מיטב הוביל בהעברות כספים בגמל ב־2023, ומה עשו אלטשולר שחם ומור

מיטב הצליח לנגוס הכי הרבה כסף מהמתחרים בגמל ב־2023, למרות שלא הוביל בתשואות לחוסכים • מור הצטיין אף הוא אך הרבה פחות מבשנה הקודמת • אלטשולר שחם איבד 74 מיליארד שקל בשנתיים, מדוע זה לא נעצר והאם זה דווקא מועיל לשוק כולו?

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר
צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

ארבעה גופים לניהול קופות גמל וקרנות השתלמות היו אחראים לרוב העברות הכספים מהמתחרים בשנה האחרונה - מיטב, מור, אנליסט וילין לפידות. כך עולה מסיכום נתוני הניודים בשוק הגמל ב־2023.

שני הגופים הראשונים ברשימה בלטו בפער ניכר בהעברת כספים מהמתחרים, כשאצל מור זו השנה השלישית ברציפות שהיא בצמרת, ואצל מיטב השנה השנייה. בשנה שעברה מור הייתה המעבירה הגדולה ואחריה מיטב.

הקאמבק של אלטשולר שחם, הנפילה של כלל ביטוח: מה עשו קופות הגמל שלכם השנה? 
בניו יורק, ברגע האחרון: כך נסגרה העסקה עם המיליארדר ביל אקמן לרכישת 5% מבורסת תל אביב 

מדובר על שוק עצום שמנהל 720 מיליארד שקל והוא כולל את פעילויות קרנות ההשתלמות, שמהוות כמחצית מכל פעילות הגמל, וכן קופות הגמל וגם קופת גמל להשקעה וחיסכון לכל ילד.

בית ההשקעות מיטב, בניהולו של אילן רביב ובשליטת משפחות סטפק וברקת, כבש אשתקד את המקום הראשון תוך שהוא מנייד מהמתחרים 8.9 מיליארד שקל, ירידה קלה לעומת 9.2 מיליארד שקל בשנה שלפניה. מור של יוסי לוי ממשיך לצמוח בקצב נאה - ב־7.8 מיליארד שקל בשנה האחרונה. עם זאת מדובר בירידה חדה לעומת העברות שיא של 21 מיליארד שקל בשנה הקודמת ו־13 מיליארד שקל בשנת 2021. בכל מקרה רצף שנים של העברות גבוהות הקפיץ את בית ההשקעות מור למקום הרביעי בגודלו מבין הגופים מנהלי הגמל.

מעניין לציין ששני הגופים המצטיינים בניודים לא הציגו את התשואות הגבוהות ביותר השנה, וגם לא בטווח של 3 שנים. שני הראשונים בתשואות קרנות ההשתלמות בשנה האחרונה, הן במסלול הכללי והן במסלול המנייתי הם ילין לפידות, בהנהלת יאיר לפידות, ואנליסט בניהולו של איציק שנידובסקי, עם כ־12% כל אחד בכללי, לעומת ממוצע של 9.4%, ו־22% במנייתי לעומת ממוצע של 15.5%, ובפער גדול יחסית.

התשואה הגבוהה של שתיהן מוסברת בחשיפה הנמוכה היחסית שלהן לתחום הנכסים הלא סחירים, שהניב בשנה האחרונה תשואות חלשות יחסית לפריחה בשוקי המניות.

 

"לא חייבים לא־סחיר"

גורם בשוק מסביר כי מבין בתי ההשקעות מיטב מיטב משלמת עמלות גבוהות יחסית לסוכנים (אך נמוך מאשר אצל חברות הביטוח). הסוכנים אחראים לרוב העברות הכספים בין הגופים, ולכן תגמול נאה עבורם מהווה זרז משמעותי להעברת הכספים הזו.

אך לא בטוח שזו הסיבה היחידה. בשני הגופים המובילים ציינו בשיחות עם גלובס פעולות נוספות כמו שירות, תפעול ומוניטין. "אנחנו משיגים תשואות טובות לאורך כמה שנים וזה בא ביחד עם שירות טוב לשירותי הפצה וללקוחות קצה", אומר ערן ספרנוביץ', סמנכ"ל ומנהל חטיבת הלקוחות במיטב. "התשואות שלנו מצוינות ובחלק מהדירוגים במקומות הראשונים".

מספר סוכני ביטוח ששוחחו עם גלובס הביעו הסכמה עם הדברים וציינו כי אם בעבר הם התרחקו ממיטב, "בשנים האחרונות מיטב שיפר משמעותית את השירות וזה קריטריון רלוונטי לרוב הלקוחות והסוכנים".

ערן ספרנוביץ', סמנכ''ל, מנהל חטיבת הלקוחות במיטב / צילום: יוסי אלקובי
 ערן ספרנוביץ', סמנכ''ל, מנהל חטיבת הלקוחות במיטב / צילום: יוסי אלקובי

"המרכיבים הללו, יחד עם התשואה, הם המשולש שגורם להעברת הכספים בין הגופים בתעשייה. אנחנו משקיעים המון בשילוב הזה", מסכים אורי קיסוס, משנה בכיר למנכ"ל מור השקעות. "הלקוחות, ערוצי הפצה וכל מי שהצטרף למור, מאוד מאמין בנו".

ובכל זאת אתם לא ראשונים בתשואה.

קיסוס: "אנחנו פה לטווח ארוך. לא מחפשים להיות כוכב תורן אלא לנהל את הכסף באחריות, שהתשואה תהיה מותאמת סיכון, ורוצים להיות הכי טובים. לא כל הזמן הדבר הכי נכון זה ללחוץ על מניות. בשנה אחת זה יכול להיות הכי טוב ובשנה אחרת גרוע. אנחנו מכוונים להיות על הפודיום לאורך זמן".

ספרנוביץ' ממיטב מציין גם את פתיחת המסלולים החדשים, כמו מסלול מחקה מדד ה־S&P האמריקאי, שהצטיין בשנה האחרונה: "מערך ההשקעות ידע לזהות את המגמות הנכונות בשווקים ולהבין את טעמי הציבור בקופות המחקות, ולהיות שם בזמן הנכון".

על רקע הריבית במשק שגרמה לציבור להעביר כספים משמעותיים להשקעה בפיקדונות בבנקים, ספרנוביץ' אומר כי "היה יותר קשה לגייס כסף בשנה האחרונה". עם זאת, בעקבות שינוי הכיוון, כשהריבית החלה לרדת בישראל וצפויה להתחיל לרדת גם בארה"ב, לדבריו "בדצמבר כבר הייתה תחושה שהגענו למיצוי של העלאות הריבית ונכנסים להורדות, ואנשים פתאום יותר בוחנים. ככל שהריבית תמשיך לרדת נראה גידול מחדש בתחום".

גורם בשוק ששוחח עם גלובס מעריך כי השנה הנוכחית עשויה להיות פחות טובה לאנליסט וילין לפידות, שאינם מאמינים בשוק הלא סחיר. "שנת 2023 הייתה טובה לפעילות בתחום, וזה יבוא לידי ביטוי בתשואות ב־2024", העריך. "אנליסט וילין פועלים בעיקר במניות ואני לא מאמין שהם ימשיכו להוביל".

יאיר לפידות, הבעלים של בית ההשקעות ילין לפידות, ידוע כמתנגד לתחום ההשקעות הלא סחירות, שאותן כינה לפני כשנה "פצצה מתקתקת", אך באנליסט לא פוסלים השקעה בתחום.

לדברי ערן גולדרינג, מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל של אנליסט, "אנחנו לא נגד התחום הלא סחיר כתזה השקעתית. יש לנו קצת פעילות בתחום ואנחנו נכנסים לזה, אבל לאט. זה עוזר טיפה כשהשווקים יורדים, אבל הבעיה בתחום הלא סחיר היא שיש שכבות מאוד גבוהות של דמי ניהול ואנחנו פחות אוהבים את זה. כל השקעה בתחום צריכה להיות עם ערך מוסף מאוד גדול, ואנחנו עושים את זה בפינצטה. יש מספיק השקעות בעולם הסחיר ולא חייבים להרחיק לכל פינה ביקום כדי להשיג תשואה".

"ייקח זמן להחזיר אמון"

הגוף הגדול בשוק הגמל מבחינת היקף נכסיו הוא עדיין בית ההשקעות אלטשולר שחם, המנהל כ־129 מיליארד שקל. עם זאת בשנים 2021-2022 הניב בית ההשקעות תשואות חלשות לחוסכים, שעלו לו בכמעט מחצית מנתח השוק בו החזיק לפני כן.

גם ב־2023 המשיך אלטשולר שחם, שבשליטת גילעד אלטשולר וקלמן שחם, לאבד כספים למתחריו למרות שיפור ניכר בתשואות, כאשר בשנה האחרונה הוא התמקם באמצע טבלת התשואות. לאחר אובדן כספים של 49 מיליארד שקל ב־2022, בית ההשקעות איבד בשנה החולפת עוד כ־25 מיליארד שקל.

בחודשים האחרונים ניכרת האטה בהעברות למתחרים, אך גם בחודש דצמבר לבדו איבד אלטשולר כ־1.5 מיליארד שקל. לשם השוואה, הפניקס, הגוף השני שאיבד השנה סכום כסף משמעותי, נפרד בשנה כולה מקצת פחות מ־1.9 מיליארד שקל.

גורם בשוק טוען כי "מדובר באובדן אמון של סוכנים ולקוחות, שיידרש לבית ההשקעות הרבה זמן להחזיר".

ובכל זאת, אלטשולר שחם ממשיך להיות מנהל הגמל הגדול בישראל ובפער משמעותי; נתח השוק שלו עומד כעת על כ־18%, מיטב במקום השני עם כ־11% והפניקס שלישי עם 9.9%.

לדברי גולדרינג מאנליסט, "השוק הופך ליותר הטרוגני וזה יותר בריא מבחינת תחרות וריבוי דעות ממה שהיה בשנים האחרונות, שהיה גוף אחד גדול מאוד והשאר קטנטנים".

שלושת בתי ההשקעות מעריכים שצפויה שנה טובה לשוק המניות, אך כולם גם מסכימים שהתשואות בעולם לא יהיו חזקות כמו בשנת 2023.