"הדיל ברייקר" של גפני והאור הירוק מהחרדים: מאחורי הקלעים של תקציב 2024

תקציב 2024 הונח היום על שולחן הכנסת באיחור של 16 ימים תוך הפרה של חוק יסוד • הסיבה: שר האוצר המתין לקבלת האישורים להעברת הכספים הקואליציונים של המפלגות החרדיות • התוצאה: 130 מיליון שקל יעוברו לתקציב החינוך החרדי, מחצית מן הסכום צפויה להגיע מתקציב משרד החינוך

בצלאל סמוטריץ' ומשה גפני / צילום: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), איל יצהר
בצלאל סמוטריץ' ומשה גפני / צילום: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), איל יצהר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מכנה את הביקורת הציבורית על חלוקת הכספים הקואליציוניים של הממשלה בעיצומה של המלחמה "שקרים פופוליסטיים". במספר התבטאויות פומביות, הוא פטר את הטענה בכך שחלק ממה שמוגדרים כספים קואליציוניים, מועברים בפועל למטרות כלל-ציבוריות חשובות. זה נכון. בתוך החבילה הקואליציונית בהצעת התקציב החדש ל-2024, שהיקפה כ-5.5 מיליארד שקל, יושבים לפי הערכות כ-1.5-2 מיליארד שקל למשטרה, מערכת הבריאות וייעודים אחרים שהשתרשו ברבות השנים ב"בסיס" הכספים הקואליציוניים, כחלופה לבסיס התקציב הרגיל.

סמוטריץ' החריג את הישיבות החרדיות מהקיצוץ הרוחבי בתקציב
אחרי לאומי: בנק הדואר הקפיא את חשבונו של מתנחל עליו הוטלו סנקציות כלכליות

מה שסמוטריץ' לא אומר, זה שגם בתוך סל הכספים הקואליציוניים יש לממשלה חלוקה ברורה למעמדות. אלה שנמצאים בסדר העדיפויות הגבוה ביותר הם הכספים לישיבות ומוסדות החינוך החרדים. כך, לפחות, מבהירים אירועי הימים האחרונים, שקדמו להנחת תקציב המדינה על שולחן הכנסת היום (ב'). במהלכם, בין השאר, קוצצו רוחבית הכספים הקואליציוניים של כל אחד מהשרים בממשלה רק כדי למנוע קיצוץ באלה שמיועדים לחינוך החרדי העצמאי. 

סמוטריץ' הגיש את התקציב באיחור של 16 ימים, תוך הפרה של חוק יסוד משק המדינה, למרות שגורמי המקצוע במשרדו סיימו את הכנתו זמן רב קודם לכן, ולא לפני אזהרות חוזרות ונשנות מהיועצים המשפטיים של הממשלה והכנסת. אבל סמוטריץ' המתין לשני אישורים מסוימים, שבלעדיהם חשש שלא יצליח לגייס לתקציב רוב במליאה ובוועדת הכספים. שניהם נוגעים לתקציבי הישיבות והכוללים.  

האור הירוק המיוחל הראשון להגיש את התקציב התקבל בלשכת שר האוצר ביום שישי. זה קרה כאשר היועצת המשפטית של משרד החינוך התרצתה ונעתרה חלקית לדרישת סמוטריץ' להטמיע מאות מיליוני שקלים בכספים קואליציוניים שמיועדים למוסדות החינוך החרדים כחלק מהתקציב הרגיל.  

יואב קיש עשוי לחתום על תקנות שילבינו את הכספים 

אתמול עוד אמרו באוצר שהשינוי הוא טרמינולוגי בעיקרו ושהכספים לא יוחדרו אל תוך בסיס התקציב, כלומר לא יזכו ל"קביעות" בתקציבים הבאים. אלא שכעת, שר החינוך יואב קיש עשוי לחתום על תקנות שילבינו את הכספים בתוך הבסיס. תקציבים אלה שנויים במחלוקת כיוון שהם לא מיועדים למערכת החינוך הממלכתית אלא בעיקר לרשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות, שאין בהן פיקוח על לימודי ליבה. 

גורמים באוצר מסבירים שסוגיית הכספים למוסדות החינוך החרדים הייתה "דיל-ברייקר" עבור יו"ר ועדת הכספים, משה גפני. האחרון כבר התריע בפומבי בוועדה שלא יהיה מוכן להעביר כספים קואליציוניים כחלק מהתקציב החדש. בחדרים הסגורים, הדרישה של גפני הייתה לקבע את הכספים בתוך התקציב הרגיל, באופן שיגן עליהם מתרחיש של חילופי שלטון. מאז שמונה לתפקיד שר האוצר, מצא סמוטריץ' בגפני שותף פוליטי שניתן להגיע עמו להבנות, אבל לעולם לא יוותר על התמורה שלו. לכן, התקציב כולו המתין לחוות הדעת ממשרד החינוך. אבל לא רק לה. 

המכשול השני בדרך לשכנוע הח"כים החרדים בעד התקציב הוסר אתמול (א'). הממשלה אישרה בישיבתה השבועית הצעה שתכליתה החרגה של תקציבי הישיבות מהקיצוץ הרוחבי (פלאט) בשיעור 5% שנקבע בתקציב המדינה, וחל על כל משרדי הממשלה כדי לגייס מקורות למימון המלחמה.

כדי לדאוג שהמימון הממשלתי לאברכים לא ייפגע, הוחלט ברגע האחרון על העברת 130 מיליון שקל לתקציב החינוך החרדי. מחצית מן הסכום צפוי להגיע מתקציב משרד החינוך. היתר מקורו בשינוי תמהיל הכספים הקואליציוניים, שבתוכם יעברו 65 מיליון שקל נוספים אל הישיבות. כך, מהמימון הממשלתי לאברכים לא ירד אפילו שקל. תקציב המוסדות התורניים יישאר ברמה של כ-1.7 מיליארד שקל, כמו בשנה שעברה טרם אירועי ה-7 באוקטובר. הרוב לתקציב בוועדת הכספים הובטח.