באוצר שמים את הרכב החשמלי על הכוונת: אלו תוכניות המיסוי הצפויות

על־פי הצעת התקציב החדשה שהוגשה הבוקר, ימשיך לעלות מס הקנייה על רכב חשמלי עד להשוואתו לרכבי בנזין, תבוטל ההטבה באגרת הרישוי השנתית ויוטל מס נסועה על רכב חשמלי

כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press
כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press

בתפנית חדה ממדיניות העבר, החליטה הממשלה להקטין את העידוד למעבר לרכב חשמלי, ולבטל בהדרגה את כל הטבות המס והעידוד הממשלתי שהוא נהנה מהם כיום - כך עולה מטיוטת התקציב החדשה שהופצה היום.

תוכנית חדשה-ישנה באוצר: מס על כל קילומטר שתסעו ברכב חשמלי
אחרי שנת שיא: אלו האתגרים איתם יתמודד שוק הרכב ב-2024
מותגי רכב חדשים מציפים את השוק הישראלי. איך יושפעו המחירים?

התוכנית מורכבת משלוש גזירות שונות, שמצטברות זו על זו. הראשונה היא פרסום מתווה המשך להעלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בין 2025 ל-2027, יחד עם צמצום הדרגתי של תקרת הטבת המס השקלית. על־פי המתווה החדש המוצע, יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-35% כיום ל-50% בינואר 2025, ל-57% ב-2026 ול-65% ב-2027. במקביל, תרד תקרת ההטבה השקלית ל-25 אלף שקלים ב-2027, מה שבפועל ינטרל כמעט לחלוטין את המשמעות של הפחתת מס הקנייה לעומת רכבי בנזין.

 

יצוין כי התקציב מנסה להציג את המהלך בתור תמריץ, מכיוון שב-2025 אמור היה להגיע לסיומו מתווה ההטבות שנקבע ב-2019, והמס היה אמור לעלות, כביכול, ל-83%. אולם, בפועל, במשרדי הממשלה כבר עבדו על תוכניות להורדה מתונה הרבה יותר של הטבות המס, שכעת התבטלו.

הגזירה השנייה, שאמורה להיכנס לתוקף בתחילת 2025, במקביל להעלאת מס הקנייה ולהטלת מס נסועה, עתידה להיות ביטול ההטבה באגרת הרישוי השנתית על רכב חשמלי. כיום, האגרה השנתית של רכב חשמלי עומדת כיום על פחות מ-500 שקל. השוואתה לאגרת הרישוי של רכבי בנזין, שנגזרת ממחיר הרכב ומגילו, משמעותה התייקרות של עד אלפי שקלים באגרה, שתחול גם על בעלי רכב חשמלי נוכחיים.

לפי ההצעה, התקצוב הממשלתי לסבסוד תחנות טעינה יוקטן או יבוטל

הגזירה השלישית היא החייאת התוכנית להטלת "מס נסועה" על רכב חשמלי, החל מינואר 2026. תוכנית זו עלתה לראשונה כבר בתחילת העשור, אך נגנזה הלכה למעשה בשל התנגדות נרחבת של מספר משרדים ממשלתיים וגופי לובי. על־פי התוכנית החדשה, המס יוטל רק על כלי רכב חשמליים, ובמשך חמש השנים הראשונות יוטל רק על רכב פרטי, מוניות, אופנועים או רכב מסחרי, שנטענים מרשת החשמל. המס יעמוד על 15 אגורות לקילומטר צמוד למדד, החל מפברואר 2023. המס ישולם לכל קילומטר בהתבסס על הנסועה הנמדדת במחשב המנוע של כלי הרכב, אך לא ברור כיצד מתכוון האוצר להפיק את המידע. בעל הרכב יחויב בתשלום מקדמות בגין מס הנסועה אחת לחודשיים ועל בסיס "נתונים ממוצעים של בעל הרכב".

כמו כן, במסגרת הצעת התקציב החדשה, מוצע גם קיצוץ רוחבי בתקציב משרד האנרגיה, שיכלול, בין השאר, ביטול או הקטנת התקצוב הממשלתי לסבסוד הקמת תחנות טעינה ציבוריות חדשות, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. הקיצוץ יחול, ככל הנראה, רק על מכרזים עתידיים ולא על כאלה שכבר פורסמו וטרם בוצעו.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "פעולת הממשלה המעלה מס קנייה על כלי-רכב חשמליים היא פעולה שיחד עם מס הנסועה עלולה להוביל להפסקת רכישת רכב חשמלי. לא הוצגה בפני המשרד או בפני הממשלה כל עבודת מטה בנושא".