מתי תיגמר המלחמה ולמה גורמי מודיעין מתנגדים לעסקת החטופים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: השגת היעדים במלחמה תיקח הרבה זמן, בפורן פוליסי מעריכים שלנתניהו "אולי יש עוד הרבה עתיד לפניו" ו-CNN בביקורת על פעילות צה"ל בבתי הקברות ברצועה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

האם איראן הוציאה להורג 4 סוכני מוסד ולמה סקוטלנד לא מתייצבת לצד ישראל
צרפת מעמידה את עצמה בחזית המאמץ לשחרור החטופים. זו הסיבה
בגלל החשש לחטופים: נשיא פורטוגל דחה הקשחת התנאים להענקת אזרחות   

1המלחמה עשויה להימשך גם בשנה הבאה

"ארבעה חודשים לתוך המלחמה, כאשר בכירי חמאס עדיין חופשיים וחלק ניכר מהתשתית הצבאית של הארגון עדיין שלמה, נראה כי הלחימה בעזה הייתה קשה מכפי שציפו גורמים צבאיים ישראלים רבים. כ-220 חיילים ישראלים נהרגו. אבל מנהיגים מתעקשים שהם מתקדמים משמעותית", נכתב אמש בבלומברג.

צוין כי "קצין המודיעין אמר שכ-9,000 פעילי חמאס נהרגו מתוך כ-35 אלף", וש"לישראל עדיין יקחו חודשים רבים להשגת יעדיה, הכוללים לכידה או השמדה של אמצעי לחימה ונשק, והפסקת הפעילות של בסיסים ומנהרות צבאיות של חמאס. השלמת יעד זה תיקח את כל שנת 2024 - ואולי יותר", צוטט. עוד נכתב כי "האמונה שהשמדת חמאס תיקח זמן רב היא אחת הסיבות לכך שגורמים ישראליים מהססים לגבי הפסקת אש ארוכת טווח או קבועה בתמורה לשחרור בני ערובה".

מתוך בלומברג, מאת אית'ן ברונר. לקריאת הכתבה המלאה.

2פורן פוליסי: נתניהו עשוי לנצח בבחירות

"ב-18 בינואר, תקף גדי אייזנקוט את ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לטלוויזיה", נכתב אמש בפורן פוליסי. "אייזנקוט הדגיש את מה שכולם כבר יודעים: נתניהו נושא באחריות לכשלים המדיניים, הביטחוניים והמודיעיניים שהגיעו לשיאם בטבח של כ-1,200 ישראלים באוקטובר האחרון", נכתב, וצוין כי "דבריו הבוטים של אייזנקוט עוררו כמה כתבות חדשותיות שהשערות היו שנתניהו עלול לאבד את אחיזתו בשלטון". "האפשרות הזו מרגשת את יריביו של נתניהו בישראל", נכתב.

עם זאת, נכתב כי בניגוד לפני השטח, "ייתכן כי לנתניהו אולי יש עוד הרבה עתיד לפניו". צוין כי "לימין יש יתרון בפוליטיקה הישראלית, בלי קשר למה שאנשים מרגישים כלפי נתניהו", וזה לצד העובדה ש-"65% מהישראלים מתנגדים לפתרון שתי המדינות, רובם מסתייגים מהרשות הפלסטינית, ומספר מוחץ תומך במאמץ של הממשלה 'להרוס' את חמאס. לא צריך להיות גאון פוליטי כדי להבין איך אפשר לנצל את כל זה מבחינה פוליטית". עוד נכתב כי "לא קשה לראות כיצד נתניהו ובעלי בריתו יעצבו מסר סביב: 'הותקפנו, ועכשיו הזרים האלה רוצים לשים את גורלנו בידי אנשים כמו עבאס וחמאס. בואו לא ניתן להם, עם בן בריתם גנץ, לעשות את זה'. לאור האופן שבו הישראלים עוברים טראומה קולקטיבית כתוצאה מה-7 באוקטובר, זהו טיעון חזק ואולי מנצח".

מתוך פורן פוליסי, מאת סטיב איי. קוק. לקריאת הכתבה המלאה. 

3ניצולת השואה מאיטליה תוהה האם ההיסטוריה חוזרת על עצמה

"במשך עשרות שנים, הייתה ליליאנה סגרה מבקרת בכיתות בתי ספר ברחבי איטליה כדי לספר על גירושה מבית הספר תחת החוקים האנטישמיים של בניטו מוסוליני, על ניסיונה לברוח מאיטליה שתחת הנאצים, ועל גירושה מתחנת הרכבת של מילאנו למחנות המוות של אושוויץ", נכתב אמש בניו יורק טיימס בכתבה שהביאה את סיפורה של ניצולת השואה בת ה-93, ליליאנה סגרה. "עדותה הפכה אותה לזיכרון החי של מדינה שלעתים קרובות מעדיפה לא לזכור", נכתב. עכשיו היא תוהה אם הכל היה לשווא. "מדוע סבלתי במשך 30 שנה כדי לחלוק דברים אינטימיים מהמשפחה שלי, מהכאב שלי, מהייאוש שלי? למי? למה?", צוטטה סגרה, בת ה-93 בשבוע שעבר בדירתה במילאנו. "הטבח של חמאס בישראל ב-7 באוקטובר זעזע אותה, ותגובתה של ישראל בעזה הותירה אותה עם תחושה של ייאוש, וכך גם מה שנראה בעיניה ניצול הסכסוך להפצת אנטישמיות תחת מסווה של מטרה פרו-פלסטינית", נכתב.

באיטליה, סגרה נחרדת מההתאגדות ההמונית של הימין הקיצוני שנראית לאחרונה ומממשלת ימין בראשות ג'ורג'יה מלוני שאמנם גינתה את חוקי הגזע של איטליה וזוועות השואה, אבל שבעצמה התפתחה במפלגות שנולדו מאפר הפשיזם. "היום סגרה תוהה אם היא חיה כל כך הרבה זמן כדי לראות את ההיסטוריה חוזרת על עצמה", נכתב.

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ג'ייסון הורוביץ. לקריאת הכתבה המלאה. 

4תחקיר CNN: מדוע צה"ל הרס בתי קברות בעזה?

"שבוע לאחר שחקירת CNN מצאה כי הצבא הישראלי הרס לפחות 16 בתי קברות בעזה מתחילת המלחמה, צה"ל הזמין את העיתון לעזה כדי להסביר מדוע הוא הרס חלקית את אחד מאותם בתי קברות. אבל אנשי הצבא הישראלים לא הצליחו להוכיח את טענתם במהלך ביקור בן שלוש שעות בבית העלמין בני סוהילא והסביבה", נכתב אמש ב-CNN. צוין כי בשבת הכניס צה"ל את צוות CNN לתוך מנהרה ליד בית העלמין בני סוהילא ואל מרכז פיקוד תת קרקעי שלפי הצבא נמצא מתחת לבית העלמין, אך "מפקדי צה"ל סירבו להראות לכתבים את פיר המנהרה שלדבריהם הגיח בתוך בית הקברות, בטענה שיש מכונות רגישות מתחת לאדמה וכי המבנה אינו יציב".

עוד צוין כי "דובר הצבא הישראלי אמר שהם יספקו וידאו של פיר המנהרה בבור העצום, אך הם מעולם לא עשו זאת. במקום זאת, צה"ל סיפק צילומי מזל"ט שהראו שתי כניסות נוספות למנהרות - שאל אחת מהן, שנמצאה ליד בית קברות, נכנס צוות העיתון. CNN איתר גיאוגרפית את כניסות המנהרה באמצעות צילומים שצולמו על הקרקע, כמו גם תמונות לוויין, וגילו שאף אחד מהם לא נמצא בשטח בית הקברות. הצבא הישראלי עמד מאחורי טענותיו, והתעקש בהודעה לעיתונות כי מנהרה עוברת ישירות דרך האתר הדתי".

מתוך CNN, מאת ג'רמי דיימונד. לקריאת הכתבה המלאה.