פז עושה שרירים: דורשת נסיגת האחים אמיר מרכישת שופרסל

האחים שלומי ויוסי אמיר רוצים לקנות מהגופים המוסדיים רבע (24.9%) ממניות שופרסל לפי שווי של 6 מיליארד שקל לרשת • ההצעה שהגישו האחים למוסדיים תחומה בלוח זמנים צפוף • פז מתנגדת לעסקה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הצעה לשבוע בלבד לגופים המוסדיים: האחים שלומי ויוסי אמיר, שמכרו את רשת פרשמרקט לחברת פז, רוצים לקנות מהגופים המוסדיים רבע (24.9%) ממניות רשת שופרסל לפי שווי של 6 מיליארד שקל לרשת.

ההצעה שהגישו האחים למוסדיים תחומה בלוח זמנים צפוף, והיא מגיעה למרות שבינם לבין פז  יש הסכם "אי-תחרות" עד סוף השנה. ככל שיצליח מהלך ההשתלטות, האחים אמיר מתכננים לפתוח במשא-ומתן עם פז כדי להקדים אותו.

במטרה להגביר את התחרות: בנקים יחויבו לפרסם לציבור את הריביות לפיקדונות 
בכמה תעלה מניית טבע? שלושה אנליסטים עם שני מחירי יעד שונים 

מניית שופרסל  מזנקת בקרוב ל-10% בבורסה, למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 5.7 מיליארד שקל. המניה פתחה את המסחר בתג מחיר של 19.7 שקל, ומחירה כעת הוא 21.6 שקל. הצעת האחים אמיר עומדת על 22.5 שקל למניה - מחיר שמגלם פרמיה של 14% ביחס למחיר המניה שבו פתחה את המסחר היום (ג'). 

פוטנציאל גדול

ההצעה אמורה להתבצע בתמורה לתשלום במזומן ממקורותיהם הכספיים של האחים אמיר. שם רואים פוטנציאל גדול ברשת שופרסל, שבראשות איציק אברכהן ובניהולו של אורי וטרמן, זאת למרות החשש ממיתון כלכלי שהולך להחמיר על רקע המלחמה. לאחים אמיר, שהקימו את רשת פרשמרקט, יש ניסיון ארוך-שנים בענף הקמעונאות, ולמוסדיים יש נטייה לרצות לבצע את מהלך מכירת חלק מהמניות שהם מחזיקים ברשת, כדי שאלה יוכלו להוביל את פעילותה בהמשך.

בשופרסל מחזיקים הגופים המוסדיים הגדולים במשק, בהם חברות הביטוח מגדל, הראל, כלל, מנורה והפניקס. לצד בית ההשקעות אלטשולר שחם. החברה מתנהלת ללא גרעין שליטה, ולפי התוכנית, כל אחד מהמוסדיים ימכור 38%-39% מההחזקות שלו במניות שופרסל, בכדי להעמיד לאחים אמיר גרעין שליטה של 24.9% ברשת הקמעונאית.

האחים אמיר מכרו כאמור את רשת פרשמרקט לחברת פז לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל במזומן ובמניות של פז בקיץ 2021. היה זה כמה חודשים לאחר שהם עצמם הציעו לרכוש את השליטה בפז. כחלק מהמכירה של פרשמרקט לפז, נחתם בין האחים לחברת פז הסכם אי-תחרות, שהוא בתוקף עד לסוף שנת 2024. 

ההצעה הקודמת נמשכה

אם למישהו יש תחושה של דז'ה-וו באשר להצעת האחים להשתלטות על שופרסל, הוא לא טועה. במרץ 2022 הם הציעו הצעה דומה לשופרסל, שבה אמורה היתה הרשת להקצות להם מניות. הם אמורים היו לרכוש 25% משופרסל לפי שווי של 7.5 מיליארד שקל (גבוה מהשווי הנוכחי המוצע), אך דירקטוריון פז דרש מהם למשוך את ההצעה, וכך אכן קרה.

הפעם התוכנית היא כן להתקדם בעסקת שופרסל, ככל שהמוסדיים יעתרו להצעה. נותרו למעשה 10 חודשים להסכם אי-התחרות, וההערכה היא שעד להשלמת מהלך בסדר גודל שכזה, ממילא יחלפו עוד מספר חודשים. ניתן יהיה להפקיד את מניות שופרסל בנאמנות לתקופת הזמן הקצרה, או אפילו להציע פיצוי לחברת פז כדי שתקצר את תוקף ההסכם.

יש לציין כי קיימת הצעה בוסרית אחרת שמגבשת פירמת בנקאות ההשקעות ג'פריס האמריקאית, לרכישת גרעין השליטה בפז על-ידי קבוצת משקיעים בראשות מייקל אלפרט מידי המוסדיים. אך לאחים אמיר יש ניסיון עשיר ביותר בתחום הקמעונאות, מה שעשוי להעלות את קרנם בקרב המוסדיים.

פז מתנגדת לעסקה

פז שוב עושה שרירים ומנסה לסכל את ניסיון ההשתלטות על הרשת. החברה שיגרה מכתב חריף לאחים יוסף ושלומי אמיר, ובו דרשה מהם למשוך את הצעתם לרכוש את גרעין השליטה בשופרסל.

בידי פז יש כאמור הסכם לאי-תחרות שעליו חתומים האחים אמיר עד לתחילת ינואר 2025. לכן, בפז מתנגדים בתוקף לניסיון שלהם לרכוש את גרעין השליטה בשופרסל - כפי שעשו במהלך דומה שיזמו האחים אמיר בעבר.