ענקית הספנות MSC מעלה מחירים לישראל

בעקבות האיום של המורדים החות'ים על מעבר ספינות בים האדום, החליטה ענקית הספנות MSC לייקר את ההובלה הימית לישראל • ההתייקרות נובעת מהצורך להסיט את הספינות אל עבר כף התקווה הטובה, דבר שמאריך ומשבש את לוחות הזמנים • בתוך כך, צים הפעילה שיתוף-פעולה עם קוסקו, לאחר שזו החליטה להפסיק את השיט לישראל

אונייה של MSC בתעלת סואץ / צילום: Shutterstock
אונייה של MSC בתעלת סואץ / צילום: Shutterstock

ענקית הספנות MSC, שמדורגת עם מארסק הדנית בין שתי החברות הגדולות ביותר בעולם, הודיעה היום (ב') ללקוחותיה על העלאת מחירים לישראל: מכ־3,500 דולר למכולת 20 רגל וכ־6,000 דולר למכולת 40 רגל לכ־5,000 ולכ־7,000 דולר בהתאמה.

התגובות בעולם בעקבות חשיפת גלובס כי חברת הספנות קוסקו מפסיקה לשוט לישראל
דעה | המסר מאחורי החלטת ענקית הספנות קוסקו להפסיק לשוט לישראל: סין בחרה באיראן 

"בשבועות האחרונים, תעלת סואץ הפכה לסכנה למעבר בגלל שהים האדום אינו בטוח", כתבו MSC ללקוחותיהם. "האירועים הללו של תקיפות ספינות אילצו אותנו לקחת צעד דרסטי - ולהסיט את הספינות לכף התקווה הטובה". מהחברה הוסיפו כי "כתוצאה מכך, כל לוחות הזמנים השתבשו". בעקבות התארכות משך השיט, לוחות הזמנים החדשים יכללו הרבה פחות קווים.

הצעד של MSC מתבצע לאחר חשיפת גלובס, שהכתה גלים בעולם, כי ענקית הספנות הסינית קוסקו החליטה להפסיק לשוט לישראל. החברה הרביעית בגודלה בשוק המכולות העולמי, עם כ־11% מכלל הסחר העולמי, החליטה על הצעד הזה על אף שהיא נחשבת לפחות מאוימת בים האדום, מעצם היותה סינית ממשלתית ובעקבות קשרי בייג'ין עם איראן - הפטרון של המורדים החות'ים. 

לגלובס נודע כי כבר לפני כשלושה שבועות התחילה התנהלות תמוהה למדי מצד בייג'ין. ממסמך שהגיע לידי גלובס, עולה כי ב־17 בדצמבר התקבל בישראל עדכון כי "נוכח המלחמה, המכס הסיני מבקש לעכב יצוא לישראל של פריטי מכס המסווגים בפרקים 84 ו־85, על מנת שהם לא ישמשו את צה"ל במאמץ המלחמתי". פרק 84 עוסק בסיווגי כורים גרעיניים, דודים, מכונות ומכשרים מכאניים למיניהם. פרק 85 עוסק בסיווגי מכונות וציוד חשמליים וחלקים בשבילם, מקליטים ומפיקים לקול, מקליטים ומפיקים של תמונה ושל קול לטלוויזיה, וחלקים ואביזרים של פריטים אלה. 

בתוך כך, 24 שעות לאחר חשיפת גלובס אודות החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו להפסיק את השיט לישראל, מבלי להודיע על כך באופן רשמית, ההחלטה נותנת את אותותיה בצים, שהפעילה שיתוף-פעולה בקווים עם קוסקו. בעקבות ההחלטה הסינית, צים הודיעה היום כי תפעיל בעצמה החל מ-19 בינואר את הקווים לדרום צרפת וכן גנואה וסאלרנו באיטליה. צים ציינה כי לוחות זמנים יפורסמו בימים הקרובים, כאשר היצע הספינות עומד לרדת, והמחירים יעלו אף יותר.