היזם הסדרתי רן פוליאקין הלך לעולמו בגיל 56

פוליאקין התפרסם כיזם חברת הטעינה האלחוטית Powermat, ובשנים האחרונות התמקד בעיקר בתחום הביומד, ובין היתר היה היזם והיו"ר הפעיל בחברת ננוקס הנסחרת בנאסד"ק ב-330 מיליון דולר • כתב במכתב פרידה לפני מותו: "הוקירו את האנשים סביבכם, צרו זיכרונות משמעותיים חדשים בכל יום"

רן פוליאקין / צילום: איל יצהר
רן פוליאקין / צילום: איל יצהר

היזם הסדרתי רן פוליאקין נפטר במהלך סוף השבוע ממחלה. הלווייתו תתקיים מחר (ב') בנס הרים. פוליאקין התפרסם כיזם חברת הטעינה האלחוטית Powermat, ובשנים האחרונות התמקד בעיקר בתחום הביומד, ובין היתר היה היזם והיו"ר הפעיל בחברת ננוקס הנסחרת בנאסד"ק ב-330 מיליון דולר. 

עוד קפיצה קדימה: מאגר 100,000 הגנומים של בריטניה מניב שיטות חדשות לטיפול בסרטן
הבועה שהתנפצה וההבטחות הרפואיות: מה צפוי לביומד הישראלי ב־2024

פוליאקין, בן 56 במותו, השאיר אחריו אישה וחמישה ילדים. ב-2007 הקים את חברת Powermat להטענה אלחוטית של מכשירים אלקטרוניים על גבי משטחי הטענה, ושימש כמנכ"ל החברה מראשיתה ועד 2014. בשיאה הוערך שוויה במעל מיליארד דולר, והיא הגיעה לקצב הכנסות של 200 מיליון דולר בשנה, וגם להפצה רחבה בסניפי סטארבקס בארה"ב. בשנים האחרונות נקלעה החברה לקשיים, והתפתחו סביבה סכסוכים רבים, אך היא נחשבת עד היום לחברה חלוצה שהמציאה את התחום.

מאז 2012 הקים פוליאקין מספר רב של מיזמים בתחומי הביומד ותחומי אימפקט נוספים. על שמו של פוליאקין רשומים מספר פטנטים, למרות שהוא הגיע מתחום העיצוב דווקא ולמד בבצלאל.

פוליאקין ייסד את חברת ההדמיה ננוקס, אשר פיתחה מכשיר רנטגן דיגיטלי. החברה נסחרת כאמור בנאסד"ק. בנוסף הקים את חברת Illimigyn לאבחון סרטן צוואר הרחם ואת חברת Wellsense שפיתחה סדין בו מוטמעים חיישנים המזהירים מפני פצעי לחץ - שתי חברות פרטיות שהגיעו לשלב ההכנסות.

חברות נוספות שיזם פוליאקין בחממה הפרטית שהקים בנווה אילן, היו Qinflow לחימום עירויי דם ואינפוזיות בתנאי שטח; חברת Tap Systems, שפיתחה מקלדת לבישה כרצועה צרה על הזרוע המאפשרת הקלדה על כל משטח שהוא; וכן חברת Years of Water, שפיתחה מתקן התפלת מים ללא שימוש באנרגיה. בנוסף הייתה לו פעילות בתחום הרובוטיקה תחת חברת ההשקעות SixAI.

בראיון לגלובס בשנת 2020 אמר פוליאקין: "בגדול, קבוצת החברות עוסקת בפתרונות לבעיות כואבות וגלובליות. אנחנו ממוקדים בעולם הרפואה אבל לא רק. ברמה העקרונית, אנחנו מאמינים ששימוש נכון בטכנולוגיה יכול לשנות את העולם. למגר סרטן, למתן אלימות ולקרב בין אנשים". 

מכתב פרידה

אף שמחלתו התדרדרה במהירות, ורק זמן קצר לפני מותו הבינו פוליאקין ומשפחתו את חומרת המצב, הוא הספיק לכתוב מכתב פרידה לחבריו ולמכריו. "אומרים שהנעורים מבוזבזים על הצעירים", כתב פוליאקין. "לו רק היינו יודעים כילדים את מה שאנחנו לומדים בגיל בוגר יותר, שהחיים יקרים, בני-חלוף, והדבר היחיד החשוב בחיינו הוא מה שעשינו עבור אהובינו והעולם הגדול.  

"בכל 56 שנות חיי, למעט ה-25 שנדרשו לי כדי להבין את הנקודה הזו, השקעתי את הכוחות המקצועיים שלי לקידום טכנולוגיות לשיפור העולם. יחד עם האנשים המוכשרים שהקיפו אותי (אני אוהב כל אחד ואחד מכם), עמדנו באתגרים כמעט בלתי אפשריים, ויכולנו להם.  

"לכל דבר יש התחלה, ויש גם סוף. לצערי, התגלו אתגרים בריאותיים רציניים. בעזרת אהבתם ותמיכתם של משפחתי וחברי, הצלחתי להילחם, אך בסופו של דבר זה היה האתגר שלא יכולתי לו. 

"המחשבה האחרונה שלי היא שאף שהיו לנו הרבה מאוד הצלחות - אלה החיוכים, החיבוקים והנשיקות והניצחונות שחווינו יחד, שהיו המשמעותיים ביותר. אנשים הם הכול. אנשים הם הזיכרונות. הוקירו את האנשים סביבכם, ואל תתנו לחפצים או דברים חסרי משמעות לעוור אתכם. צרו זיכרונות משמעותיים חדשים בכל יום".   

"יזם מאז ומעולם" 

אחותו של פוליאקין, רות פוליאקין-ברוכי, אמרה היום (א'): "כמו שאמא שלנו אומרת, רן היה יזם מאז ומעולם - כבר מגיל צעיר. עשה ושינה ויצר. אנחנו ארבעה אחים. רן היה דמות משמעותית במשפחה שתמיד ניתן לסמוך עליו לעזרה. נדיב וטוב-לב, תמיד שם בשביל כולם - ההורים, האחים, המשפחה, חברים וכל האנשים שעבדו איתו ברחבי העולם. עשה טוב ושינה ונגע בהרבה אנשים.

‎"עבורי הוא אחי הגדול (מבוגר ממני בתשע שנים). הוא לימד אותי כל-כך הרבה - בילדות כשלקח אותי איתו לסייד בתים, ובתחילת דרכי המקצועית כשנתן לי הזדמנות להיכנס לעולם הזה של היזמות, להיות איתו ולידו ללמוד ממנו ולצמוח ואחר-כך להמשיך בדרך שלי. אוהבת אותך רנצ'וק".