ביטקוין | שאלות ותשובות

הביטקוין מתמסד גם בישראל: כמה יעלה לרכוש אותו ומי ישמור על הכסף שלכם

בית ההשקעות אי.בי.אי משיק שירות למסחר בביטקוין ועוד כמה מטבעות קריפטו, ויהפוך בכך לחבר הבורסה הראשון בישראל המאפשר מסחר למי שפתח אצלו חשבון • כיצד זה יעבוד באי.בי.אי, ואילו עוד גופים מקומיים מציעים שירותי מסחר במטבעות דיגיטליים

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Roman Bodnarchuk
ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Roman Bodnarchuk

בשנת 2023 הפך הביטקוין לאחד מאפיקי ההשקעה הרווחיים ביותר, עם תשואה של 156%, כשבשיא העלייה שנרשם בתחילת החודש הנוכחי נסחר המטבע הדיגיטלי במחיר של 47 אלף דולר - שיא שממנו ירד בשבועיים האחרונים ב-14% (לכ-40 אלף דולר למטבע כיום).

עסקת הענק של מטא והמדד שהגיע לשיא היסטורי: האם שוק השבבים לקראת מפץ? 
מנכ"לית סיטיגרופ חשפה: הטיפ שקיבלתי מוורן באפט בארוחת צהריים 

חלק ניכר מהעניין המחודש בביטקוין עוררה הציפייה להשקת קרנות סל על המטבע, צעד שאמור להגדיל בצורה משמעותית את המסחר במטבע הדיגיטלי ולהביאו ל"מיינסטרים" של שוק ההשקעות האמריקאי. לאחרונה התממשה הציפייה כשרשות ניירות ערך בארה"ב התירה למספר בנקי השקעות גדולים להקים קרנות סל העוקבות אחר מחיר הביטקוין (אישור שלאחריו דווקא נסוג מחיר המטבע).

תעודות הסל על הביטקוין מאפשרות לציבור הרחב להשקיע בו ללא 'כאב הראש' הכרוך ברכישת מטבעות קריפטו - כולל שימוש בארנקים ייעודיים, תוכנות וסיכונים של הונאות שנקשרו בהחזקתו (ע"ע קריסת בורסת FTX של סם בנקמן פריד).

גם בישראל יש מי שפועלים למסד את המסחר במטבעות דיגיטליים. השבוע, כך נודע לגלובס, מושק שירות למסחר בביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים באמצעות בית ההשקעות אי.בי.אי. בכך יהפוך אי.בי.אי לגוף המוכר הרביעי שמציע שירות כזה בשוק ההון המקומי, והראשון שהינו חבר בורסה בישראל המאפשר למי שפתח אצלו חשבון לקנות ולמכור מטבעות שכאלה.

כיצד מתבצע המסחר במטבעות דיגיטליים?

לקוחות שמנהלים חשבון מסחר בבית ההשקעות, יוכלו לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים באמצעות חברה חיצונית בשם HBH. לצורך המסחר ייפתח חשבון ייעודי ב-HBH במקביל לחשבון המסחר, כאשר הלקוחות יוכלו להעביר לחשבון המסחר (באי.בי.אי) את כספי המימוש ממכירת המטבעות הקריפטוגרפיים.

"הלקוח יחזיק בנכס הבסיס (ביטקוין למשל, ח"ש) והחיווי על העסקה שביצע בו יהיה מיידי", מסבירה לבנת מזרחי רינסקי, מנכ"לית חבר הבורסה של אי.בי.אי. "ברגע שתרצה למכור את הביטקוין שרכשת דרך HBH ולהחזיר את הכסף לחשבון המסחר שלך, זה יהיה בלחיצת כפתור".

רכישת המטבעות דרך אי.בי.אי נעשית בדולרים, כך שמבוצעת בחשבון המרת מטבע לפני העסקה. ניתן לרכוש (באמצעות HBH) ביטקוין, את'ריום ומטבע דיגיטלי נוסף בשם USDC המקובע לדולר האמריקאי.

מה חלקו של אי.בי.אי במסחר במטבעות?

מזרחי רינסקי: "אנחנו סוכן שמפנה (את הלקוח), כלומר לא מנהלים את המסחר. אנחנו גם לא ברוקר ולא משמורן. חבר הבורסה משמש כאן כפלטפורמה שמייצרת את הקשר בין חשבון המסחר ל-HBH".

HBH, שהקים גיורא רן, קיבלה בספטמבר 2022 רישיון מרשות שוק ההון למסחר במטבעות דיגיטליים. המערכת שפיתחה ניתנת להטמעה בגופים הפיננסיים השונים במודל "גן סגור" - כסף שנכנס מגוף מפוקח וחוזר אליו בחזרה, ללא חשש להלבנת הון או מימון טרור.

רינסקי מזרחי מציינת בהקשר זה כי "חברי בורסה לא רשאים לסחור במטבעות קריפטוגרפיים, ומשום של-HBH יש הרישיון בעולמות המסחר האלה, יצרנו קשר".

מה עלויות המסחר?

המינימום לפתיחת חשבון מסחר בחבר הבורסה עומד על 15 אלף שקל. מי שרוצה לנצל חלק מהסכום לרכישת מטבעות דיגיטליים אינו מוגבל למינימום מסוים, והמסחר אפשרי 24/7. לצד זאת המסחר בקריפטו כרוך בעמלה שלדברי מזרחי רינסקי "עומדת על 3.97% (מסכום הרכישה) והיא זולה משמעותית ביחס לחלופות אחרות לציבור בישראל". בנוסף נגבים מהלקוח דמי טיפול חודשיים בשיעור 0.05% משווי הנכסים הדיגיטליים שרכש. עלותם השנתית מוערכת ב-0.6%.

לבנת מזרחי רינסקי וגיורא רן / צילום: יח''צ
 לבנת מזרחי רינסקי וגיורא רן / צילום: יח''צ

מי ישמור על המטבעות הדיגיטליים?

לאחר שקונים את הביטקוין צריך לאחסן אותו בארנק דיגיטלי הנשמר באופן מאובטח. ישנם ארנקים "חמים" שמחוברים לרשת האינטרנט וניתן להגיע אליהם מכל מקום, וארנקים "קרים" שלא מחוברים לרשת ובהם רמת האבטחה גבוהה יותר (כדוגמת דיסק און קי). עבור לקוחות אי.בי.אי, מי שישמור על המטבעות הדיגיטליים שרכשו דרך HBH הם מספר גופים מפוקחים בהם הבורסה בת"א. "התנינו את הפעילות מול HBH בכך שישמרו את המטבעות במקום בטוח", אומרת מזרחי רינסקי. "מספר גופים מפוקחים ידאגו לשמור חלק מהכסף בארנקים חמים וחלק בארנקים קרים".

לא רק השמירה על הביטקוין היא עניין סבוך. העסקאות במטבע נתקלות בבעיות רגולציה מיום שנוסד. "ברמה הישירה האפשרות לקנות את הביטקוין לא פשוטה בכלל", אומר עו"ד (רו"ח) אורי ציחור, שותף וראש תחום בלוקצ'יין במשרד פישר (FBC). "המכשול הגדול הוא בכלל להשיג את המטבע. בחו"ל יש בורסות עם רישיונות כמו קוינבייס בארה"ב ואחרות, שם בלחיצת כפתור אתה קונה מטבע וצד שלישי מחזיק בו עבורך".

מי הגופים המפוקחים בארץ שמאפשרים מסחר?

ציחור: "מעבר לשירות של HBH (שיוצע על ידי אי.בי.אי, ח"ש), יש עוד שלושה גופים עם רישיון: ביטס אוף גולד, Bit2C וחברת הוריזון ששייכת לאלטשולר שחם".

השירות של אלטשולר שחם אכן דומה לשירות החדש של אי.בי.אי, אך יש הבדלים: היות שאי.בי.אי הוא חבר בורסה, ניתן לפתוח שם חשבון ואז לסחור דרכו במטבעות הדיגיטליים. אלטשולר שחם מציע את השירות של הוריזון, שהוקמה ב-2018, באופן ישיר.

איך פועלת הוריזון?

אילן שטרק, מנכ"ל הוריזון: "אנחנו מאפשרים קנייה ומכירה של ארבעה מטבעות דיגיטליים: ביטקוין, את'ריום, לייטקוין ואוואלנש. הלקוח אצלנו מבצע את הרכישה ויכול לשמור את המטבעות בארנק הפרטי שלו. אנחנו מציעים גם שירותים דרך ביטגו מארה"ב, זו חברה שפועלת כנאמנות (Trust) ושומרת על המטבעות עבור הלקוחות".

העלות דרך הוריזון מתחילה ממינימום עמלה של 5% ברכישה של מטבע ויורדת בהתאם להיקף העסקה עד 3.5%. מי ששומר דרך המשמורן, ישלם עמלה שנתית של 0.25% מערך המטבע.

בנוסף לאי.בי.אי ואלטשולר שחם, הציבור יכול לקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים דרך שני גופים מפוקחים נוספים: ביטס אוף גולד וביטוסי (Bit2c). שניהם מאפשרים את הפעולות במגוון דרכים, גם דרך עסקאות במזומן של ממש. מעבר להחזקה ישירה במטבע, יש שירותי שמירה על המטבעות, דרך כרטיס אשראי של מקס או בשירותי משמורן.

כיצד ישפיע הצעד של רשות ני"ע בארה"ב על התחום?

ציחור רואה במהלך פוטנציאל להתרחבות משמעותית של התחום. "אתה אמור לישון טוב יותר בלילה אם המשמורן שלך זה ענק השקעות כמו ג'יי. פי מורגן או גוף כמו בלקרוק", הוא אומר. "הודות לרמת הידע שלהם וכמובן הביטוח שיוכלו להעניק, ובמקרה שקנית קרן סל באמצעותם, אז היא של מוסד פיננסי גדול.

"ב-2009, כשתחום הקריפטו היה בראשיתו, חשבו שהוא אמור להחליף את הבנקים המסורתיים, והנה עכשיו אנחנו קצת חוזרים 'למקורות' - שוב מוסד פיננסי גדול שומר לך על הכסף. ועדיין יש לך היכולת להחזיק במטבעות דיגיטליים בעצמך".