הוא מנהל קרן בהיקף של 1.5 טריליון דולר, ויש לו בשורה רעה למשקיעים

ניקולאי טנגן, מנכ"ל קרן העושר הנורבגית, אמר לרגל פתיחת כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי הוא אינו אופטימי במיוחד בנוגע לשווקי המניות בשנים הקרובות • טנגן הוסיף כי: "יש גורמים גיאופוליטיים ובעיות בנתיבי סחר - זה פשוט לא קוקטייל חיובי במיוחד"

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters
ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters

ניקולאי טנגן, מנכ"ל קרן העושר הנורבגית, אמר בראיון לרגל פתיחת כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי "אינו אופטימי במיוחד" בנוגע לשווקי המניות בשנים הקרובות. טנגן, שזו השנה השנייה שלו בדאבוס בתפקיד מנהל הקרן, ששוויה כבר צמח ל-1.5 טריליון דולר והיא מחזיקה ב-1.5% מהמניות בעולם, העריך כי הלחצים האינפלציוניים ימשיכו לפעול ולדכא את התשואות בשווקי המניות. "אנחנו לא אופטימיים במיוחד בכל מה שנוגע לתשואות. ישנו לחץ אינפלציוני ואני חושב שהוא יישאר שם במשך תקופה", אמר הבנקאי הנורבגי. 

הצעירה האוסטרית שרוצה לחלק 90% מירושת המיליונים שלה
כשהמלחמה בעזה פוגשת את היריבות בין סעודיה ואיחוד האמירויות

לעומת התחזיות בשווקים לפיהם בשנה הקרובה גם ה"פד" האמריקאי וגם הבנק המרכזי האירופי יורידו את הריביות במהירות יחסית, הציג טנגן דעה הפוכה. "אני סבור שהבנקים המרכזיים הגלובליים יהיו מאוד מאוד זהירים מהפחתה מהירה מדי של שיעורי הריביות, משום שהם היו אטיים מדי בהעלאה שלהם", אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה של סוכנות הידיעות הכלכלית "בלומברג", שהתקיים ערב פתיחת הכינוס.

"לחצים אינפלציוניים ודרישות שכר"

קרן העושר הנורבגית הוקמה בשנות התשעים, על מנת לנהל את הכנסות העתק של המדינה הסקנדינבית מדלקי המאובנים שהיא מפיקה בכמויות גדולות. היא צברה עד כה סכום שיא ונחשבת לאחת מקרנות העושר הגדולות בעולם. בשנות הקורונה איבדה הקרן כ-140 מיליארד דולר משוויה בשל הצלילה בשווקיה המניות הגלובליים, אולי בחצי הראשון של 2023 היא הכניסה חזרה סכום דומה, תודות לגאות בשווקים. טנגן מזהיר כבר מתחילת השנה שעברה, בראיונות לעיתונות ובהופעות פומביות כי על המשקיעים "לצפות לתשואות הרבה יותר נמוכות בתקופה הקרובה". 

השנה מנמק זאת טנגן בין היתר באי היציבות הגלובלית. "יש לנו לחצים אינפלציוניים, יש לנו דרישות שכר מאוד גבוהות בחלק מהמדינות, וזה יוביל לספירלה מסוימת שתעלה את האינפלציה", אמר, "בנוסף יש לנו את השפעות שינויי האקלים, שהן שליליות לגבי מחירים, ויש גורמים גיאופוליטיים, ובעיות בנתיבי סחר - זה פשוט לא קוקטייל חיובי במיוחד".