הסוף לתורים? חוק חדש יאפשר לראשונה הוצאת דרכון באינטרנט

עפ"י הצעת החוק של שר הפנים משה ארבל, ההזדהות מרחוק תיעשה דרך מערכת הזיהוי הממשלתית הקיימת היום • האפשרות החדשה תהיה זמינה רק לבגירים הנמצאים בישראל ומחזיקים בדרכון ביומטרי • החוק מוגש כהוראת שעה לצורך המלחמה למשך חצי שנה בלבד, עם אפשרות להאריך אותה לחצי שנה נוספת

שר הפנים משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הפנים משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

על-פי הצעת חוק שהגיש שר הפנים משה ארבל ביום חמישי האחרון, יהיה ניתן להוציא דרכונים מהבית דרך האינטרנט. המהלך, שהשר ארבל הכריז עליו בראיון לגלובס בשנה שעברה, יאפשר לרוב הישראלים לחדש דרכון בלי לצאת מהבית. 

על-פי הצעת החוק, ההזדהות מרחוק תיעשה דרך מערכת הזיהוי הממשלתית הקיימת היום, ו"מגיש הבקשה יצלם את עצמו ויצרף את התמונה לטופס המקוון. תמונה זו תועבר לרשות לניהול המאגר הביומטרי, לבדיקה של אימות זהות במאגר הביומטרי, ותאפשר לרשות למסור תוצאת זיהוי לרשות האוכלוסין". 

הדירוג השנתי: אלה הדרכונים החזקים ביותר בעולם, ואיפה ממוקם הישראלי
התורים חזרו, המכונות לא עובדות, וברשות האוכלוסין בוחנים שוב מרתון דרכונים
ההצלחה של מרתון הדרכונים, המשבר הבא שבפתח ומתי יהיה פטור מוויזה: שר הפנים משה ארבל בראיון

עם זאת, האפשרות החדשה לא תהיה זמינה לכלל האזרחים, אלא רק לבגירים הנמצאים בישראל ומחזיקים בדרכון ביומטרי - כולל טביעת האצבע. הנקודה האחרונה, על-פי הצעת החוק, היא "לצורך האינטרס הלאומי של זיהוי נעדרים וחללים בעת הלחימה".

למיליוני ישראלים אין עדיין תעודה ביומטרית (ב-2022 מספרם עמד על 3.9 מיליון), כך שהפתרון לא יהיה רלוונטי עבורם. אך עבור מי שכן, יהיה מדובר בחיסכון משמעותי בזמן ובטרחה, בצורה שעשויה למנוע "פקקים" במערכת כפי שהתרחשו בשנה שעברה.

בנוסף, משמעות התנאים האלה היא שלא יהיה ניתן להוציא דרכון או תעודת זהות בפעם הראשונה בשיטה זו. אז, האדם יצטרך להתייצב כרגיל בלשכות האוכלוסין. אולם המטרה היא שפעולה זו תהיה קלה יותר: "במקום לפגוש את האנשים פעם בעשור, נפגוש אותם פעם ב-20 שנה", הסביר השר ארבל לגלובס. 

השינוי - על רקע המלחמה 

על-פי דברי ההסבר לחוק, השינוי מתבצע על רקע המלחמה, "שגרמה לסגירת חלק מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה, לצד הצורך בעמידה בביקוש גדל והולך להנפקת מסמכי זיהוי". אך בפועל, המהלך התחיל הרבה לפני כן, כבר בסוף מרתון הדרכונים, כשהתחילו לפרוס בלשכות מכונות אוטומטיות להנפקת דרכונים (פריסה שנכון לאוקטובר 2023 כמעט ולא התקדמה) כדי להגביר את קצב ההנפקות.

השר ארבל אמר אז לגלובס כי "גם זה פלסטר. כדי לפתור את הבעיה מהשורש, צריך לבצע הנפקה מרחוק דרך מערכת ההזדהות הממשלתית. אני מקיים דיונים על זה, לרבות עם גורמים ביטחוניים. נגביל את מהלך ההזדהות לדרגה המחמירה ביותר. כשאנחנו יודעים לאמת, חד-חד ערכית, שהאדם שהזדהה הוא הבן אדם, נוכל לבצע הזמנה של דרכון מהבית דרך הרשת. נתתי לרשות הסייבר לעשות שיעורי בית, אבל בכל מקרה זה דורש שינוי חקיקה. בכנס החורף של הכנסת נוכל לקדם את זה". ואכן, בהתאם למה שהבטיח אז, ארבל מגיש הצעת חוק שאמורה לעשות בדיוק את זה. 

בינתיים, החוק מוגש כהוראת שעה לצורך המלחמה לחצי שנה בלבד, עם אפשרות להאריך אותה לחצי שנה נוספת. לאחר מכך, ובכפוף להצלחת התוכנית, יהיה צורך בחוק חדש כדי להפוך את השיטה לקבועה.

על-פי השר ארבל, "מדובר בצעד חשוב נוסף של רשות האוכלוסין לענות על צורכי האזרחים ולתת פתרון לחלק גדול מהאוכלוסייה, שלא יצטרך לכתת רגליו ללשכות הרשות, ויוכל להזמין דרכון או תעודת זהות מבלי לצאת מהבית".