המלכודת שחמאס מכין לישראל, והלבנת הענק של איראן בבריטניה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן הלבינה מאות מיליוני ליש"ט בבריטניה, האזהרה לישראל של מומחה הביטחון האמריקאי מהמלכודת שחמאס מכין ובמלזיה מרוויחים מהחרם על סטארבקס • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

מה צפוי לכלול סיוע המיליארדים שתעניק ארה"ב לישראל?
WSJ | תרגום בלעדי לעברית לראיון של איתמר בן גביר שעורר סערה 

1תחקיר: איראן השתמשה בבנקים בריטיים להלבין מאות מיליוני ליש"ט

איראן השתמשה בשני בנקים גדולים בבריטניה - סנטאנדר ולוידס - כחלק ממבצע הלבנת כספים עצום, שנועד להזרים מאות מיליוני ליש"ט לארגונים הקשורים למשמרות המהפכה ולארגוני חסות של איראן ברחבי העולם. כך חושף הבוקר פייננשייל טיימס בהסתמך על הדלפות ומסמכים פנימיים. שני הבנקים סיפקו חשבונות בנק לחברות קש איראניות, שעקפו בכך את הסנקציות הבינלאומית על חברת הנפט האיראנית (PCC), שנתונה להגבלות מאז 2018.

הרשת נחשפה, בין היתר, בעזרת הדלפות של מתנגדי משטר איראניים. כעת הפעילות של החברות הכלולות בה הוקפאה. הרקע לחשיפה, מדווח העיתון, היא הקואליציה האמריקאית-בריטית שנלחמת בחות'ים, וניסיונות להיאבק גם מבחינה פיננסית ברשת ארגוני הפרוקסי של איראן ברחבי העולם.

מאת מייק ג'ונסון, סטיבן מוריס ולוסי פישר. מתוך הפייננשייל טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

2המלכודת של חמאס

ישראל צריכה להיזהר מליפול למלכודת של חמאס, המקווה כי היא תשאיר כוחות גדולים ותכבוש חלקים מרצועת עזה כדי להמשיך את פעולות הטרור שלו; כך מזהיר במאמר נרחב במגזין פוריין פוליסי, פרופ' קולין. פי. קלארק, מומחה ביטחון מאוניברסיטת קרנגי מלון, העומד בראש מכון מחקר לנעשה במזרח התיכון (Soufan Group). לדבריו, בחסות מטרות עמומות, נראה כי ישראל עשויה ליפול לאותה מלכודת שאליה נפלו הכוחות האמריקאים באפגינסטן, כאשר מטרתם הראשונית הייתה לחסל את אל-קאעדה, אך הם  עברו לבניית אומה, עד שבסופו של דבר האמריקאים נכשלו בשתי המשימות. לדברי המחבר, האסטרטגיה של חמאס במקרה של נוכחות קבועה של צה"ל תהיה "מוות באמצעות אלף חתכים קטנים", עד שהציבור הישראלי ידרוש נסיגה.

"אם ישראל רוצה להישאר בעזה באופן בלתי מוגבל, הצבא הישראלי צריך לאמץ שיטות פעולה 'קלות' שיאפשרו תגובה ושליטה ביטחונית בלי להצית תגובת-נגד באוכלוסייה", כותב קלארק. לדבריו, זה נראה תסריט בלתי-אפשרי, ולכן הפתרון העדיף הוא הסדר מדיני.

מאת קולין פי. קלארק. מתוך פוריין פוליסי. לקריאת הכתבה המלאה.

3המרוויחים המפתיעים מהחרם על סטארבאקס

רשתות קפה מלזיות מקומיות משגשגות בשבועות האחרונים, לפי דיווח בסטרייטס טיימס הסינגפורי, בשל העובדה כי מלזים רבים נענו לקריאה להחרים רשתות קפה בינלאומיות "בגלל התמיכה שלהן בישראל במלחמה בעזה". "השם האמצעי שלי היה סטארבאקס", סיפרה אשה בשנות ה-50 לחייה לעיתון, "אבל עכשיו המצפון שלי מרגיש הרבה יותר טוב". הרשת האמריקאית תבעה בנובמבר עובדים שהביעו סולידריות עם הפלסטינים בעזה תוך שימוש בלוגו שלה, מה שהספיק כדי לקרוא לחרם גלובלי עליה, שזכה להד מיוחד במדינה המוסלמית. רשת בתי הקפה Mukarami דיווחה על זינוק במכירות מנובמבר, "ואנחנו מקשרים את זה למלחמה במזרח התיכון", אמרה מנהלת ברשת. כך גם רשת בתי הקפה הפופולרית Gigi. לפי חברה מקומית, התנועה בסניפי סטארבאקס ירדה ב-30% בנובמבר, לעומת נתוני השנה הקודמת.

מאת חזלין חסן, מתוך סטרייטס טיימס. לקריאת הכתבה המלאה. 

4תקיפה אלימה נגד ישראלי ברחובות ברלין

צעיר ישראלי הותקף באלימות ברחוב בברלין, ונזקק לאשפוז בעקבות חבלות מרובות, בגלל דעותיו הפוליטיות בעד ישראל; כך מדווח הבוקר הברלינר צייטונג המקומי. מדובר בלהב שפירא, נכדו של עמיצור שפירא שנרצח על ידי טרוריסטים פלסטינים במשחקים האולימפיים במינכן, ואחיו של שחק שפירא, שחקן וקומיקאי ישראלי-גרמני מוכר, שגם הוא הותקף בעבר על רקע אנטישמי. השניים גדלו בגרמניה.

לפי הדיווח, צעיר ממוצא ערבי תקף את שפירא באלימות אחרי שיצא מבר במרכז העיר, כך שהוא נזקק לאשפוז בעקבות שברים בעצמות הפנים. הוא ככל הנראה זיהה את שפירא, שפעל למען החטופים ולמען סולידריות עם ישראל בפריי-אוניברסיטי של ברלין בחודשים האחרונים. התוקף הוא ככל הנראה סטודנט באוניברסיטה. הוא נמלט, ושירותי הביטחון הפדרליים של גרמניה חיפשו בדירתו, בה החרימו טלפון ומסמכים.

מאת אלכסנדר שמלץ וכריסטיאן גרקה. מתוך הברלינר צייטונג. לקריאת הכתבה המלאה.