סין בחרה צד במלחמה - האם זה יגרום לישראלים לקנות פחות רכבים סיניים?

הפתיחות שמגלים הלקוחות בישראל כלפי המותגים הסיניים חריגה בכל השוואה בינלאומית • ישראל היא המדינה היחידה בעולם עם תקינת רכב מערבית, שבה הפכה מכונית סינית למכונית הנמכרת ביותר • וספק אם החיכוכים עם סין בסוגיית עזה ישפיעו על שיקולי הרכישה של הישראלים • סין בחרה צד במלחמה, פרויקט מיוחד 

רכבים סינים מוכנים להעמסה לקראת יצוא, בנמל יאנטאי שבסין / צילום: Reuters, CFOTO
רכבים סינים מוכנים להעמסה לקראת יצוא, בנמל יאנטאי שבסין / צילום: Reuters, CFOTO

בשנת 2023 נמכרו בגרמניה, אחד משווקי הרכב הגדולים באירופה, כ-2.83 מיליון כלי רכב חדשים. מתוכם כ-58 אלף כלי רכב בלבד היו מתוצרת מותגים סיניים עצמאיים, לא כולל את המכירות של רכבי טסלה ,3 שמיוצרים בשנחאי ומיוצאים לאירופה. 

באותה שנה בישראל נמכרו בכלל השוק רק כ-270 אלף כלי רכב חדשים, אך מתוכם כ-46 אלף כלי רכב היו של מותגים סיניים עצמאיים (לא כולל טסלה), כלומר שיעור חדירה גדול פי שמונה מאשר בגרמניה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הפתיחות שמגלים הלקוחות בישראל כלפי המותגים הסיניים חריגה בכל השוואה בינלאומית. ישראל היא המדינה היחידה בעולם עם תקינת רכב מערבית, שבה הפכה מכונית סינית למכונית הנמכרת ביותר, ובפלח הרכב החשמלי חמישה מתוך עשרת המותגים המובילים ב-2023 היו סיניים. לפיכך, למרות שהיקף מכירות הרכב השנתיות בישראל מקביל למכירות החודשיות בעיר בגודל בינוני בסין, הפכנו בשנים האחרונות למוקד עלייה לרגל לכל יצרן רכב סיני עצמאי כמעט, שיש לו שאיפות לייצא רכב למערב. כיום נמכרים בישראל כמעט 20 מותגי רכב סיניים. חלקם בבעלות של ענקים תעשייתיים, שמוכרים מיליוני מכוניות בשנה, ואחרים מותגים צעירים, שאפילו בסין בקושי שמעו עליהם.

לתופעה הזו יש מספר סיבות, ובראשן העובדה שהסינים הם כמעט היחידים שיכולים להציע כיום מכוניות חשמליות "עממיות", עם מפרט ומחיר שפונים לפלח העיקרי של השוק בישראל. לפיכך, ככל שעולה ופורח שוק הרכב החשמלי, כך גדל גם הביקוש לכלי רכב חשמליים סיניים.

יש מי שיגידו שאחת הסיבות לירידת "החשדנות" המסורתית של הלקוח הישראלי כלפי מותגי רכב מתוצרת סין היא העובדה, שסוגיית האמינות ושמירת הערך של כלי הרכב החשמליים נתפסת כשולית יותר מזו של רכבי בנזין. כלומר הלקוחות בישראל רואים ברכב חשמלי מעין "מוצר צריכה" תכליתי, שדורש השקעה מזערית. ממש כמו טלוויזיות או מקררים מתוצרת סין. אבל עובדה היא, שבגל הנוכחי הגיעו גם רכבי בנזין מתוצרת סין, שגם הם נמכרים בישראל בכמויות לא מבוטלות.

עוד סיבה היא שרבים מהמותגים הסיניים מיובאים לארץ על ידי יבואני רכב ותיקים מבוססים, שמשקיעים הון בהחדרה ובמיתוג, ופורסים על המותגים החדשים "מטרייה" של שירות ואחריות של "בית מוכר", שמנטרלת חלק גדול מהחששות.

ולבסוף, לישראל אין תעשיית רכב משלה, כך שבניגוד ללקוחות באירופה, לרוכשי הרכב בישראל אין "שיקולים פטריוטיים" ברכישת כלי רכב מתוצרת מדינה כזו או אחרת. התוצאה היא, שהיקף המכירות של כלי הרכב מתוצרת סין צמח במאות אחוזים בשנים האחרונות, והם תופסים כיום חלק גדל והולך במאזן המסחרי של ישראל מול סין.

האם החיכוכים עם סין בסוגיית עזה ישפיעו על שיקולי הרכישה? ספק רב. ישראל מייבאת גם היום כלי רכב מתוצרת טורקיה במאות מיליוני דולרים בשנה, וייבאה גם כלי רכב יפניים, כאשר היצרנים היפנים נמנעו מלהפגין כאן נוכחות גלויה מחשש של חרם ערבי. בסופו של דבר, עבור לקוחות הרכב הישראלים, מה שקובע זה התמורה לכסף, וכאן קשה להביס את הסינים.