4 מיליארד שקל בשנתיים: המחיקות של נתן חץ על נדל"ן בחו״ל

חברת הנדל"ן המניב אלוני חץ מדווחת על הפסדי שיערוך של 1.3 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2023 בגין הפחתות שווי של נכסים בחו"ל • מדובר ברבעון השישי ברציפות שבו אלוני חץ מפחיתה את שווי נכסיה ובסיכום השנתיים האחרונות רשמה הפסדים של 4 מיליארד שקל בגין הפחתות שווי של נכסים בחו"ל

נתן חץ - אלוני חץ / צילום: תמר מצפי
נתן חץ - אלוני חץ / צילום: תמר מצפי

עליית הריבית בעולם, במיוחד זו שבוצעה בארה"ב ובבריטניה, ממשיכה לעשות שמות בדוחות הכספיים של חברת האחזקות בתחומי הנדל"ן המניב והאנרגיה המתחדשת - אלוני חץ. החברה מעדכנת הבוקר כי תסיים את שנת 2023 עם שיערוכים שליליים (שנתיים) של 2.7 מיליארד שקל, מחציתם ברבעון האחרון של השנה - 1.34 מיליארד שקל.

זאת הקרן שמתכננת לרכוש 25% מהפניקס סוכנויות 
ג'פריס מצפה לתחזית חזקה של טבע ל-2024 ומעלה את ההמלצה למניה 

בסיכום השנה שחלפה, צפויה אלוני חץ לבצע הפחתה כפולה מזו שביצעה החברה בשנת 2022 שהסתכמה אז ב-1.3 מיליארד שקל. בשנת 2021 ביצעה החברה עדיין שיערוכים חיוביים שהוסיפו לשווי הנכסים שלה מיליארד שקל. מניית החברה מגיבה בירידה חדה של 5.4% למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 4.7 מיליארד שקל.

עליית שיעורי הריבית בעולם הובילה להעלאת שיעורי ההיוון

הסיבה העיקרית להפחתה היא הערכות השמאים העדכניות שמעלים את שיעורי ההיוון (cap rate) ומעדכנים את מודל תזרים המזומנים המנוכה (DCF), בנכסי החברה. צעדים אלה נובעים מעליית שיעורי הריבית בעולם, מרמה אפסית בתחילת 2022 ל-4.5% בישראל ו-5.5% בארה"ב כיום. שמאלצים את השמאים להעריך שהתשואה שתידרש מהנכסים בעתיד תהיה גבוהה יותר (כדי לפצות על חלופות הריביות הגבוהות יותר). לפי נתוני החברה העדכניים שיעורי ההיוון טיפסו ל-7.2% בארה"ב ובבריטניה הם הועלו ל-5.8%.

אלוני חץ מחזיקה במשרדים בארה"ב דרך אחזקות במספר חברות: בוסטון איי.אייץ' וקאר בארה"ב שלהן משרדים בעיקר באזורי העיר בוסטון, מדינת טקסס ובאזור הבירה וושינגטון די.סי. וחברת ברוקטון אוורלסט שפועלת בבריטניה ומקימה ומנהלת בנייני מעבדות לתחום מדעי החיים לצד בנייני משרדים בלונדון.

"הנתונים כאמור, מתייחסים להפסדי השיערוך בחברות הפרטיות בחו"ל בלבד ואינם מתייחסים לתוצאות של פעילותן הריאלית החיובית השוטפת", הדגישו באלוני חץ. "כמו כן, הנתונים אינם מתייחסים לתוצאות של אמות השקעות (הפועלת בישראל, ח"ש) ולתוצאות של אנרג'יקס אנרגיות מתחדשות". חלקה של אלוני חץ בהפחתות הערך שנרשמו בארה"ב הינו 775 מיליון שקל ובבריטניה 566 מיליון שקל (1.3 מיליארד שקל ברבעון הרביעי).

נתן חץ נחשב לאחד המנהלים הותיקים והמוערכים במשק, שידע לזהות נכון את תנאי השוק בחו"ל בתחום הנדל"ן המניב. בשיאה, בתחילת 2022, שיקפה המניה של אלוני חץ שווי של 10.5 מיליארד שקל לחברה, וכיום מדובר בשווי שנמוך בחצי מזה. לצד פעילותה בישראל (באמצעות חברת הנדל"ן המניב אמות וחברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס), השקיעה בשנים האחרונות סכומי עתק בפיתוח פעילויות נדל"ן למשרדים בארה"ב.

ההפחתות הגדולות ברבעון הרביעי, מצטרפות לצעדים דומים שנרשמו ברבעונים הקודמים השנה. ברבעון השלישי רשמה אלוני חץ שיערוכי נדל"ן שליליים על נכסיה בחו"ל (בעיקר בארה"ב וכן בבריטניה) של 491 מיליון שקל, והפחתות ערך של 2.3 מיליארד שקל במהלך חמישה רבעונים רצופים. גם זאת, בעיקר עקב עליית הריבית. בסך הכל בדוחות הכספיים רשמה אלוני חץ הפסד נקי של 459 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה ושל 1.1 מיליארד שקל מתחילת 2023.