גרעין נח"ל חדש יירתם לטובת כפר עזה ויישובי העוטף

עמותת איילים מקימה גרעין נח"ל שיתמקד בשיקום וחיזוק העוטף, ואמור לכלול עשרות בני נוער • המנכ"לית נחמי גייניס: "אם יהיה צורך וביקוש, נשמח להתפרס ליישובים נוספים"

סטודנטים של עמותת איילים בשדרות / צילום: באדיבות איילים
סטודנטים של עמותת איילים בשדרות / צילום: באדיבות איילים

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עמותת איילים, הפועלת כתנועת התיישבות סטודנטיאלית, מקימה גרעין נח"ל חדש שיתמקד בשיקום וחיזוק היישובים בעוטף עזה והנגב המערבי. המסלול כולל הצטרפות לשנת השירות של העמותה, ומרכז הפעילות יהיה בקיבוץ כפר עזה.

חקלאי הנגב ישתתפו בתערוכת ענק בברלין: "זה חשוב דווקא עכשיו"
השומר החדש ו־SparkIL משיקים קרן חירום חדשה להלוואות לחקלאים  

הגרעין יעסוק בחקלאות, בעשייה קהילתית ובבינוי גרעיני התיישבות, ולאחר שנת השירות חבריו יתגייסו יחד כקבוצה לשירות בחטיבת הנח"ל (בהתאם לפרופיל הצבאי שלהם). לאחר מכן הם יחזרו לעוטף עזה, וימשיכו בחיזוק ההתיישבות במקום.

"לייצר מענה הוליסטי"

עמותת איילים הוקמה בשנת 2002 על ידי מתן דהן ודני גליקסברג, במטרה להביא צעירים לנגב, לגליל ולפריפריה החברתית של ישראל. עד כה הקימה העמותה כ-20 כפרי סטודנטים, מתחמי בוגרים וגרעיני התיישבות מקרית שמונה ועד אילת, וכיום עובדת עם 1,500 סטודנטים. בראש העמותה עומדת מאז 2012 המנכ"לית נחמי גייניס.

נחמי גייניס / צילום: תמונה פרטית
 נחמי גייניס / צילום: תמונה פרטית

במשך למעלה מעזור מפעילה העמותה מסלול שנת שירות, אשר משלב בין עבודה לפעילות חברתית. "כבר כמה שנים אנחנו מנסים להוציא גרעין נח"ל", מספרת גייניס, "אבל החבר'ה אצלנו בוחרים בעיקר יחידות מיוחדות, ואין כל כך ביקוש. השנה, אחרי 7 באוקטובר, יש משימה קונקרטית וברורה. הגרעין יגיע לסייע במשימות של העוטף, ביישובים שחטפו מכה מאוד קשה".

לדברי גייניס, המטרה היא שהגרעין יכלול עשרות בני נוער, "אבל אם יהיו יותר - נרחיב את הפעילות. משימות יש למכביר".

למה בחרתם דווקא בכפר עזה?
"כי יש לנו אנשי צוות שהם חברי הקיבוץ, ואנחנו מכירים יחסית היטב את המקום. חשבנו שנכון יהיה להתמקד ביישוב אחד, אבל לצד זה, אנחנו מניעים מהלך עם כל התנועות המתיישבות לעשות מיפוי של המרחב ולגלות את הצרכים. אם יהיה צורך וביקוש, נשמח להתפרס ליישובים נוספים".

מה הקושי הכי גדול במהלך כזה?
"המערכות לפעמים נעות יותר לאט ממה שהיית רוצה. כשפועלים עם מדינה, יש לה לוחות זמנים משלה, וצריך לדעת לנוע יחד איתה, לפתוח חסמים ולגייס. האתגר התקציבי תמיד קיים".

מה ייחשב בעינייך כהצלחה?
"להעמיד את הגרעין ולייצר מענה הוליסטי - להתחיל בשנת שירות, ואז שבסוף השירות הצבאי החבר'ה ירצו להישאר בקיבוץ כפר עזה או בכלל במרחב, שיחזרו לאזור כסטודנטים במכללת ספיר, ובסוף גם יחליטו להקים את ביתם שם.

"לאורך השנים הצלחנו לייצר פלטפורמה שיודעת לייצר משוואה כזאת. שורת הרווח שלנו היא לייצר גרעיני התיישבות. פה יש הזדמנות להתחיל מסלול המראה, והדבר הכי טבעי יהיה להישאר במרחב גם אחר כך. זו תהיה תמונת הניצחון".

לינק להרשמה: t.ly/94LPz

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קניוני עופר
רשת קניוני עופר, הכוללת 18 מתחמים ברחבי הארץ, תעניק הטבות מיוחדות, הנחות ומבצעים לנשות המילואימניקים ובני משפחותיהם.

פעילות "משפחה מגויסת" תיערך בשיתוף עמותת "המלאכים של ערן" ופורום "נלחמות על הבית", ותימשך שלושה שבועות (עד 24.2.24). במהלך התקופה יינתנו הטבות במגוון רחב של קטגוריות, ובהן מוצרי מזון, כלי בית, הנעלה, אופנה, מוצרי איפור, טיפוח, קוסמטיקה, אופטיקה, מוצרי ילדים, ספרים, אופטיקה ועוד.

קבוצת המ"מ
מאז תחילת המלחמה התארגנו קצינים ולוחמים, ותיקי היחידות המיוחדות והימ"מ, לפעילות למען חיילים תחת השם "קבוצת המ"מ". כעת יוצאת הקבוצה ביוזמה חדשה, שבמסגרתה לוחמי עבר מבשלים ללוחמות ולוחמים. במקביל, היא עוסקת באספקת ציוד טקטי, אוהלים ומחסות מגשם, אבזרים וציוד נוחות.

מתנדבי קבוצת המ''מ / צילום: בני דויטש
 מתנדבי קבוצת המ''מ / צילום: בני דויטש

בקבוצה חברים מאות מתנדבות ומתנדבים, ועד כה היא ביצעה עשרות אירועים ליותר מ-35 אלף לוחמות ולוחמים. זאת הודות לגיוס תרומות בהיקף כולל של יותר ממיליון שקל מאזרחים פרטיים בארץ, מהקהילה הישראלית בלוס אנג'לס ומשיתופי פעולה עם חברות וארגונים בישראל.

יקי שקרל, ממקימי הקבוצה, מספר כי "בחלוף הזמן, התרומות ממעטות, ומיום ליום הקושי בגיוס גובר. אנחנו פונים לחברות וארגונים לתת כתף ולסייע, ובמקום שבו האחרים נעצרים, להוביל הלאה קדימה את הסיוע ללוחמות והלוחמים".

לפרטים נוספים: 03-5504123, או באתר dnapro.co.il/mmgroup

FIDF ושיבא
המרכז הרפואי שיבא, בשיתוף ארגון נכי צה"ל ובתמיכת משרד הביטחון, חתמו על הסכם הקמת מערך ארצי לטיפול בפוסט טראומה בחיילים - הודות לתרומה של ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF).

המערך יכלול מרכזי טיפול לבריאות הנפש בתוך מתקנים של בית הלוחם ברחבי הארץ, בדגש על הדרום והצפון. מרכזים אלו יטפלו בנפגעי הטראומה הנפשית מקרב כוחות הביטחון ובבני משפחותיהם, שנוספו למעגל השיקום בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

התוכנית תגדיל משמעותית את יכולת המענה של מערכת הבריאות הציבורית לנפגעי פוסט טראומה, באמצעות הכשרת מטפלים נוספים שיקבלו את הידע והכלים המקצועיים הדרושים לטיפול בטראומה. בין היתר מדובר בטכנולוגיות חדשניות, הכשרות וסימולציות במסר - המרכז הלאומי לסימולציה רפואית.

המרכז הרפואי רמת אביב
על מנת לתמוך בחיילי מערך המילואים, המרכז הרפואי רמת אביב יאפשר לקבוע בדיקות דימות בתורים מהירים. הבדיקות מאפשרות גילוי של שברים ופציעות שלא טופלו בתקופת המילואים הארוכה, הן בשל פגיעות במהלך המלחמה והן בדיקות שגרתיות שנדחו בגללה. המרכז מתאפיין בטכנולוגיה חדשנית וייחודית, וצוות רפואי מומחה.

לפרטים נוספים: www.mcra.co.il או בטלפון: 03-6401234