השקל התחזק בשבוע שעבר ב-1.5% מול הדולר. זה מה שצופים בשוק המט"ח השבוע

בשבוע החולף השקל התחזק מול הדולר בכ-1.5% • מבין הסיבות המרכזיות לתיסוף החד, הראלי שנרשם בשוק המניות בארה"ב • הכלכלנים הבכירים מסבירים האם המגמה תימשך גם השבוע וכיצד החלטת הריבית הפד תשפיע על השקל

הדולר מתחזק מול השקל / צילום: Shutterstock
הדולר מתחזק מול השקל / צילום: Shutterstock

השקל מתחזק הבוקר מול הדולר בכ-0.4% ונסחר ב-3.69 שקלים לדולר. במסחר מול האירו השקל מתחזק בכ-0.5%, ועומד על 4 שקלים לאירו.

בשבוע החולף, השקל התחזק ב-1.5% מול הדולר. גם מטבעות אחרים, דוגמת הפרנק השוויצרי או היואן הסיני, התחזקו מול המטבע האמריקאי. עם זאת, בהסתכלות על תנועת השקל מתחיל החודש, קשה לפספס את התנודתיות במסחר המטבע המקומי מול המטבעות הזרים ונראה כי התיסוף שרשם בשבוע האחרון יכול להשתנות בהתאם למספר הגורמים. הכלכלנים הבכירים מסבירים את התחזקות השקל.

ריבית ארה"ב לא צפויה לרדת במהירות במהלך 2024. אלו הסיבות לכך 
המיליארדר ממוצא איראני בן ה־85 שהתחיל להשקיע בחברה ישראלית 

הראלי בשוק המניות בארה"ב הוביל להתחזקות השקל

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים הסביר את התחזקותו האחרונה של השקל בכך שעליית מדדי המניות בוול סטריט הביאו להמרות מט"ח מצד המוסדיים: "חשיפת המט"ח של הגורמים המוסדיים הגיעה לשיא בחודשים האחרונים, ועליות מדדי המניות הביאו לקניית שקלים מצד הגופים הללו". הגופים המוסדיים חייבים לקנות שקלים בכדי להימנע מהגדלה נוספת בחשיפה למט"ח בתיק ההשקעות שלהם ומגדילים בכך את הביקוש לשקל.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב מציין כי השקל מתחזק למרות העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל ( CDS ) בשבועיים האחרונים. "התחזקותו מתואמת לעליות במניות בארה"ב כפי שהיה עד סוף שנת 2022, לפני שהשתבש בגלל הרפורמה המשפטית". אומר זבז'ינסקי.

הסיבה לשינוי לדעת זבזינסק'י היא ש"שחקנים בשוק המקומי שמעוניינים להגדיל עוד יותר את החשיפה למט"ח, אלא אם הנסיבות משתנות ממש לרעה". הוא מוסיף שלפי מחזורי המסחר במט"ח במערכת הבנקאית בישראל המשקיעים המקומיים הגבירו מאוד את הפעילות במט"ח, כאשר המחזורים של הזרים דווקא ירדו בחדות.

במקביל לעליות במניות בעולם, התפתחויות בזירה הביטחונית ממשיכות להשפיע על שוק המט"ח. שפריר אומר כי השמועות על כך שעסקת חטופים נרקמת ויכולה להביא להפסקת אש והשבת החטופים, גם אם תהיה זמנית, תומכים בהתחזקות המטבע המקומי.

זבז'ינסקי מוסיף ש"ללא הרעה משמעותית בזירה הביטחונית-פוליטית, השקל צפוי להמשיך להתחזק".

החלטת הריבית בארה"ב תחזק את השקל?

כאמור, למרות הייסוף במטבע המקומי במהלך השבוע החולף, חודש ינואר התאפיין בתנודתיות גבוהה בשערי החליפין. שער הדולר נע בטווח שבין 3.6 ל-3.8 שקלים למטבע. מבין הגורמים שתרמו להיחלשות המטבע בתחילת החודש היו ההתפתחויות הביטחוניות בדרום והחשש להסלמה בצפון יחד עם הורדת הריבית בישראל בד בבד עם אמירות מצד בכירי הבנקים המרכזיים בעולם על דחיית הורדות הריבית הצפויות בעולם המערבי.

בהתאם, אמירה מצד יו"ר הפד, ג'רום פאוול על הקדמת הורדות הריבית או הגברת קצב הירידות הצפוי במהלך נאומו הקרוב ביום רביעי, יכולה לגרום לפיחות הדולר בעולם וכתוצאה מכך גם בישראל, מנגד, המשך זהירות מצד ראש הפד ואמירות ניציות נוספות כפי ששמענו מבכירי הפד בעבר יכולים להוריד את ציפיות השווקים להורדת ריבית בארה"ב ולהשפיע על שוק המט"ח בישראל.