הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה המקומית; מדד הבנקים צלל ב-1.8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% • בנק ברקליס ממליץ על מניית בזק • ה-EIB ובנק לאומי ישקיעו בפרויקטים ירוקים • הזמנה נוספת לאורביט • אלקטרה נדל"ן סיימה את שלב הגיוס לקרן להשקעות בארה"ב • בנק אוף אמריקה ממליץ על מניית טבע • הפדרל ריזרב הותיר את הריבית ללא שינוי • היום בסוף המסחר בוול סטריט יתפרסמו הדוחות של אפל, אמזון ומטא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים  

 

 

17:30

נעילה אדומה בתל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 השיל מערכו 0.5%. בלטו לשלילה מדד ת"א בנקים 5 שירד ב-1.8% ומניות הנדל"ן שירדו ב-1%.

בסיכום שבועי, מדד ת"א 35 השיל מערכו 0.5%. ת"א 90 ירד ב-1%. מניות הביומד בלטו לחיוב עם עליה שבועית של 5% במדד. מניות הבנקים רשמו עליה של 1.4%. בלט לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה כשירד בכ-3% בשבוע החולף.

מחזור המסחר הסתכם בכ-4.5 מיליארד שקלים.

בקרב מדד ת"א 125, בלטו לחיוב מניות ורידיס , טלסיס , סאמיט , קבוצת אקרשטיין , וערד 

מנגד, ישרס אחזקות ירדה בחדות יחד עם הכשרת הישוב , אקרו , אשטרום קבוצה  ואיסתא .

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות של כ-0.3%. תל גוב שקלי 10 עלה ב-0.1%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה קלות לרמה של 4.13%.

16:38

ירידות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 בולט לשלילה ומשיל מערכו כ-1%. 

חברת רבל , העוסקת בפיתוח וייצור מערכות אוורור ומכלולים מפלסטיק לתעשיית הרכב, דיווחה לפני זמן קצר כי בימ"ש דחה תביעה שהוגשה נגדה על ידי חברת TI
GmbH Automotive שטענה כי בשסתומים שיוצרו ע"י החברה נפל פגם טכני. 

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מוסיף להתחזק מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.66 שקלים. האירו מתחזק גם מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.96 שקלים.

15:05

המסחר בבורסה המקומית מתנהל כעת בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד כעת ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.6%. מדדי הבנקים והביומד יורדים ב-1%. 

חברת גילת , שעוסקת בטכנולוגיה לרשתות תקשורת לוויינית, פתרונות ושירותים לרשת לוויינית, הודיעה היום כי זכתה בחוזה בהיקף של מיליוני דולרים לפרויקט קישוריות לוויין במגזר הביטחוני. שווי השוק של החברה הדואלית הוא 1.3 מיליארד שקל. 

פלטפורמת ה-SkyEdge IV ומודמי ה-Taurus-M של גילת יאפשרו יכולות לקישור דרך לוויין של הלקוח הממשלתי.

SkyEdge IV היא פלטפורמת הדור הבא של גילת המאפשרת ריבוי-שירותים ועובדת בהרמוניה עם קבוצות לוויין מוגדרות תוכנה במסלולים שונים. הפלטפורמה תומכת בתשתית ענן בכדי לספק מענה לצרכים הנוכחיים והעתידיים של קישוריות לוויין עם היכולת לתמוך ברשתות גדולות.

14:15

חילופי מנהלים בהראל השקעות . ניר כהן ששימש עד כה כמנכ"ל הראל ביטוח ימונה למנכ"ל החברה. כהן יחליף את מישל סיבוני שהיה בתפקידו מאז שנת 2009.

בתחילת השבוע נפלה עסקת הראל-ישראכרט. חברת הביטוח הודיעה לישראכרט כי היא לא מתכוונת להמשיך לפעול לאישור עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי, במה שלמעשה סתם את הגולל על העסקה. 

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה רשות התחרות לשני הצדדים שהיא מתנגדת לעסקה. בעקבות זאת עדכנה הראל כי דירקטוריון החברה החליט שלא לעשות שימוש בזכות של החברה להאריך את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים למיזוג עם ישראכרט, כלומר היא בחרה שלא להגיש ערר על החלטת רשות התחרות. 

ג'י סיטי הודיעה לפני זמן קצר שהושלמה הצעת המכר של חלק מהחזקות החברה בבת במסגרת IPO של חברה בת בברזיל.

13:11

המסחר בבורסה עובר כעת לירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד כעת ב-0.4% ומדד ת"א 90 ב-0.1%. הבנקים יורדים ב-1%. 

שער הדולר מוסיף ומתחזק מול השקל ונסחר עתה ב-3.65 שקלים לדולר. 

אלקטרה נדל"ן  סיימה את שלב הגיוס לקרן הרביעית להשקעות במקבצי דיור בארה"ב, זאת לאחר שהגיעה להיקף גיוס של כ-1.12 מיליארד דולר הכוללים הון משקיעים לצד הקרן בסך של כ- 80 מיליון דולר, ובכך חצתה את יעד הגיוס המקורי שעמד על כ-1 מיליארד דולר, והפכה לקרן הגדולה שבניהול החברה עד כה.

נכון למועד הדיווח, קראה הקרן ל- 75% מהתחייבויות המשקיעים, ומחזיקה ב- 8,181 יחידות דיור, ב-27 מקבצי דיור בדרום מזרח ארה"ב, בהיקף השקעה הונית כוללת של כ- 735.8 מיליון דולר (חלק הקרן). חלק השותף הכללי בהון של הקרן יעמוד על כ-75 מיליון דולר. הקרן שהוקמה לפני כשנתיים, ביצעה סגירה ראשונה במאי 2022, אז עמד היקף ההשקעות בקרן מצד המשקיעים על כ-355 מיליון דולר, וכעת כאמור משלימה את הסגירה הסופית שלה.

אלקטרה נדל"ן שנסחרת בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד שקל, עוסקת בניהול קרנות ושותפויות להשקעה בנדל"ן בארה"ב כשותף מנהל עבור שותפים מוגבלים. בעלת השליטה בחברה היא קבוצת אלקו (55%). 

 12:07

בנק ההשקעות של האיחוד האירופאי (EIB) חתם על מזכר הבנות עם בנק לאומי , להרחיב שיתוף פעולה קיים של שני הגופים להשקעות ירוקות. ה- EIB יזרים 250 מיליון יורו (קרוב למיליארד שקל) למימון פרוייקטים כאלה עבור עסקים קטנים ובינוניים בארץ. בין החברות שקיבלו מימון כזה בעבר נמצאות חברות האנרגיה המתחדשת סולגרין  וטראלייט  שמניותיהן נסחרות בבורסה בתל אביב.

שיתוף הפעולה המדובר נולד לפני כשנה, אז חתמו לאומי וה- EIB על הסכם שבמסגרתו התחייבו לקדם מימון של פרויקטים בהיבטים של אקלים, סביבה חברה וקיימות. במסגרת ההסכם, קיבל לאומי מבנק ההשקעות האירופי קו מימון של "אשראי ירוק" בהיקף של חצי מיליארד אירו (כ-2 מיליארד שקל כיום). וכעת מוסיף הבנק האירופאי עוד כמיליארד שקל לאשראי.

11:07

לאחר שנפתחה בירידות, עוברת עתה הבורסה לעליות, אם כי קלות. מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.1% ומדד ת"א 90 ב-0.3%. 

בבנק ברקליס ממשיכים להמליץ על מניית בזק  בהמלצת "תשואת יתר" ובמחיר יעד של 7 שקלים, שגבוה ב-46% מהמחיר הנוכחי.

הבנק אירח פגישת משקיעים עם היו"ר החדש של בזק, תומר ראב"ד, ולדברי האנליסט טבי רוזנר, "במשך 14 שנים של כיסוי תחום התקשורת בישראל רק לעיתים רחוקות ראינו התעניינות כה רבה מצד משקיעים כמו שראינו בפגישה עם בזק. זה נשמע לא אינטואיטיבי על רקע הסביבה הפוליטית והגיאופוליטית". 

"לדעתנו, משקיעים זרים שמרו על מרחק מהסקטור בשנה האחרונה על רקע הרפורמה המשפטית והמלחמה. עם זאת, נראה שהם מבינים שתוצאות בזק נותרו חסינות לסביבה הכלכלית, והחברה מבצעת את אסטרטגיית הצמיחה שלה". האנליסט סבור שבזק נסחרת במכפיל EBITDA שמהווה נקודת כניסה טובה להשקעה.

10:27

המסחר בבורסה מתנהל כעת בירידות שערים. המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 יורדים ב-0.2%. 

אורביט  קיבלה מלקוח אירופאי נוסף עבור מערכות תקשורת לוויינית קרקעיות מסוג GAIA 100 להורדת נתונים מרשת לווייני תצפית בהיקף של כ- 2.3 מיליון דולר.

הזמנה זו מתווספת למספר הזמנות בהיקף משמעותי עליהן דיווחה החברה לאחרונה אשר כוללת חתימה על הסכם מסגרת עם חיל האוויר האמריקאי בהיקף של כ- 16.5 מיליון דולר לאספקת שירות למערכות תקשורת הפנים ושדרוג יחידות ההפעלה במערך מטוסי ה 135-KC וכן, הזמנת מימוש בסך של כ- 3 מיליון דולר מתוך יתרת הסכם המסגרת. כמו כן, לאחרונה דיווחה החברה על קבלת הזמנות ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ-21.5 מיליון דולר.

10:01

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר בירידות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ומדד ת"א 90 ב-0.2%, הבנקים ב-0.2%. 

ריטיילורס דיווחה הבוקר כי ההסכמים המחייבים בעסקת אוסטרליה וניו זילנד צפויים להיחתם בפברואר 2024. לפני כשבועיים דיווחה החברה כי היא מנהלת משא ומתן לרכישת החזקות בשיעור של 92.5% בישות משפטית אוסטרלית אשר הינה הפעלה של כ-40 חנויות של המותג נייקי באוסטרליה ובניו זילנד. בנוסף, לתאגיד הנרכש כ-11 חנויות של המותג סמסונג באוסטרליה.

08:21

במסחר במט"ח הדולר מתחזק מול השקל בכ-0.5% ונסחר כעת ב-3.65 שקלים לדולר. שער האירו 3.94 שקלים לאירו.

08:00

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

בעקבות הירידות אמש בוול סטריט המסחר המקומי צפוי להיפתח במגמה שלילית. אתמול (ד’) ננעל המסחר בת"א בירידות שערים. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 השילו 0.5% ו-0.4% בהתאמה. מדד הטכנולוגיה בלט לשלילה עם ירידה של 1.5% ונגרר למטה על ידי המניות הדואליות, נייס , אודיוקודס  ,קמטק  וגילת .

מניית ישרס אחזקות צנחה ביום המסחר הראשון שלה בבורסה בכ-5% לאחר פיצולה מחברת ערד . ישרס אחזקות תחזיק בחברת הנדל"ן ישרס ובמפעל חסין אש בבאר שבע.

מדוע קפצה מניית ערד השקעות, ומה צפוי לזו של ישרס אחזקות 

אינטרקיור  שעוסקת בקנאביס רפואי חתמה על הסכם לרכישת 100% ממניות חברת לאון פארם המפעילה רשת בתי מרקחת מובילה בישראל בתמורה לכ-4% ממניות אינטרקיור.

נירלט, חברת הבת של אינרום  ביטלה את ההסכם לרכישת דקוליין בעקבות דרישת הממונה על התחרות לתנאים מכבידים ומשמעותיים המרעים באופן משמעותי את תנאי העסקה המקוריים ואת כדאיותה.

טבע  עלתה ב-4% לאחר שאתמול (ד’) הודיעה על כוונתה להעמיד למכירה את חטיבת חומרי הגלם הגלובלית שלה המספקת חומרים פעילים לתעשיית התרופות בתחום המולקולות הקטנות. קודם לכן פירסמה החברה את הדוח הכספי לרבעון הרביעי. לאחר מספר שנות שחיקה טבע חזרה סוף-סוף לצמוח, כשסיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 15.8 מיליארד דולר, גידול של 6.2% ביחס ל-2022.

טבע עלתה ב-16% מתחילת השנה. ראו המלצת בנק אוף אמריקה בהמשך.

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, הניקיי יורד ב-0.8%, שנחאי והנג סנג עולים ב-0.2% וב-1.3% בהתאמה והקוספי עולה ב-1.3%.

החוזים עתידיים בוול סטריט מתאוששים קלות מהירידות החדות של אתמול בלילה ונסחרים הבוקר בעלייה של כ-0.5%.

כאמור, וול סטריט ננעלה אמש בירידות שערים חדות שהתחזקו תוך כדי מסיבת העיתונאים שקיים ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב לאחר פרסום החלטת הריבית. הנאסד"ק השיל 2%, הדאו ג'ונס 0.7% וה-S&P 500 ירד ב-1.5%.

אלפאבית , חברת האם של גוגל צללה בכ-7% במסחר לאחר שפיספסה את תחזית האנליסטים לרבעון הרביעי בעיקר בנוגע להכנסות מפרסום. החברה דיווחה על צמיחה בהכנסות שנבעו מעסקי הענן של החברה, אלה חצו את רף ה-9 מיליארד דולר, ב-26% יותר מהרבעון המקביל אשתקד.

ניתוח | המשקיעים מאבדים סבלנות: גוגל צוללת בוול סטריט. זו הסיבה 

מניית בואינג  התאוששה בעליה של 5% לאחר שדיווחה במפתיע על תוצאות רבעוניות טובות מצפי האנליסטים. אבל יצרנית המטוסים לא נתנה תחזיות לגבי השנה הקרובה ככל שהיא מתמודדת עם התקלות במטוסי ה-737 מאקס, ומהמשקיעים עדיין לא יודעים עד כמה תעיב הפרשה על תוצאותיה הכספיות בעתיד הנראה לעין.

חברת האוטו-טק הישראלית אינוויז טכנולוג'יס  הישראלית הודיעה אתמול (ד') על פיטורי 13% מכוח האדם שלה - בהיקף של עשרות עובדים.

היום לאחר נעילת המסחר בוול סטריט יתפרסמו דוחותיהם הכספיים של אפל , אמזון  ומטא  (פייסבוק).

שופטת מדלאוור ביטלה את חבילת השכר של מאסק בטסלה בגובה 55.8 מיליארד דולר 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמו אתמול (ד’) ביקושים. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים ירדה ב-5 נקודות בסיס ל-4.15% ותשואת האיגרת הממשלתית לחמש שנים ירדה ל-3.8%. באג"ח הקונצרניות נרשמו גם כן עליות קלות.

גם בארה"ב נרשמו ביקושים לאיגרות החוב הממשלתיות, תשואת האיגרת לעשר שנים נסחרה בירידה של 9 נקודות בסיס וב-3.96%.

ניתוח | האם ההשקעה החמה של הבנקים הגדולים בארה"ב מתאימה גם לכם?

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הייסוף בשער השקל מול הדולר שהחל בשבוע שעבר נמשך גם אתמול (ד') ושער השקל ירד ל-3.63 שקלים לדולר. 

מחירי הנפט נסחרו (ד’) בעליה מתונה של 0.4%, מחיר הנפט האמריקאי עומד על 76 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט על 82 דולר.

4. מאקרו

נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי בישראל הראו עלייה בחודש דצמבר של 12% (מעל האומדן של בנק ישראל ל-10%). יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, מסביר כי לאחר גידול של 8% בנתון זה בנובמבר, נמחקה הירידה של 16% שנרשמה באוקטובר בעקבות המלחמה.

"הגידול החד (שנמשך במהלך חודש ינואר) בצריכה המקומית במהלך רבעון הרביעי של 2023 נבע מהסרת המגבלות ומיעוט הנוסעים לחו"ל. שחרור מרבית המגויסים ותמיכות משמעותיות עבור המפונים (אשר חלקם עוברים לדירות שכורות במרכז הארץ), צפויים להמשיך לתמוך בביקוש המקומי", מציין כץ, "מה שתומך גם בלחצי אינפלציה מסוימים. מנגד, הייסוף החד בשקל פועל להתמתנות האינפלציה".

"אל תיקחו עוד אשראי": בנק ישראל מזהיר את משקי הבית. אלה הסיבות 

בארה"ב אתמול בערב פירסם הפדרל ריזרב את הריבית וכצפוי זו נותרה ללא שינוי, 5.5% וברמתה הגבוהה ביותר זה 22 שנים. בתוך מסיבת העיתונאים שלאחר פרסום הריבית אמר יו"ר הפד, ג’רום פאוול שהוא לא צופה שהריבית תרד במרץ. האכזבה הרבה מדבריו אלה הפילו את שוקי המניות.

"לא מאמין שזה יקרה במרץ": החדשות הרעות של יו"ר הפד פאוול לשווקים

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי-טפחות בהתיחסות ראשונה להחלטת הפד אמר ש"הפד מסביר כי אינו מעריך שיהיה נכון להוריד את הריבית עד שהביטחון בהתכנסות אינפלציה לרמת היעד של 2% יהיה גדול מספיק. האינפלציה כיום אכן רחוקה באחוז ויותר מהיעד. הסתייגות זו לא הופיעה בהודעת הריבית הקודמת וקשה להניח שהפד ישתכנע בכך בחודש-חודשיים הקרובים".

"משפט זה עשוי לאותת לשוק כי התרחיש הסביר יותר כעת הוא שהריבית לא תרד כאמור גם בחודש מרץ. חשוב לציין כי בכך מאמץ הפד קו די קשוח שנקט גם הבנק המרכזי של אירופה בשבוע שעבר. גם האחרון סבור כי ירידת האינפלציה עדיין לא משכנעת מספיק. לדעתי, הנוסח הקשוח יחסית של ההודעה הפתיעה את השוק".

היום בצהריים תתקבל החלטת הריבית בבריטניה ומחר אחר הצהריים יתפרסמו בארה"ב נתוני התעסוקה החודשיים.

5. תחזית

לקראת החלטת הריבית בבריטניה היום בשעות הצהריים, מעריך עפר קליין, ראש אגף המחקר של הראל, שהבנק המרכזי יותירה ללא שינוי, ברמה של 5.25%. "האינפלציה הגבוהה מהצפי בדצמבר (אינפלציית ליבה של 5.1%) ממשיכה להרחיק את מועד הפחתת הריבית, כאשר עד לפני שבועיים עוד הייתה הסתברות גבוהה בשווקים להורדה כבר ברבעון הנוכחי.

בהחלטה הקודמת של הוועדה המוניטרית הבריטית מיעוט מהחברים אף תמכו בעלייה נוספת של הריבית, הפעם המספר יהיה נמוך יותר", מעריך קליין.

בנק אוף אמריקה פרסם אתמול (ד’) המלצת קניה של מניית טבע. הבנק נקב במחיר יעד של 15 דולר, בכ-25% מעל מחיר הסגירה אתמול. הבנק צופה לחברת התרופות מכפיל רווח של 8.25, מעט מעל הממוצע לחברות כדוגמתה. בהמלצתו צופה הבנק השקות של מוצרים חדשים לאור פתרון פרשת האופיואידים.

"הסיכון: עלויות אופיואידים שעשויות להגביל את פעילות הפיתוח העסקי וכך להפריע לשאיפתה של טבע להשיג גידול בהכנסות בין השנים 2023 ו-2027. בנוסף לשחיקת מחיר מוגברת בעקבות תחרות קשה יותר".