אם לא יהיו עיכובים נוספים: התקציב יגיע לכנסת ביום שני

תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024 צפוי להגיע לשולחן מזכירות הכנסת בתחילת השבוע הבא • אחת הסיבות המרכזיות להשתהות היא רצונו של שר האוצר סמוטריץ' להעביר כספים קואליציוניים אל בסיס התקציב - כלומר, "להלבין" תקציבים פוליטיים שחולקו בין שרי הממשלה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

משרד האוצר יניח ביום שני על שולחן מזכירות הכנסת את תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024. זאת בהנחה שלא יירשמו דחיות נוספות, כמו במועדים הקודמים בהם היה אמור התקציב לעבור אל שלב החקיקה.

הממשלה לא הציגה עד כה את התקציב בכנסת. זו הפרת חוק יסוד? 
לפני אישור תקציב המדינה: מספר 2 באגף התקציבים פורש 

הכנסת נדרשת לאשר את התקציב סופית - אחרי שלוש קריאות ועבודת הכנה בוועדת הכספים - לכל המאוחר ב-19 בפברואר. אם לא, קובע החוק קיצוץ רוחבי של כ־67 מיליארד שקל בתקציב המדינה הנוכחי, שישתק את פעילות הממשלה בעיצומה של מלחמה.

העברת התקציב לכנסת תיעשה 17 יום אחרי המועד שנקבע לכך על פי חוק יסוד התקציב, ותשאיר לכנסת לוח זמנים מצומצם של שבועיים בלבד לפני שיאזול שעון החול וייכנס לתוקף הקיצוץ הרוחבי.

אחת הסיבות המרכזיות להשתהות היא רצונו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להעביר כספים קואליציוניים אל בסיס התקציב. כלומר, "להלבין" תקציבים פוליטיים שחולקו בין שרי הממשלה כך שיהפכו לסעיפים קבועים בתקציב המדינה הנהנים מהמשכיות, ללא צורך בהסכמה פרטנית עליהם בכל תקציב מחדש ומבלי להידרש לביקורת הציבורית בנושא. כדי לעשות זאת, נדרש סמוטריץ' לחוות דעת שמאשרות זאת מטעם משרדי הממשלה השונים שהכספים הקואליציוניים נוגעים אליהם.

סמוטריץ' ממתין עדיין לחוות הדעת המשפטית של משרד החינוך. דרך משרד החינוך עוברים כספים קואליציוניים לישיבות החרדיות, נושא שקרוב לליבו של יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אשר אמור לנהל את הדיונים וההצבעות על התקציב בשבועות הקרובים.

גפני כבר איים בחודש שעבר כי לא יאשר בתקציב 2024 כספים שיוגדרו כקואליציוניים. שלא לטעות, גפני לא התכוון לקצץ את הכספים המגזריים ולהעבירם לצרכי המלחמה והשיקום, אלא פשוט להעביר את הכספים אל בסיס התקציב. היו מי שפירשו זאת כחשש במפלגות החרדיות מפני חילופי שלטון שיובילו לאובדן התקציבים הקואליציוניים למוסדות החינוך שלא מלמדים ליבה ולמענקי האברכים.