמ"ש המחוזי קבע: חיסיון המסמכים בידי רשות המסים חלקי 

המערכת נועדה להוות חלופה לתהליך המתבצע באמצעות טפסי נייר, לייעל את הדיווח על עזיבת מקום עבודה ולהקל את הנטל הבירוקרטי על המעסיקים, העובדים, ועל הגופים המוסדיים המנהלים את החיסכון הפנסיוני של הציבור.

אחת הדאגות המרכזיות של עובדים בעת פרישתם מהעבודה - עקב התפטרות, פיטורין או יציאה לפנסיה - היא השאלה איך למצות את זכויותיהם הכספיות, בהן פיצויי פיטורין ותשלומים הקשורים לפרישה. הליך הפרישה הכלכלי נראה לעובדים רבים מייגע ומסובך, וכזה הכרוך ב"טופסולוגיה" רבה, ורבים לא יודעים אם אכן קיבלו את כל המגיע להם. ואולם, באפריל אשתקד יצאה רשות המסים בבשורה משמחת לאותם פורשים: הדיווח מאוחד לטופס 161 חדש, שכותרתו "הודעה על פרישה מעבודה".

הטופס איחד שני דיווחים - של המעסיק על פרישה של עובד והסכומים והזכויות הקיימות לעובד ושל העובד שנדרש להודיע בנפרד על בחירתו בנוגע לכספי המענק (האם ברצונו למשוך את הכספים בבת אחת בפטור ממס או לשייך אותם לקצבת הפנסיה שלו) באמצעות טופס נוסף. בטופס החדש, החובה להודיע על פרישה מעבודה אוחדה לטופס אחד, הבנוי משלושה חלקים: חלק א' כולל "הודעת מעסיק", ובמסגרתו המעסיקים ידווחו את כל הפרטים ביחס לפרישת העובדים; חלק ב' כולל את "הודעת עובד" ובמסגרתו העובדים נדרשים למלא את בקשותיהם ביחס למענקים שהועמדו לרשותם ולמלא הצהרות שיש להן השפעה על אישור בקשתם. בחלק ג' נמצא "חישוב המעסיקים והנחיות לקופות הגמל". האחריות על הגשת הטופס הנה על המעסיק.

דרישות גבוהות מידי מהמעסיקים

הטופס המאוחד היה אמור להיכנס לתוקף ב־1 ביולי 2023 ולפשט את הליכי הדיווח על פרישתו של העובד, אך פרסומו עורר סערה בקרב מייצגים רבים - רו"ח, עורכי דין ומומחי פנסיה, בעיקר על רקע חוסר המוכנות והמודעות של המעסיקים לאחריות הגדולה שהטופס החדש מטיל עליהם. רבים מהם טענו שעל פי הטופס החדש הם אמורים "לרדוף" אחר העובדים כדי שיחתמו על הטופס ולתת להם ייעוץ פנסיוני. בעקבות הביקורת, דחתה רשות המסים את כניסתו לתוקף של הטופס, ל־1 בנובמבר אשתקד, על מנת לאפשר למעסיקים להתכונן לשינוי בדיווח.

ההליך דורש שיתוף פעולה של המעסיקים והעובדים הפורשים, כיוון שאת הטופס לא ניתן להגיש אלא לאחר שכל החלקים - הן של העובד והן של המעסיק - מלאים. מומחי פנסיה ומסים מתחו כאמור ביקורת על כך שדרישות הטופס החדש מהמעסיקים גבוהות מדי, מעסיקים לא יצליחו למלא את כל הדרישות בטופס תוך 14 יום מיום פרישת העובד, או לחלופין ידרשו לתת לעובדים שלהם ייעוץ פנסיוני שאינו מתפקידם. 

על הרקע הזה, וכדי לפשט את ההליך, פעלו ברשות המסים במקביל לפתח מערכת דיגיטלית לדיווח מקוון על עזיבת מקום העבודה.

המערכת הדיגיטלית, שפותחה על ידי יחידת שע"מ וחטיבת שומה וביקורת ברשות המסים בשיתוף עם מערך הדיגיטל הלאומי ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, עלתה לאוויר היום וניתן לבצע את התהליך באופן דיגיטלי.

התהליך הדיגיטלי משחרר את המעסיק "מהמרדף" אחר העובד על מנת שימלא את הטופס. לאחר קליטת דיווח מהמעסיק יקבל העובד מסרון או דוא"ל מרשות המסים על כך שהתקבל דיווח מאת מעסיקו על סיום העבודה, ויתבקש להיכנס ליישום המקוון ולקבל את החלטותיו בקשר לכספי הפיצויים העומדים לרשותו. בסיום התהליך יוכל העובד להפיק את האישורים אותם הוא צריך להעביר למעסיקו ולקופות הגמל המנהלות את כספי הפיצויים דרך היישום המקוון. המעסיק יקבל במקביל את האישורים הרלוונטיים עבורו. בחלק מהמקרים תידרש השלמת טיפול מול משרדי רשות המסים, ובתוך מספר ימים יופקו האישורים.

בהודעת רשות המסים על המערכת החדשה צוין, כי "המערכת הדיגיטלית פותחה תוך חשיבה על חוויית משתמש וכוללת הסברים ממצים ופשוטים להבנה בנוגע למשמעות ההחלטות שמתקבלות על ידי העובד בנוגע לכספי הפיצויים. ההסברים הוטמעו בתוך תהליכי הדיווח ויסייעו לעובדים בקבלת החלטות בנוגע לכספי הפיצויים שלהם. בשבוע שעבר, כהכנה לעליית המערכת לאוויר, פנתה רשות המסים במכתב לציבור המעסיקים ולשכות השירות, שבו ניתנו הנחיות כלליות בנוגע לשימוש במערכת ונמסרה הודעה על קיום הדרכות מקוונות".