ג'ו ביידן | פרשנות

ביידן מנצח בניו המפשייר, אבל יריב אלמוני גוזל ממנו 20%

תזכורת מניו המפשייר לחוסר הפופולריות של נשיא ארה"ב: היריב, ציר הקונגרס דין פיליפס, מנסה לשכנע את המפלגה הדמוקרטית שביידן יוליך אותה לתבוסה מול טראמפ

ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci
ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

לצד הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקאית בארה"ב, היו גם מקדימות לא פורמליות אצל הדמוקרטים. הן היו לא פורמליות, מפני שהן נערכו נגד רצונה של המפלגה הדמוקרטית. היא העדיפה לפתוח את עונת הבחירות בדרום קרוליינה בחודש הבא, ולדחות את ההצבעה בניו המפשייר. אבל כל מדינה קובעת את חוקיה, וממשלת ניו המפשייר החליטה ששתי המפלגות יצביעו. 

טראמפ מנצח בניו המפשייר ודוהר אל מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות
אייווה רומזת לנו ש-2024 עשויה בהחלט להיות השנה של דונלד טראמפ

הנשיא ג'ו ביידן לא היה מועמד רשמי בניו המפשייר, כלומר שמו לא הופיע על גיליון המועמדים שכל מצביע נקרא למלא, ידנית או אלקטרונית. לעומת זאת, הופיע על הגיליון שמו של דין פיליפס, ציר קונגרס אלמוני ממדינת מינסוטה, היריב הדמוקרטי הרשמי היחיד של הנשיא למועמדות המפלגה.

פיליפס נהנה מתמיכה של הרגע האחרון מצד כמה תורמים עשירים, ובהם המיליארדר ביל אקמן, מנהל קרן גידור מעמק הסיליקון. פיליפס טען כי ביידן מוליך את המפלגה הדמוקרטית לתבוסה מול דונלד טראמפ, והיא מוכרחה להיחלץ מאחיזתו. 

אף כי הנהלת המפלגה הדמוקרטית לא הכירה בהצבעה בניו המפשייר, היא החליטה לעודד מצביעים לכתוב את שמו של הנשיא ביידן בתחתית גיליון ההצבעה. זה היה מסוכן, מפני שכתיבת שם של מועמד נדירה למדי בבחירות בארה"ב.

התוצאה היתה מעורבת. אומנם נראה כי הנשיא הצליח לקבל בערך 70% בזכות כתיבת שמו, וזה כשלעצמו לא רע. אבל פיליפס הגיע ל-20% - רמז של אי-שקט בין המצביעים הדמוקרטיים. 

ניו המפשייר הכשילה מועמדים רבי-סיכויים לנשיאות

היסטורית, ניו המפשייר הכשילה מועמדים רבי-סיכויים לנשיאות, או לפחות החלישה כאותם באופן ניכר, באמצעות הפתעות אלקטורליות גדולות וקטנות. היא חשפה את חולשתם של נשיאים דמוקרטיים, אשר שקלו לחזור ולהתמודד. כישלון מלא או חלקי בניו המפשייר שכנע את הרי טרומן (1952) ואת לינדון ג'ונסון (1968) לוותר על התמודדות חוזרת. תבוסה ניצחת בניו המפשייר חשפה את חולשותיה של הילרי קלינטון (2016). היא אומנם זכתה בסופו של דבר במועמדות מפלגתה לנשיאות, אבל הפסידה בבחירות הכלליות לטראמפ.

מה אומרים 20 האחוזים של פיליפס? אולי לא כלום; אולי הם רק תזכורת שניו המפשייר נהנית להקניט את בעלי הציפיות הטבעיות. אבל מממני פיליפס מקווים שהוא יפגע באופן ממשי בסיכויי ביידן.

שעות אחדות לפני שנודעו תוצאות ההצבעה בניו המפשייר, הנשיא ביידן וסגניתו הופיעו בעצרת תמיכה בהפלות מלאכותיות במדינת וירג'יניה. הנשיא מקווה להעמיד את ההפלות במקום גבוה מאוד בסדר היום האלקטורלי. בארץ המפורסמת באדישות בוחריה, הדמוקרטים מקווים כי החשש מפני יוזמת חקיקה רפובליקאית נגד הפלות תשכנע תומכים ותומכות, בעיקר תומכות, להצביע. זה אחד הקלפים המעטים של נשיא, השוקע והולך אל תהומות של חוסר פופולריות.

העצרת לטובת ההפלות המחישה את אחת מנקודות התורפה של ביידן, לפחות בעיני השמאל של מפלגתו: התפרצות קולנית של פעילים רדיקליים לטובת הפסקת אש בעזה. הם קראו קריאות נגד "ג'ו ג'נוסייד". עזה היא עכשיו חלק מתפריט הבחירות הדמוקרטי. אין ספק כי הנשיא להוט להסיר אותה מסדר היום. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.