בואינג | שאלות ותשובות

בואינג שוב מסתבכת: כל מה שכדאי לדעת על הסערה האחרונה של יצרנית המטוסים

החור במטוס בואינג 737 מדגם מקס 9 הוא רק חלק משרשרת ארוכה של תקריות שסיבכו את ענקית התעופה • כ-200 מטוסים מהדגם הזה קורקעו בארה"ב, מאות טיסות בוטלו ומניית החברה צנחה - אך האנליסטים בטוחים שהיא עוד תמריא

מפעל בואינג. מטוסי החברה הציגו שורת כשלים בשנים האחרונות / צילום: Shutterstock, VDB Photos
מפעל בואינג. מטוסי החברה הציגו שורת כשלים בשנים האחרונות / צילום: Shutterstock, VDB Photos

ענקית התעופה בואינג שוב מסתבכת. בשישי האחרון נפער חור במטוס בן חודשיים של בואינג 737 מדגם מקס 9, המטוס הנמכר ביותר בהיסטוריה של החברה, ועורר בהלה בקרב הנוסעים. אך זו היא רק תקרית מצערת נוספת בשורה של כשלים שהציגו מטוסי החברה בשנים האחרונות.

חור באמצע הטיסה: איך פיצתה אלסקה איירליינס את הנוסעים 
הבלעדיות בשמיים נגמרה, לאיפה הישראלים יבחרו לטוס? 

מה קרה הפעם, כמה מטוסים בסכנה ואיך הגיבה מניית החברה? גלובס עושה סדר.

מה קרה בטיסה של אלסקה איירליינס?

כ-10 דקות לאחר שהמריאה מנמל התעופה הבינלאומי של פורטלנד ביום שישי בלילה, גילו הנוסעים בטיסה 1282 של אלסקה איירליינס כי חור גדול נפער במטוס מדגם בואינג 737 מקס 9, כשדלת יציאת חירום שאינה בשימוש התפוצצה והותירה קרע בצד גוף המטוס. רוח חזקה חדרה לתא הנוסעים ושאבה איתה טלפונים, צעצועים וחפצים אישיים אחרים. הטיסה, שהיתה בדרכה לאונטריו, קליפורניה, הספיקה להגיע ל-16 אלף רגל (4,876 מטר) לפני שהאירוע התרחש, אז ביצעה נחיתת חירום בפורטלנד, אורגון.

מורה בבית ספר מצא את לוח המטוס המפוצץ בחצר האחורית שלו, דיווחה המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (ה-NTSB) ביום ראשון.

אף אחד מ-171 הנוסעים ושישה אנשי צוות לא נפצע קשה, אך האובדן המהיר של לחץ אוויר בתא הנוסעים הפך את האוויר לדליל וגרם לירידת מסכות חמצן מהתקרה. בטיסה שהיתה כמעט מלאה, המושבים בשורה של החלק שניתק היו ריקים. אך מלבד האפשרות שהמושבים האלה היו מאוישים, זה יכל להיות הרבה יותר גרוע. כמה דקות נוספות לעליית המטוס, שטף האוויר הפתאומי היה הרבה יותר אלים, ועלול היה להיות קטלני.

בגובה של מעל 30 אלף רגל, "יכולנו להסתכל על מצב שבו חלקים גדולים יותר היו מתפוצצים ושבו נוסעים, שבשלב זה של הטיסה כבר לא צריכים להיות חגורים, היו גם הם נשאבים החוצה כי הכוחות היו כל כך אדירים". צוטט בניו יורק טיימס אנתוני בריקהאוס, פרופ' לבטיחות תעופה וחלל באוניברסיטת אמברי-רידל אווירונאוטיקה. גם הטמפרטורה במטוס הייתה יורדת באופן דרמטי.

למה זה קרה?

הדלת המדוברת אמורה להיות מוברגת היטב לגוף המטוס באמצעות ארבעה ברגים. המטוס היה בן חודשיים בלבד, כך שסביר להניח שלא מדובר בבלאי. במסיבת עיתונאים שהתקיימה אמש (ב') בפורטלנד, אמרה יו"ר ה-NTSB, ג'ניפר הומנדי כי ארבעה ברגים המכונים "ברגי עצירה", היו צריכים למנוע מפקק הדלת לנוע כלפי מעלה ולהתנתק מהמטוס.

עם זאת, הברגים לא היו על פקק הדלת כאשר החוקרים מצאו אותה. אמש הודיעו החוקרים הפדרליים כי ייתכן שהברגים לא הותקנו מעולם. "אנחנו לא יודעים אם הם היו שם או אם הם השתחררו במהלך הפיצוץ", אמרה הומנדי, לפי הניו יורק טיימס.

"זה יכול להיות עיצוב, זה יכול להיות פגם בייצור, או שילוב של השניים. או שזה יכול להיות משהו אחר, משהו לא ידוע", הסביר טים אטקינסון, יועץ תעופה וחוקר תאונות מטוסים לשעבר ל-BBC.

אתמול חברת תעופה נוספת דיווחה על תקלה עם הדלת. כך, יונייטד איירליינס הודיעה כי מצאה ברגים רופפים בפקקי דלתות בחלק ממטוסי המקס 9 שלה, כשלקחה מושבים ולוחות דופן לבדיקות בסוף השבוע.

האם היו סימנים מקדימים?

ה-NTSB חשפה כי טייסים ראו נורת אזהרה של לחץ נדלקת במהלך טיסות קודמות, וכי המטוס הוגבל ולא יכל לבצע נסיעות ארוכות מעל המים כתוצאה מכך. עם זאת, היא הזהירה כי ייתכן שנורת האזהרה אינה קשורה לפיצוץ הדלת.

ביום ראשון אמרה הומנדי כי אלסקה איירליינס הוזהרה שלוש פעמים לפני הטיסה ביום שישי על בעיות בלחץ בתא הנוסעים במטוס. האזהרות הללו היו משמעותיות מספיק עד כדי שחברת התעופה החליטה שהמטוס, מקס 9, לא יוכל לשמש עוד בטיסות להוואי.

כמה מטוסים קורקעו?

אלסקה איירליינס בחרה בתחילה לקרקע את צי ה-737 מקס 9 שלה. הרגולטור האמריקני, מינהל התעופה הפדרלי (FAA) הלך בעקבותיה, והשעה זמנית 171 מטוסי בואינג 737 מקס 9, המופעלים בעיקר על ידי אלסקה ויונייטד, לצורך בדיקות.

"נכון ליום שני, השימוש במטוס הזה נשאר מושעה וביטלנו 200 טיסות מקס 9. אנו מצפים לביטולים משמעותיים גם ביום שלישי. הצלחנו להפעיל כמה טיסות מתוכננות על ידי מעבר לסוגי מטוסים אחרים, תוך הימנעות של כ-30 ביטולים בכל אחת מהן. ביום שני ושלישי", אמרו נציגי יונייטד בהצהרה רשמית.

חברות תעופה אחרות עם מטוסי מקס 9 נמצאות מחוץ לארה"ב, כמו קופה איירליינס של פנמה, טורקיש איירליינס ואיסלנדאייר. סוכנות הבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי הודיעה ביום שני כי מטוסי ה-Max 9 הפועלים באירופה אינם מקורקעים מכיוון שיש להם תצורה שונה.

ה-NTSB הודיעה כי החלה בחקירה שכנראה תימשך חודשים. בחקירה צפויים להיות מעורבים הן בואינג והן הספקית שלה, Spirit AeroSystems, שייצרה בפועל את הדלת.

האם יש בישראל מטוסים מדגם זה?

לא, לאף אחת מחברות התעופה הישראליות אין מטוסים מדגם 737 מקס 9.

איך הגיבה המניה של בואינג?

אתמול צנחה מניית בואינג ב-8%, ואת המסחר היום פתחה בירידות של כ-2%. Spirit AeroSystems ירדה ב-11% אתמול לקצת מעל 28 דולר, והיום היא מאבדת כ-3% נוספים.

מניות של יריבתה האירופית של בואינג, איירבוס, עלו ביום שני ב-2.5% בפריז, כאשר המשקיעים שיערו שהיא יכולה לקחת נתח שוק מהחברה האמריקאית, דווחו ב-CNBC. "איירבוס תכריז כי סיפקה 735 מטוסים בשנה שעברה, וגברה על בואינג כדי להישאר יצרנית המטוסים הגדולה בעולם זו השנה החמישית ברציפות", צוטטו מקורות בתעשייה ברויטרס. עם זאת, היום המניה נסחרת ללא שינוי.

למרות זאת, ב-InvestorPlace מזכירים שבואינג שרדה תקריות גרועות בהרבה בעשור האחרון, כולל תאונות קטלניות מרובות. גם לפי דיווח רויטרס, האנליסטים בוול סטריט רואים בתאונה נסיגה זמנית לבואינג. כמה אנליסטים אמרו שהבעיה נראתה כבעיית ייצור חד פעמית, ולא בעיית עיצוב שיקרה יותר לתיקון.

חלק מהמשקיעים ראו בצניחת יום שני הזדמנות קנייה. "אני חושב שבטווח הארוך, בואינג תבין את זה. יש להם עסקים טובים והם עושים מטוס טוב", אמר לרויטרס טוני בנקרופט, מנהל תיקים בחברת ההשקעות-Gabeli Funds, המחזיקה בנתח של פחות מ-1% בבואינג.

כך או כך, "הנהלת בואינג תהיה תחת לחץ ניכר מצד הרגולטורים והלקוחות להסביר מה קורה, מה שאומר רוח נגד משמעותית קדימה עבור העסק. אין זה פלא שהמשקיעים מיהרו למכור את המניות מכיוון שהסיכונים למקרה ההשקעה רק עלו", אמר ל-CNBC ראס מולד, מנהל השקעות ב- AJ Bell, פלטפורמת ההשקעות הבריטית.

מה קרה בהסתבכויות הקודמות של בואינג?

המקס 737 הוא המטוס הנמכר ביותר של בואינג, אך מסתמן גם כאחד הקטלניים שלה. התקרית של טיסה 1282 מצטרפת לרשימת הכשלים של בואינג מהשנים האחרונות. זאת כאשר שתי תאונות של דגם ישן יותר של בואינג 737, מקס 8, המופעל על ידי Southwest Airlines, הובילו למותם של מאות אנשים, ולהפסדים של מיליארדי דולרים לחברה, לאחר שיותר מ-50 מדינות ברחבי העולם השעו זמנית את המטוסים. בשתי התאונות של מקס 8 - באחת מעורבת חברת התעופה האינדונזית Lion Air ב-2018 ובאחרת מעורבת אתיופיאן איירליינס ב-2019 - נהרגו 346 בני אדם.

תקריות אלו הובילו להשעיית צי המקס 737 העולמי למשך יותר מ-18 חודשים לצורך תיקונים ובדיקות בטיחות נוספות. ראש ה-FAA תיאר לאחר מכן את הדגם כ"מטוס התובלה הנבדק ביותר בהיסטוריה". עם זאת, מאז שהמקס 737 חזר לשירות, היו מספר בעיות, כולל תקלות חשמליות ובעיות בקרת איכות, שבחלקן היתה מעורבת גם Spirit AeroSystems.

לאחר התאונות הקודמות חשפו חוקרים את הבעיות במערכת מאפייני התמרון של המטוס, או MCAS. ה-MCAS, שפותחה על ידי בואינג, נועדה לעזור לייצב את המטוס. אך ביזנס אינסיידר דיווח בעבר שמערכת MCAS השתמשה בנתונים מחיישן יחיד שסיפק נתונים לא מדויקים לגבי זווית המטוס. בואינג גם לא בנתה חיישן גיבוי שיכול לתקן את הנתונים הללו.

בואינג הבטיחה בסופו של דבר לתקן את מערכת בקרת הטיסה הפגומה, אבל לפי ביזנס אינסיידר, הופיעו דיווחים על לחץ שהופעל על העובדים לאשר תכונות בטיחות במהירות, שהטייסים אפילו לא ידעו שהם טסים עם מערכת אוטומטית עד להתרסקות Lion Air, ושבואינג הטעתה את ה-FAA בנוגע ל-MCAS.

בביזנס אינסיידר מדגישים כי התאונות הקודמות וזו של אלסקה איירליינס לא נראות קשורות, אך "יש עדיין הרבה מה לקבוע לגבי האירוע".

המטוס שהיה מעורב בתקרית האחרונה הוא הגרסה המתקדמת יותר והדור האחרון של 737 של בואינג. המטוס תוכנן להיות הרבה יותר חסכוני בדלק מדגמים קודמים, וזכה להצלחה בקרב חברות התעופה. אך בואינג התמודדה עם האשמות נרחבות בהעמדת הרווח מעל בטיחות הנוסעים. חושפי שחיתויות טענו שהחברה מפעילה לחץ מופרז על עובדיה לבנות יותר מדי מטוסים מהר מדי, מה שהוביל לתנאים כאוטיים במפעלים שלה, וקיצוץ פינות בקווי הייצור.

התאונה ביום שישי התרחשה בדיוק כשבואינג ניסתה להגביר את התפוקה של המקס. "אני חושב שכרגע, בהתחשב במידע שהיה לחושפי השחיתויות ומה שנחשף עד כה, אני פשוט אהיה מודאג מכך שלמטוס יש בעיות ייצור, וייתכן שהן לא מוגבלות לדלת הזו של המקס 9", אמר ג'סטין גרין, עורך דין לתאונות תעופה ב-Kreindler & Kreindler, לביזנס אינסיידר.

עם זאת, החברה מתעקשת שהיום היא חברה אחרת. המנכ"ל שלה, דיוויד קלהון, הדגיש שוב ושוב את מחויבותה לסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות, איכות ושלמות.