האמריקאים ימכרו לטורקים F-16 ב-20 מיליארד דולר בתמורה לקבלת שבדיה לנאט"ו

אנקרה אישרה את הצטרפותה של שבדיה לנאט"ו, לאחר עיכוב שנמשך כ-20 חודשים • 48 שעות לאחר מכן, מדווח כי ביידן עדכן כי בכוונתו לאשר מכירת מטוסי F-16 לטורקיה • ובתקשורת הטורקית כבר הספיקו למצוא "אשם" לעיכוב צירוף שבדיה לנאט"ו שאינו ארדואן

מטוס F-16 / צילום: תעשיה אוירית
מטוס F-16 / צילום: תעשיה אוירית

כ-48 שעות לאחר שהפרלמנט הטורקי אישר את צירוף שבדיה לברית נאט"ו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלח מכתב לבכירים בקונגרס שבו עדכן כי בכוונתו לאשר מכירת מטוסי F-16 ומערכות נלוות לטורקיה בהיקף כ-20 מיליארד דולר, כך מדווח ברויטרס. בראיון לסוכנות הידיעות אישר השגריר האמריקאי באנקרה, ג'ף פלייק, שהנושא נמצא על הפרק - אך תלוי בראש ובראשונה באישור הסופי של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן לצירוף שבדיה לנאט"ו.

טורקיה אישרה את הצטרפות שבדיה לנאט"ו. מי המדינה האחרונה שלא מאשרת?
פרשנות | מדוע טורקיה נמנעת מתקיפת החות'ים ואף מגבה אותם? 
כותרות העיתונים בעולם | מה חשפה ישראל בבית הדין בהאג ולאן הולכים הכספים שתורמים לעזה 

זו התגובה האמריקאית לפתרון עיכוב אישורה של שבדיה באנקרה, שנמשך כ-20 חודשים. הצדדים מסתכלים על הסיטואציה כ-Win-Win: ארה"ב הצליחה לפסוח על אחת משתי המשוכות האחרונות, טורקיה והונגריה, בדרך לאישור צירוף שבדיה לנאט"ו, ואילו טורקיה פותרת את המבוי הסתום בפיתוח חיל האוויר שלה. סיטואציה שיצר ארדואן כשהחליט לרכוש מערכות הגנה אווירית מדגם S-400 של רוסיה, צעד שהוביל להרחקת טורקיה מתוכנית ה -F-35. לאחר מכן, באנקרה ניסו למצוא פתרונות חלופיים כמו, למשל, יורופייטר טייפון. עם זאת, בשל המדיניות של ארדואן, גרמניה בלמה את המהלך.

בנוגע למדיניות המחודשת של ארדואן, שמוכן לפתע לאשר את צירוף שבדיה לנאט"ו, השגריר פלייק, סנאטור רפובליקני לשעבר, ציין בפני רויטרס כי הוא מעריך שזו שאלה של ימים עד שנשיא טורקיה ייתן את החותמת הסופית. "אני לא רואה סיבה מדוע, לאחר שהפרלמנט פעל כך, שטורקיה תמתין. אני מעריך כי ככל שהאישור יגיע מהר יותר לוושינגטון, כך האישור מהקונגרס (על מכירת F-16) יתקבל".

הפרלמנט הטורקי אמנם אישר את צירוף שבדיה לנאט"ו, כאשר כמובן מבלי אור ירוק מהנשיא זה לא היה קורה, אבל חברי הפרלמנט הראו את חוסר שביעות רצונם מהמהלך בדרכם: מבין הנוכחים במליאה - 287 הצביעו בעד, 55 התנגדו, ארבעה נמנעו, ולא פחות מ-254 נעדרו מההצבעה. בתקשורת הטורקית כבר הספיקו למצוא "אשם" לעיכוב צירוף שבדיה לנאט"ו שאינו ארדואן. באחד הדיווחים נטען כי סגנו לשעבר, פואטי אוקטאי, הוא שגרם לכך שהמהלך לא התבצע במשך תקופה ארוכה. זוהי טענה מגוחכת למדי משום שסגן נשיא טורקיה הוא בעל תפקיד נטול סמכויות מהותיות.