מס על רווחי הבנקים? זה מה שחושב נגיד בנק ישראל

שר האוצר הנחה את רשות המסים לגבש חוק להעלאת המיסוי על הבנקים בגין הרווחים הגבוהים, ובבנק ישראל פרסמו התנגדות למהלך • "לוודא שהמס חל על כל הסקטור הפיננסי ושהוא תחום בזמן", אמרו בבנק

אמיר ירון ובצלאל סמוטריץ' / צילומים: דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון ובצלאל סמוטריץ' / צילומים: דוברות הכנסת, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

במסגרת עדכון תקציב 2024 דבק שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהחלטתו למסות את הבנקים על הרווחים הגבוהים שהם רושמים ברבעונים האחרונים. השר הורה לרשות המסים לגבש הליכי חקיקה להעלאת שיעור המס על הבנקים, שרשמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה כמעט 20 מיליארד שקל כרווח נקי.

אריק מירובסקי, פרשנות | המדינה מקווה להרוויח מיליארדים מביטול הטבות המס לבעלי יותר מדירה אחת. האם זה יעבוד?
בלעדי | באוצר מתכננים: ביטול הטבת מס למאות אלפי בעלי דירות
הנגיד במכתב חריף לנתניהו: "אין ארוחות חינם. צריך להעלות מע"מ ולבטל נקודות זיכוי להורים"

מי שלא אהבו את הניסיון החדש של סמוטריץ להטיל מס רווחי יתר על הבנקים הם בנק ישראל והעומד בראשו, הנגיד פרופ' אמיר ירון. מיד לאחר שפורסמה ההוראה שהעביר סמוטריץ' לרשות המסים, הבהירו בבנק ישראל כי בעיניהם מס ייעודי על רווחי סקטור ספציפי נוגד את העקרונות של מדיניות מיסוי, מייצר אי-ודאות ועלול להרתיע משקיעים.

"הדברים בוודאי נכונים למקרה בו המס מוטל רק על חלק מהחברות בסקטור מסוים. ככל שנוקטים בצעד כזה אגב צורך תקציבי, יש לכל הפחות לוודא שהוא חל על כלל הסקטור הפיננסי; הוא מידתי ועקבי עם צעדים אחרים בתחום המיסוי של הממשלה; וכן שהוא תחום בזמן", ציינו בבנק ישראל.

הצעת המיסוי עלתה במאי האחרון, אך בתקופה מאז נראה היה שנשכח

הפעם הראשונה בה שר האוצר העלה את רעיון המיסוי על הבנקים הייתה בחודש מאי אשתקד, כשהודיע בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה על כוונתו למסות את הרווחים התופחים של הבנקים בעקבות העלאות הריבית. "אי אפשר שלא לדבר במסגרת המאבק בריכוזיות וביוקר המחיה על רווחי העתק של הבנקים כתוצאה מעליית הריבית. רווחים שהם זוכים בהם מן ההפקר ומפערי ריבית גדולים בין אשראי לפיקדונות, ולא ניתן ליחס אותם לעבודה קשה והתייעלות", אמר אז סמוטריץ'.

"אני מוצא היגיון רב במיסוי רווחי היתר הללו בשיעורים גבוהים, בעיקר כדי למנוע מהבנקים את המוטיבציה להשיג אותם, ובכדי לגרום להם לגלגל אותם בחזרה אל הציבור במגוון הכלים שעומדים לרשותם", הוא הסביר, וציין כי הוא סבור כי מיסוי על רווחי יתר הוא "הדרך הטובה ביותר לתקן את העיוות שיוצרים פערי הריבית ולהקל על ציבור נוטלי המשכנתאות, ללא התערבות חקיקתית מזיקה כפי שמשתקף במספר הצעות חוק פרטיות שמונחות על השולחן".

בחודש אוקטובר נראה היה כי סמוטריץ' ויתר על המס והחל לקדם פטור מעמלות ללקוחות הבנקים לתקופה של מספר שנים אחדות. הוא אף פנה בנושא לבנק ישראל וביקש שיבחנו לאסור על הבנקים לגבות עמלות. עם זאת, כפי שעולה מעדכון התקציב לשנה הנוכחית, מיסוי הבנקים לא ירד משולחן כלל.