הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בת"א. תדיראן גרופ זינקה בכ-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ומדד ת"א 90 ירד ב-0.7% • השקל פוחת בחדות מול הדולר ותשואות האג"ח הממשלתיות עלו • מניית אימאג'סט זינקה • הכלכלן של מזרחי טפחות: "לנוכח שורת הגורמים שיאתגרו את השקל בתקופה הקרובה, התנודתיות תהיה גבוהה ולא מן הנמנע שהפיחות יימשך" • כלכלני לאומי: "בהחלטת הריבית הקרובה נראה את הריבית נותרת ללא שינוי"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

 

 

17:34

יום המסחר בת"א ננעל במגמה מעורבת. מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ומדד ת"א 90 ירד ב-0.7%. 

במהלך יום המסחר, המדדים המרכזיים נסחרו בתנודתיות כאשר בתחילת היום נרשמה מגמה חיובית בבורסה, אך בהמשך היום נרשמה מגמה אדומה. עם סיום המסחר הירידות החדות התמתנו.

בקרב המדדים הענפיים, מדדי הנדל"ן - ת"א מניב חו"ל, ת"א בנייה ות"א נדל"ן נסחרו בירידות שערים שנעו בין 1% ל-1.5%. מנגד, מדד ת"א טכנולוגיה טיפס וננעל בעליות של כ-1.1%.

מחזור המסחר היומי הסתכם בכ-1.96 מיליון דולרים. מניית לאומי  רשמה את מחזור המסחר הגבוה ביותר בבורסה.

מבין מניות מדד ת"א 125 תדיראן גרופ , אודיוקודס , סאפיינס  וטלסיס  נסחרו במגמה חיובית.

מנגד, קרסו נדלן , ורידיס , אלקטרה צריכה  וקבוצת אקרשטיין  נסחרו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בירידות של 0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + ננעל בשיעור דומה. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים עלתה ב-8 נקודות בסיס ונקבעה על תשואה של 4.11%.

16:57

שינוי מגמה בבורסה בת"א לקראת סיום המסחר: מדד ת"א 35 עולה בשעה זו ב-0.2% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9%. מדד ת"א מניב חו"ל צולל בכ-1.8% ומנגד, מדד ת"א טכנולוגיה קופץ בכ-1.2% בעקבות הזינוק במניית אימאג'סט  שדיווחה הבוקר על חתימת הסכם עם לקוח חדש (הרחבה מטה).

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק מול השקל בכ-1.7% ונסחר בשעה זו בשער של 3.71 שקלים. האירו מתחזק בכ-2% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.07 שקלים.

15:55

חברת קומפיוג'ן , העוסקת במחקר, וגילוי תרופות ומוצרים דיאגנוסטיים ובשיתופי פעולה לפיתוחם למוצרים סופיים, הודיעה היום על זכאותה לקבלת תשלום אבן דרך בסך של 10 מיליון דולר מחברת אסטרזנקה, לאחר שחולה ראשון במסגרת הניסוי הקליני של אסטרזנקה קיבל טיפול בנוגדן של קומפיוג'ן.

חברת ריטיילורס  עדכנה לפני זמן קצר על סגירה הדרגתית של פעילות המותג שלה 'דרים ספורט' הכוללת 11 חנויות ואתר סחר מקוון המתופעל על ידי טרמינל איקס אונליין. עוד נמסר מטעם החברה כי היא מייעדת חלק מחנויות המותג למותגים אחרים של החברה ויתר החנויות יועברו לצדדים שלישיים או למותגים מקבוצת פוקס ויזל (בעלת השליטה בחברה). בנוסף עדכנה החברה כי להערכתה, צפוי להירשם הפסד בגין סגירת הפעילות של דרים ספורט בסך של כ-9-11 מיליון ש"ח.

15:28

הירידות בבורסה המקומית מתמתנות מעט בשעה זו. מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.6% ומדד ת"א  90 בירידה של 1.5%.

לעומת זאת, תשואות איגרות החוב הממשלתיות ממשיכות לעלות. איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה כעת ב-10 נקודות בסיס ל-4.13% והאיגרת לשנתיים עולה ל-3.79%. 

במסחר במטבע חוץ השקל מוסיף להיחלש ונסחר מול הדולר ב-3.72 שקלים לדולר וב-4.07 שקלים לאירו. 

14:13

כעת, בעקבות המתיחות בצפון, מתגברות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 כבר בירידה של 1.14% ומדד ת"א 90 יורד ב-2%. 

הבורסה נמשכת למטה בעיקר על ידי מניות הנדל"ן, מדד הנדל"ן יורד ב-2.7% ומדד מניב חו"ל משיל 3.5%. בתוך המדד בולטות לרעה מניות נורסטאר , ארגו פרופרטיז  וג'י סיטי 

גם מדדים נוספים נסחרים בירידות. מדד הבנקים יורד ב-1.6%, מדד ביטוח ושירותים פיננסים ב-2.4% ומדד הקלינטק ב-2.1%. 

12:49

בשוק איגרות החוב נרשמים היצעים ותשואות איגרות החוב הממשלתיות ממשיכות לטפס. תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עולה ב-2 נקודות בסיס ל-3.733% ותשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים מוסיפה 9 נקודות בסיס וננסחרת בתשואה של 4.118%. 

בשוק הסחורות מחירי הנפט יורדים כעת ביותר מ-2% לאחר שסעודיה הורידה את מחיריה עבור הלקוחות באסיה. הנפט האמריקאי נסחר כעת ב-72.1 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-77 דולר לחבית. 

11:35

הירידות בבורסה המקומית מתחזקות כעת. מדד ת"א 35 ב-0.9% ומדד 90 ב-1.6%. מדד הבנקים יורד ב-1.3%.

את הירידות מובילות מניות הנדל"ן והמדדים ת"א מניב חו"ל, בנייה ונדל"ן יורדים במעל 2%, ובעיקר מניות בית הזהב , חנן מור , חג'ג' ' וקרסו נדל"ן 

הפיחות בשער השקל מול הדולר שהחל בשבוע שעבר נמשך גם היום. מהבוקר ירד שער השקל ב-1.37% ל-3.706 שקלים לדולר. 

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מצביע על מספר אירועים בזירה המקומית המביאים להיחלשות השקל: "ההסלמה באזור הצפון ובשטחי יהודה ושומרון, היגררות ישראל לבית הדין הבינלאומי בהאג והשלכות הורדת הריבית כאן אצלנו בתחילת החודש, הביאו לפיחות בשער השקל כנגד הדולר, לאחר תקופה ממושכת של התחזקות השקל". 

10:25

אימאג'סט  שמספקת שירותי צילום לווין ופענוח הנתונים לגופי בטחון דיווחה היום שהתקשרה באמצעות חברה מקומית עם לקוח של החברה לתקופה של חמש שנים, וזאת לצורך אספקת שירותי לווין וכן שירותי תחזוקה. ההסכם נכנס לתוקף החל מנובמבר 2023.
החברה תקבל 7.5 מיליון דולר לשנה וסכום כולל של 37.5 מיליון דולר לכל התקופה. ללקוח יש אופציה להארכת תקופת ההסכם בחמש שנים נוספות באותה תמורה לשנה וכן ללקוח יש אפשרות לסיים את ההסכם לאחר שנתיים ממועד כניסתו לתוקף.

10:03

יום המסחר בבורסת ת"א נפתח הבוקר במגמה חיובית. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מוסיפים בפתיחה כ-0.1% לערכם. 

המניות שבולטות הבוקר הן אלקטרה נדלן , וואן טכנולוגיות  ואופקו הלת' '. 

תשואת איגרות החוב הממשלתיות עולה גם היום. כעת תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עולה ב-14 נקודות בסיס ל-3.907% ותשואת האיגרת הממשלתית לעשר שנים נסחרת בתשואה של 4.08%. 

08:28

בשוק המט"ח הדולר מתחזק כעת מול השקל בכ-0.3% ונסחר ב-3.683 שקלים לדולר, היורו מתחזק אף הוא מול השקל ונסחר ב-4.03 שקלים לשקל.

08:03

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

המסחר בבורסת ת"א צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. אמש (א’) ננעלה הבורסה בירידות שערים. מדד ת"א 35 איבד מערכו 0.5% ות"א 90 צלל ב-1.8%. מדד ת"א ביומד ירד בכ-2.6% בהובלת מניית אופקו הלת'  שצנחה בכ-16%. החברה המשיכה את המומנטום השלילי שרשמה מיום חמישי האחרון לאחר שהודיעה על גיוס אג"ח המירות.

בנק דיסקונט  ביקש אישור ממשרד האוצר לדחות בשנה את מכירת אחזקות הבנק בחברת כרטיסי האשראי כאל. הבקשה של דיסקונט מוסברת בחשש שהתזמון הנוכחי אינו מוצלח, מלחמת חרבות ברזל, ההיערכות למשבר כלכלי וחוסר הוודאות הפוליטית מרחיקות משקיעים זרים ומקשים למצוא רוכש פוטנציאלי.

נאוויטס  נפלה בכ-8% לאחר שדיווחה על עצירה זמנית של הקידוח בפרויקט שננדואה לאור בעיות טכניות. למרות זאת, גורמים בנאוויטס מציינים כי "פרויקט שננדואה ממשיך בהתאם ללוחות הזמנים ומסגרת התקציב, וצפוי להחל בהפקה מסחרית במהלך חודש דצמבר השנה״.

לא רק מובילאיי: המניה שאיבדה 41% בסופ"ש אחד 

ארבעת המנכ"לים של מיטב, אלטשולר שחם, ילין לפידות ואי.בי.אי, מספקים את התחזית שלהם לשנה החדשה: הבנקים יזנקו, ואיתם הנדל"ן המניב וחברות התרופות, אבל רשתות המזון יספגו מכה קשה. 

בניגוד להערכות של רבים בשוק, ראשי בתי ההשקעות הגדולים אינם צופים "בוננזה" במדדי המניות בת"א ב-2024, לדבריהם מאחר שהיא מוטה מניות נדל"ן ופיננסים, שביצועיהן לא היו חריגים לשלילה אשתקד, למרות הזעזועים. כמו כן הם מעריכים שהסיכון בישראל גבר לנוכח המלחמה, והבורסה עצמה סובלת מבעיות נזילות קשות, שמכבידות על היכולת להשקיע בה. 

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בירידות שערים. ביפן אין היום מסחר, בסין מדד שנחאי יורד ב-1% ומדד הנג סנג ב-1.9%. מדד הקוספי הדרום קוריאני יורד ב-0.3%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים כעת ביציבות עם נטיה לירידות. מדדי הנאסד"ק וה-S&P 500 נסחרים בירידה של 0.1% ומדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.35%. 

בורסות וול סטריט ננעלו ביום שישי האחרון בעליות קלות מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.1%. מדד ה-S&P 500 עלה בכ-0.2%, והנאסד"ק עלה בכ-0.1%. 

מניית אפל , החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם, ירדה בכ-6% בשבוע שעבר לאחר שתי הורדות דרוג, בכך השילה כ-180 מיליארד דולר משוויה.שווי השוק שלה עומד כעת  על 2.818 טריליון דולר, שניה לה בוול סטריט, מיקרוסופט  ששווי השוק שלה הוא 2.733 של כ-85 מיליארד דולר, כ-3% הפרש. 

בואינג  תרכז היום עניין לאחר שמנהל התעופה האמריקאי הורה לקרקע כ-170 מטוסי בואינג 137 מקס 9 בעקבות נחיתת האונס של אחד ממטוסיה. 

זאת המניה בוול סטריט שהשורטיסים הפסידו עליה 12 מיליארד דולר ב-2023

2. שוקי האג"ח

בשוק המקומי, מדדי התל בונד של האג"ח הקונצרניות נסחרו ביציבות ביום ראשון. מדד הממשלתיות הארוכות תל גוב שקלי 10+ השיל מערכו 0.6%, והתשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עלתה מעט לכ-4%.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כתבו בסקירתם השבועית כי "שוק האג"ח בישראל הגיב לעליית תשואות בחו"ל (בממשלתיות הארוכות), אך גם להורדת הריבית בישראל (שלא תומחרה במלואה) - עם ירידת תשואות באיגרת השקלית הקצרה". בלידר "ממשיכים להעדיף את האפיק הצמוד".

בשוק החוב האמריקאי, תשואת האיגרת הממשלתיות ל-10 שנים טיפסה קלות ביום שישי ונסחרה סביב 4%. באג"ח לשנתיים התשואה ירדה קלות ל-3.75%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, ביום שישי האחרון הפיחות במטבע המקומי החריף והדולר זינק ביותר מ-1% לשער של 3.68 שקלים. לכך הובילו בין היתר התחזקות הדולר בעולם על רקע ירידות השערים בוול סטריט בשבוע החולף, לצד החשש המקומי מפני הסלמה בלחימה בגזרה הצפונית שהכביד על השקל.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "בשבוע האחרון תוסף הדולר ב-1% כנגד האירו, בין היתר נוכח דוח תעסוקה חזק, יחסית, שפורסם ביום ו' והעלה קצת סימני שאלה לגבי הורדות ריבית קרובות מעבר לים". 

"יחד עם ההסלמה באזור הצפון ובשטחי יהודה ושומרון", אומר מנחם, "היגררות ישראל לבית הדין הבינ"ל בהאג והשלכות הורדת הריבית כאן אצלנו בתחילת החודש, הביא הדבר לפיחות של כ-2% בשער השקל כנגד הדולר, לאחר תקופה ממושכת של התחזקות השקל". 

"בנק ישראל לא מכר כלל מט"ח מיתרותיו בחודש דצמבר וגם בנובמבר היו מכירותיו מדודות. אולם, אם וככל והפיחות הנוכחי של השקל יימשך, אפשר שיצטרך לשוב למכור החודש. בתוך כך, ממתין בנק ישראל, כמו גם סוכנויות דירוג האשראי, לתקציב 2024, תוך תקווה כי ישקף מסגרת תקציבית ותיעדוף הוצאות וכן יכלול הכוונה להורדת יחסי החוב והגירעון לתוצר עם תום המלחמה". 

"לנוכח שורת הגורמים הארוכה שיאתגרו את השקל מבית ומחוץ בתקופה הקרובה, סביר כי התנודתיות שלו תהיה גבוהה למדי ולא מן הנמנע כי הפיחות הנוכחי יימשך זמן מה". 

דוח יתרות המט"ח חושף: בנק ישראל לא מכר דולרים בדצמבר 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט זינקו בכ-2% ביום שישי האחרון כאשר מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 78.9 דולרים.

מחיר הזהב נסחר ביציבות ביום שישי האחרון אך רשם ירידה שבועית ראשונה זה ארבעה שבועות. זאת על רקע התחזקות הדולר בעולם ועלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב.

4. מאקרו

ביום שישי פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש דצמבר, לפיהם נוספו 216 אלף משרות חדשות, וזאת לעומת צפי לתוספת של 170 אלף משרות. בנובמבר נוספו 199 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר על 3.7%, נמוך מהצפי ל-3.8%.

יו"ר הפד של ריצ'מונד, תומס ברקין התייחס לנתוני האבטלה ואמר ש"שליטה בשיעור האינפלציה היא קריטית וכעת, ב-3.7% אבטלה והוספה של 216 אלף משרות, אנחנו עדיין באינפלציה גבוהה מהמטרה ושיעור האבטלה נמצא ברמה הרצויה או אף נמוכה מזו". 

בשבוע הקרוב, הנתון שירכז עניין הוא שיעור האינפלציה בארה"ב, עם פרסום מדד המחירים ביום חמישי.

בלידר שוקי הון אומרים שהצפי בשוק הוא לעלייה חודשית של 0.2% הן באינפלציה הכללית והן במחירי הליבה. "לפי הערכתנו, אינפלציית הליבה עלולה לעלות ב-0.3% וב-3.9% שנה אחורה (התמתנות קלה מ-4%)", הם כותבים. "מחירי השירותים, למעט מחירי השכירות, עלולים להפתיע מעט כלפי מעלה".

מספר חברות בוול סטריט יפרסמו השבוע דוחות כספיים בשבוע הבא, ביניהם בנק ג'פריס, יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC וחברת שירותי ה-IT ההודית אינפוסיס, בשישי צפויים להתפרסם מספר דוחות של בנקים גדולים כגון ג'יי.פי מורגן, וולס פארגו ובנק אוף אמריקה.

5. תחזית

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מתייחסים בסקירתם השבועית למתווה הריבית העתידי של בנק ישראל.

כשבבורסה חוגגים בעיקר החלטות ריבית, ברור למה הכסף עורק לוול סטריט  

"בנק ישראל אינו צפוי להוריד את הריבית ברציפות במהלך ההחלטות הקרובות, כך שסביר שבהחלטה הקרובה בחודש פברואר נראה את הריבית נותרת ללא שינוי. קצב הורדות הריבית יהיה תלוי בעיקר בקצב ירידת האינפלציה, הסיכונים הביטחוניים והמדיניות הפיסקלית של הממשלה. ברקע, ההנחה של בנק ישראל כי הממשלה תבצע התאמות תקציביות ניכרות במטרה לאזן את העלייה המתמשכת בהוצאות הביטחון ובהוצאות האזרחיות". 

"הנגיד הזהיר מפני הסיכונים הפיננסיים והריאליים הגדולים העלולים להתממש אם לא יבוצעו ההתאמות התקציביות הנדרשות" כותבים בלאומי. "על רקע זה סביר כי נראה עד ארבע הורדות ריבית נוספות במהלך שנת 2024 וראשית 2025".