תושבי פריז הכריעו: בעלי ג'יפים ורכבי שטח ישלמו פי שלושה חנייה

כחלק מהמאבק הסביבתי ברכבים מונעים החליטה ראשת העיר פריז לגבות דמי חניה גבוהים יותר מרכבי שטח עירוניים • לפי התקנות המוצעות, מחיר שעת חנייה במרכז העיר יעלה 18 אירו

פקקים במערב פריז / צילום: ap, Michel Euler
פקקים במערב פריז / צילום: ap, Michel Euler

ראשת העיר פריז, אן הידלגו, שהפכה בשנים האחרונות לז'אן דארק של המאבק בכלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית, מגבירה הילוך במאמצים שלה. הצעה שהפנתה ראשת העיר למשאל-עם עירוני, לפיה רכבי SUV (רכב שטח עירוניים) וג'יפים ישלמו דמי חנייה משולשים ברחבי העיר, אושרה בסוף השבוע ברוב קטן. מטרתה של הידלאגו היא להרחיק את כלי הרכב הגדולים הללו, הכרוכים בפליטות רבות יותר של גזים, בסיכון רב יותר לתאונות קטלניות וב"תפיסת" מקומות חנייה נרחבים יותר, במרכז פריז - במטרה להפוך אותה לנוחה יותר לאנשים ולמשתמשים באמצעי תחבורה אלטרנטיביים.

טסלה עושה "ריקול" למעל שני מיליון רכבים חשמליים בארה"ב
קומפקטית ואופנתית: האם החשמלית הראשונה של Jeep שווה את המחיר?

מהפכה בתחבורה ירוקה

הידלגו הובילה מהפכה של ממש בבירת צרפת בשנים האחרונות, שכללה המרה שיטתית של מסלולי כלי רכב לשבילי אופניים, סלילת שבילים חדשים, קידום מסיבי של תוכניות השכרת אופניים ואופניים חשמליים ברחבי העיר והורדת מהירות הנסיעה המותרת ברחבי העיר בחלקים נרחבים, למקסימום של 30 קילומטר לשעה.

לפני כמה חודשים החליטה העירייה בראשותה לסלק מהרחובות את הקטנועים השיתופיים החשמליים, אחרי טענות על שימוש לרעה, תאונות וחוסר יכולת לאכוף נהיגה אחראית עליהם. אז, הדבר נעשה במשאל עם שבו רוב התושבים הצביעו בעד סילוק הקטנועים.

אן הידלגו, ראשת העיר פריז / צילום: Shutterstock
 אן הידלגו, ראשת העיר פריז / צילום: Shutterstock

כעת, 55% מהתושבים שהשתתפו במשאל העם העירוני שנעשה בנושא רכבי השטח-פנאי הצביעו בעד שינוי החוקים, כך שדמי החנייה בעבורם יעלו דרמטית. עם זאת, רק 6% מקהל המצביעים הפוטנציאלי השתתף במשאל.

לפי התקנות המוצעות, מחיר שעת חנייה למי שאין לו תו חנייה אזורי יעלה ל-18 אירו לשעה (72 שקל) במרכז העיר, ול-12 אירו לשעה (48 שקל) בפרברים שלה, פי שלושה מהמצב הקיים, שאינו מבחין בין סוגי כלי הרכב הפרטיים החונים. למעשה, הקריטריון הקובע הוא משקל כלי הרכב, כאשר דמי החנייה המשולשים יחולו על כל כלי רכב פרטי המונע במנוע בעירה פנימי השוקל מעל 1.6 טון, וגם על כלי רכב חשמלי השוקל מעל 2 טון. גם כל כלי רכב בעל הנעת "4 על 4" ייכלל בקטגוריה החדשה.

הידלגו בירכה על התוצאה. "הפריזאים הבהירו מה הבחירה הברורה שלהם... וערים אחרות יבואו אחרינו" אמרה. היא תמכה בתוצאה בראיונות שקיימה עוד לפני משאל העם, ואמרה כי היא מקדמת "צדק חברתי". התקנות החדשות עשויות להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב. לפי הערכות, הן יניבו לעירייה הכנסות נוספות של כ-35 מיליון אירו בשנה.