שבעה בכירים ישראלים מתחו בראיון בארה"ב ביקורת על המלחמה. מה הם אמרו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בצה"ל חוששים מחוסר הוודאות ליום שאחרי, המלחמה בישראל גורמת לסערה תקשורתית באוסטרליה וחשש שאיראן מסיתה סטודנטים בבריטניה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

חיילי קומנדו ומל"טים מתקדמים: היחידה החדשה של צה"ל שמככבת במלחמה
כך השתרבב המטוס המתקדם של צה"ל לסערה פוליטית בהולנד
בגלל מחסור בחיילים: גרמניה שוקלת לאפשר לזרים להתגייס לצבא שלה

1בצה"ל חוששים מ"היעדר אסטרטגיה ליום שאחרי"

"עם תחילת היציאה של צבא ישראל מעזה בהדרגה, ההישגים שלו נגד חמאס משמעותיים, אך לא שלמים", נכתב אמש (ג') בוושינגטון פוסט, שדיבר עם גורמי צבא וביטחון ישראלים, שחוששים "מהיעדר אסטרטגיה ביום שלאחר המלחמה". הוושינגטון פוסט שוחח עם שבעה גורמים בצה"ל ואנשי מילואים בהווה ובעבר, על התקדמות המלחמה בעזה ומטרותיה העליונות. "המלחמה פגעה בחמאס כישות טרור, אבל זו לא משימה של שלושה חודשים", אמר אחד מהם לעיתון. "אני מאמין שהישראלים מנסים לייפות את ההישגים שלהם".

מעבר לכך, ללא אסטרטגיית "יום שאחרי", אומרים גורמים רשמיים, ההישגים הללו עשויים להיות חולפים, נכתב. צוין כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתעקש כי חיסול מוחלט של חמאס יישאר מטרת המלחמה. מתחילת הסכסוך, מנהיגי הצבא החזיקו בדעה פרגמטית יותר, והאמינו כי בתנאים הנוכחיים ניתן להחליש את הארגון אך לא להשמיד אותו". השר והרמטכ"ל שלעבר גדי איזנקוט, שבנו נהרג בעזה בחודש שעבר, האשים את נתניהו בראיון, שדיבר לאחרונה דברי גוזמה על המלחמה. "לא הושג הישג אסטרטגי", אמר אייזנקוט. "לא הרסנו את חמאס".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת שירה רובין, סטיב הנדריקס, ליאור סורוקה. לקריאת הכתבה המלאה.

2האם ביידן מובל על ידי אשליות לגבי היום שאחרי?

"מתחדד האבסורד של קריאותיו של ביידן לפתרון שתי מדינות לסיום המלחמה", נכתב אמש בניו יורק פוסט. בכיר חמאס ח'אלד משעל נשבע לאחרונה שארגון הטרור לעולם לא יסכים עם שום הסכם שישאיר את ישראל על כנה, אך "השקפה זו באה לידי ביטוי הרבה מעבר לחמאס: סקרים מראים שגם פלסטינים בעזה ובגדה המערבית מתנגדים לכל פתרון שתי מדינות העונה על צרכי הביטחון של ישראל", נכתב.

עם זאת, "צוות ביידן לא יירד מהרעיון. הנשיא מציע שרשות פלסטינית 'מתחדשת' תוכל לנהל את עזה כמו גם את הגדה המערבית, אבל לא ישראלים ולא פלסטינים חושבים שזה אפשרי, לאור השחיתות, חוסר הכשרון וחוסר הפופולריות של הרשות. ואכן, סקרים מצביעים על כך שחמאס יביס את מנהיגי הרשות הפלסטינית אם הבחירות יתקיימו היום".

מאמר מערכת מתוך הניו יורק פוסט. לקריאת הכתבה המלאה. 

3סערה בתקשורת האוסטרלית

פוסט שפרסמה באינסטגרם עיתונאית אוסטרלית בו היא רמזה לביקורת על ישראל עורר סערה בתקשורת האוסטרלית, דיווח אמש הניו יורק טיימס. אנטואנט לאטוף, סופרת ודמות ידועה בתקשורת האוסטרלית, פרסמה בחשבון האינסטגרם שלה פוסט עם הכיתוב "HRW (משמר זכויות האדם) מדווח על רעב ככלי מלחמה", דיווח המבקר את ישראל על הרעבת אזרחים בעזה. בעת פרסום הפוסט, לאטוף, שמתחה ביקורת לעיתים קרובות על פעילות ישראל בעזה, הייתה חתומה על חוזה של הנחיית תכנית רדיו עם רשות השידור הלאומית של המדינה, ABC האוסטרלית. למחרת פרסום הפוסט "נאמר ללטוף על ידי מנהלים בתאגיד כי תוכנית הרדיו הזמנית שהייתה אמורה להימשך כחמישה ימים 'תסתיים מוקדם מהצפוי'", נכתב. החוזה קוצר ביומיים.

עוד צוין כי בישיבת איגוד של כ-200 עובדים ביום שני, עורך בכיר ב-ABC אמר כי התאגיד "עמד בפני אחד הימים האפלים ביותר שלו" ביום שלישי שעבר, כאשר "כלי התקשורת באוסטרליה תיארו כיצד הופעל לחץ על שני המנהלים הבכירים של ABC סביב המקרה של לאטוף", והוסיף כי "עצמאותו והמוניטין של התאגיד 'נפגעו' בשל נכונותו להיכנע ללחץ מבחוץ בנושא כה חשוב". עוד צוין כי "חברי האיגוד הצביעו 129 מול 3, עם עשרות נמנעים, כדי להעביר הצעה לפיה הם 'איבדו אמון' בדיוויד אנדרסון, המנכ"ל והעורך העליון של ABC". 

מתוך הניו יורק טיימס, מאת נטשה פרוסט, דניאל קייב. לקריאת הכתבה המלאה.

4חשש שאיראן מסיתה את הסטודנטים המוסלמים בבריטניה לטרור

"סרטונים של נאומים אנטישמיים מפי קצינים איראנים, שסופקו לסטודנטים בבריטניה, נחקרים על ידי 'ועדת הצדקה'", דווח אמש ב-BBC. "הגוף הרגולטורי בוחן גם קטעי וידאו המתעדים קריאות 'מוות לישראל' בשטח של ארגון צדקה איסלאמי בבריטניה", נכתב. חלק מהסרטונים קודמו מראש על ידי איגודי הסטודנטים האיסלאמיים של בריטניה (ISA) ושלוחותיו.

צוין כי "במה שאומת על ידי ה-BBC, שניים מהסרטונים מציגים דברים של חברי משמרות המהפכה האסלאמית של איראן (IRGC). אחד מהם תיאר מלחמה אפוקליפטית ביהודים", וכי "הצילומים - הכוללים גם הכחשת השואה - מוסיפים לחששות גוברים של כמה חברי פרלמנט מכך שה-IRGC מנסה להקצין את המוסלמים בבריטניה. שירותי הביטחון גם הזהירו כי הם מסיתים לאלימות וזוממים לחטוף או להרוג אנשים על אדמת בריטניה". בנוסף, צוין כי "משמרות המהפכה נקשרו בעבר למזימות חטיפה והתנקשות בבריטניה. משטרת הלוחמה בטרור אישרה בפברואר אשתקד ש-15 מזימות כאלה יצאו מאיראן מאז 2020".

מתוך ה-BBC, מאת אד תומס. לקריאת הכתבה המלאה.