לקראת רפורמת הקנאביס: אינטרקיור קונה את רשת בתי המרקחת לאון פארם

לאון פארם תקבל בתמורה 2.2 מיליון דולר במניות אינטרקיור • אינטרקיור, לה כבר 25 בתי מרקחת לקנאביס מעוניינת להרחיב את הפריסה שלה • מנכ"ל החברה אלכס רבינוביץ': "לא רק שנבנה מחדש את המתקן בניר עוז, אלא אפילו נכפיל את הגודל שלו"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock
חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

חברת הקנאביס אינטרקיור , המובילה את השוק בישראל, הודיעה על רכישת רשת בתי המרקחת לאון פארם. בעקבות ההודעה עלתה מניית החברה בסוף המסחר (יום ד') בכ-2% והחברה נסחרת לפי שווי של 210 מיליון שקל, לאחר שמנייתה איבדה 64% בשנה האחרונה.

מספר חברות הקנאביס ממשיך להצטמצם וזו לאו דווקא בשורה רעה לענף 
ביום שאחרי ביוג'ן: המנכ"ל שמצטרף לחברת התרופות הישראלית 

במסגרת העסקה אינטרקיור תשלם לבעלי המניות של לאון 2.2 מיליון דולר במניות אינטרקיור. רשת לאון פארם הוקמה על ידי לאון גרנט, התחילה בבית מרקחת בפתח תקווה שנלחם על קיומו עד שהחל לשווק קנאביס. עם רפורמת הקנאביס ב-2019 היה בית מרקחת זה אחד הראשונים שהתמחו בתחום. לאור ההצלחה, רכשה קבוצת משקיעים בראשון אייל זילברמן, שעשה אקזיט בחברת קוואליטסט, 65% מהחברה תמורת 10 מיליון שקל, כלומר קצת מעל שווי החברה היום.

ב-2021 הודיעה הרשת על כוונתה להתרחב ל-12 סניפים ובהמשך אף ל-25 סניפים, ולצאת להנפקה בבורסה לפי שווי של 300 שקל. היא דיווחה אז על הכנסות עבור 2020 בהיקף של כ-18-20 מיליון שקל. הכנסות אלה התבססו ברובן על הסניף בפתח תקווה, ששירת אז כ-3000 מטופלים. באותו זמן יעד החברה היה להגיע לרווחיות תפעולית של 6%-8%.

ההנפקה לא יצאה לפועל והרשת ניסתה שוב להיכנס לבורסה באמצע 2021, באמצעות מיזוג לתוך חברת וונטייז. גם מיזוג זה לא יצא לפועל, בעקבות התנגדות חלק מבעלי המניות. היום כוללת רשת ליאון חמישה סניפים: הסניף הראשי בפתח תקווה, סניף בחיפה ועוד שלושה סניפים בתל אביב.

בתקופה מאז תכננה לאון פארם להנפיק, תחום קמעונאות הקנאביס הפך תחרותי הרבה יותר. החברות המובילות בגידול ושיווק המוצר רכשו כמעט כולן או הקימו סניפים של בתי מרקחת עם רישיון לקנאביס ובישראל פועלים עשרות סניפים כאלה היום.


"בנינו חברה חזקה ולא נזוז מהעוטף" 

אינטרקיור, הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, מפעילה חוות גידול, רשת של בתי מרקחת ופעילות יבוא בארץ, וכן פעילות יצור בקבלנות משנה ופעילות שיווק בחו"ל, בעיקר בגרמניה. למרות שיש לחברה כבר 25 בתי מרקחת לקנאביס בכמה מותגים שונים בישראל, רכישת רשת ליאון מרחיבה את הפריסה שלה.

ברבעון השלישי של 2023 רשמה החברה רבעון שיא עם הכנסות של 101 מיליון שקל, גידול של 63% לעומת התרופה המקבילה, ו- EBITDA של 22 מיליון שקל.

חוות הגידול העיקרית של החברה בישראל ממוקמת בקיבוץ ניר עוז. החברה דיווחה עם פרוץ המלחמה כי המתקן נמצא בשטח צבאי סגור, עובדיו מפונים וחלקם נפגעו בטבח. לאחר כמה שבועות הסתבר כי גם המתקן עצמו נפגע. באותו זמן אמר מנכ"ל החברה אלכס רבינוביץ' כי: "לא רק שנבנה מחדש את המתקן בניר עוז, אלא אפילו נכפיל את הגודל שלו. זה חלק ממי שאנחנו - אנחנו בשליחות. אנחנו חברה ישראלית גלובלית עם מוצרים מבוקשים בישראל ובעולם, בנינו חברה חזקה ואנחנו לא נזוז מהעוטף".

אינטרקיור לא עדכנה עדיין מהו היקף הנזק למתקן ומשמעותו לפעילות החברה, ועדיין לא פרסמה דו"חות רבעוניים לרבעון הרביעי. אף שהמתקן בדרום הוא המתקדם והמוביל שלה, פעילות החברה מבוזרת בין מוצרים ממתקנים נוספים, מוצרים מיובאים ופעילות בתי המרקחת.

לגבי הרכישה היום אמר רבינוביץ' בהודעת החברה כי: "רכישת לאון פארם היא צעד נוסף שאנחנו עושים לקראת רפורמת הקנאביס הנוספת, וכניסת קופות החולים לתחום". רפורמה זו צפויה להקל על קבלת מרשמים לקנאביס ועל מימושם. "הצוות המוביל ברשת ליאון פראם צפוי להרחיב את מעמדנו המוביל ויחד אנחנו ערוכים לשרת את הביקוש ואת הצרכים הייחודיים של קהילות המטופלים בישראל לאור אירועי המלחמה".