הנגיד במכתב חריף לנתניהו: "אין ארוחות חינם. צריך להעלות מע"מ ולבטל נקודות זיכוי להורים"

במכתב ששלח לראש הממשלה, מנה הנגיד את המלצותיו לשינויים הצריכים להתבצע בתקציב, לאור העלויות הגבוהות של המלחמה • ירון מנה מספר צעדים "שצפויים להניב הכנסות" בהם הממשלה צריכה לנקוט

בנימין נתניהו ואמיר ירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ואמיר ירון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון שלח הבוקר (ג') מכתב חריף לרה"מ בנימין נתניהו. זאת לאחר שאתמול הנגיד לא הוזמן לדיון של רה"מ עם נציגי האוצר על השינויים שיוצגו לממשלה בתקציב 2024.

בלעדי | באוצר מתכננים: ביטול הטבת מס למאות אלפי בעלי דירות
תוכנית חדשה-ישנה באוצר: מס על כל קילומטר שתסעו ברכב חשמלי
הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"

הנגיד קבע במכתב כי "יש להחליט כבר כעת באופן מחייב ושקוף ציבורית על התאמות תקציביות מקיפות שכוללות צעדים של ממש להקטנת הוצאות ו/או הגדלת הכנסות בתקציב 2024 ובתקציב 2025 וליישם חלק מהותי מהן באופן מיידי".

במכתב מנה הנגיד את המלצותיו לשינויים הצריכים להתבצע בתקציב, דברים המגיעים לדבריו "בעקבות פגישתנו ביום רביעי ה-3 בינואר, במסגרתה העליתי בפניך את הצורך לבצע התאמות תקציביות על רקע מלחמת חרבות ברזל".

עוד הסביר הנגיד, כי לאור העלויות הגבוהות של המלחמה, "אין ארוחות חינם" וממליץ לבצע באופן מיידי "נקיטת צעדים להגדלה פרמננטית של ההכנסות כגון העלאת מע"מ, ביטול נקודות זיכוי להורים עם ילדים עד גיל 3, או צעדים אחרים שצפויים להניב הכנסות בהיקף דומה", הגדלת מיסים אלו מגיעה לאור הגדלת הוצאות הביטחון הצפויה בעקבות המלחמה.

כמו כן, ירון מציין שגידול בתקציב הביטחון, ללא התאמות ושינויים יביא לפגיעה משמעותית בצמיחה במשק ולגידול ביחס החוב של ישראל לשנים הבאות. 

הדברים שאומר הנגיד במכתב אינם חדשים. הוא המליץ מספר פעמים בחודשיים האחרונים על התנעת ועדה בהשתתפות גורמים ביטחוניים ואזרחיים שמטרתה תהיה למפות את צורכי הביטחון של ישראל בשנים הקרובות וש"תגבש תכנית תקציבית רב-שנתית הולמת".