ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הערכה בישראל: סינוואר "מנותק קשר" כבר 10 ימים

בין המחוסלים בלבנון - מפקד המרחב של אזור א-נבטייה בחיזבאללה • מפקד חיל האוויר: "עשרות כלי הטיס הפועלים בלבנון יהפכו בפקודה למאות" • הערכה בישראל: סינוואר "מנותק קשר" כבר 10 ימים ולא מעורב בהחלטות • אוגדה 36 הועברה מפעילות בעזה לגבול הצפון • קיבוץ בארי: משפחתו של מני גודארד, שנרצח ב-7 באוקטובר, התבשרה שגופתו נחטפה לעזה • עדכונים שוטפים

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

עדכונים שוטפים

22:58 - אזעקות בגליל העליון

אזעקות הופעלו באזור התעשייה רמת דלתון, דלתון, כרם בן זמרה וקדיתא שבגליל העליון. 

22:18 - דיווח לבנוני: צבא מצרים הציב בטונדות סמוך למעבר רפיח

בערוץ הלבנוני אל-מיאדין מדווחים: הצבא המצרי הציב בטונדות סמוך למעבר רפיח, אך לא סגר אותו. המטרה: להיערך לאפשרות של כניסת צה"ל לרפיח - ולמנוע נהירה של תושבי הרצועה למצרים.

20:41 - חיזבאללה טוען אחרי חיסול הבכיר: "תקפנו עם טילים את הבסיס במירון"

בתגובה לחיסולם של שני פעילי חיזבאללה ובהם בכיר בארגון במתקפת כטב"ם בדרום לבנון, בחיזבאללה אומרים: "תקפנו את בסיס חיל האוויר במירון - באמצעות טילי פלק 1"

20:36 - בלבנון מדווחים: חיל האוויר תקף מבנה בדרום המדינה

על פי דיווחים לבנוניים, צה"ל תקף מהאוויר מבנה במיס אל-ג'בל שבדרום המדינה.

20:15 - הערכה בישראל: סינוואר "מנותק קשר" כבר 10 ימים

בישראל מבינים שיחיא סינוואר הוא מנותק קשר ומעריכים שבצמרת חמאס התקבלו החלטות שהוא לא היה שותף להן - בהן גם בעניין העסקת חטופים חדשה. כרגע לא ידוע אם הקשר עם סינוואר ניתק בשל היותו תחת מרדף ומתקשה לייצר קשר מבחינה טכנית, או שמא זה "מהלך טקטי" של מנהיג חמאס בעזה. 

20:05 - מחלקת המדינה האמריקנית: "טרם ראינו עדויות לתכנון רציני של פעילות ישראלית ברפיח"

סגן דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית: "אנחנו טרם ראינו עדויות לתכנון רציני של פעילות ישראלית ברפיח. לבצע מבצע כזה ללא תכנון או מעט מחשבה באזור המגן על יותר ממיליון אנשים יהיה אסון".

19:39 - אזעקות בגליל העליון

אזעקות הופעלו ביישובים דוב"ב וצבעון שבגליל העליון.

19:29 - משפחות חטופים חוסמות את דרך מנחם בגין בתל אביב: "עסקה או גזר דין מוות"

אלפי מפגינים מוחים בשעה זו לצד משפחות חטופים במנחם בגין שבתל אביב, בקריאה לעסקת שחרור חטופים המוחזקים בידי חמאס בעזה.

19:00 - מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר בכנס מבצעי: "חיזבאללה ימשיך לשלם באובדן המערכים שלו"

מפקד חיל האוויר תומר בר השתתף בכנס מבצעי בבסיס פלמחים שבו נכחו כלל מפקדי חיל האוויר מדרגת סגן-אלוף ומעלה. "חיזבאללה ימשיך לשלם באובדן המערכים שלו", אמר בר. "עשרות כלי טיס פועלים עכשיו בשמי דרום לבנון, וברגע שתנתן פקודה - העשרות יהפכו למאות שמבצעים את המשימות תוך דקות מההזנקה".

17:44 - בתימן מדווחים על שתי תקיפות אמריקניות באזור נמל אל-חודיידה

17:15 - שני פעילי חיזבאללה חוסלו בתקיפה בא-נבטייה - בהם בכיר חיזבאללה

בכיר חיזבאללה שחוסל בתקיפת הכטב"ם בדרום לבנון הוא מפקד המרחב בחיזבאללה של אזור א-נבטייה, אשר סייע בבניית ההגנה האווירית האיראנית בסוריה. מי שתחתיו בארגון היה האחראי לירי הנ"ט הבוקר לגיבור שבגליל העליון.

17:08 - דיווח סעודי: שני אנשי חיזבאללה חוסלו בתקיפת הרכב בא-נבטיה

17:00 - שר הביטחון גלנט הציג לחיילי מודיעין מעטפות כסף שנשלחו מאיראן לסינוואר: "חמאס נלחם, אזרחי עזה סובלים - וסינוואר חוגג עם משפחתו"

שר הביטחון יואב גלנט ביקר באחד מבסיסי אגף המודיעין במרכז הארץ, שם הוא הציג מעטפות כסף שנשלחו מאיראן ליחיא סינוואר: "מהחומרים שתפסנו בעזה אנו מבינים כי סינוואר דואג קודם כל לעצמו. חמאס נלחם, אזרחי עזה סובלים - וסינוואר חוגג עם משפחתו בזכות הכסף האיראני".

"מתוך מיליוני דולרים מיליון אחד הולך אל סינוואר, מתוך עשרות מיליונים הוא משלשל לכיסו את מה שצריך. קחו לדוגמה את המעטפה הזו שמיועדת במיוחד לו ולמשפחתו - כסף מזומן, עשרים אלף דולר", חשף שרהביטחון. 

16:50 - אזעקות באצבע הגליל בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין

אזעקות הופעלו ביישובים בגליל העליון, בהם נאות מרדכי, כפר סאלד, שדה נחמיה וכפר בלום בשל חשש לחדירת כלי טיס.

16:40 - סיכול ממוקד: דיווחים לבנוניים על רכב שהותקף מהאוויר בדרום המדינה

בלבנון מדווחים כי רכב הותקף מהאוויר על ידי כטב"ם בא-נבטיה, שבדרום המדינה.

16:06 - אזעקות בגליל העליון

אזעקות נשמעו בשאר ישוב ובשניר שבאצבע הגליל. זוהו כמה נפילות בשטחים פתוחים.

15:25 - השב"כ פרסם סרטון מחקירת מפקד בנוח'בה: "ממליץ לכולם להיכנע"

מפקד מכוח הנוח'בה של חמאס נחקר בידי השב"כ, ובסרטון מהחקירה שלו שפורסם היום הוא נשמע אומר: "אני ממליץ לכולם להיכנע, מכיוון שהגורל הוא מוות. קיבלנו החלטה שלא להילחם, ושברגע שיבוא הצבא, נסגיר את עצמנו".

המחבל נעצר בעומק מנהרה בח'אן יונס, בעודו מסתתר מאחורי דלת הדף משוריינת יחד עם מחבלים נוספים, שהיו חמושים בנשקים, מטולי RPG ומטענים.

15:16 - צה"ל תקף עמדת שיגור שירו ממנה לקריית שמונה, אזעקות הופעלו ביישובים בגליל

דובר צה"ל הודיע כי צה"ל תקף את עמדת השיגור שירו ממנה לעבר קריית שמונה מוקדם יותר היום, וכן מבנים צבאיים בדרום לבנון. "צה"ל תקף בירי ארטילרי את מקור הירי שזוהה ממנו השיגור לעבר מרחב קריית שמונה".

במקביל לתקיפה, אזעקות הופעלו בשומרה, ערב אל-עראמשה וזרעית שבגליל המערבי.

14:27 - נ"ט חיזבאללה פגע ישירות בבית במטולה

13:26 - צבע אדום בנחל עוז

13:09 - צבע אדום בשדרות, באיבים ובניר עם

12:01 - גפני נגד גולדקנופף: "אין דבר כזה שהממשלה לא קשורה למלחמה"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בטקס הנחת אבן-הפינה לתלמוד תורה של החינוך העצמאי בכרמיאל: "כולנו נושאים באחריות, אין דבר כזה שהממשלה לא קשורה למלחמה. היא קשורה, והיא האחראית. ואני גם לא חושב שצריך להתיישב בעזה - צריך להתיישב בגליל, בכרמיאל, לא בעזה".

11:54 - מלך ירדן יקיים פגישות למען "סיום המלחמה בעזה"

עבדאללה מלך ירדן יצא לסבב פגישותיו במדינות המערב, ובהן פגישה מתוכננת עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מטרת הפגישות: "לפעול לסיום המלחמה בעזה".

11:24 - קיבוץ בארי: משפחתו של מני גודארד ז"ל, שנרצח ב-7 באוקטובר, התבשרה כי גופתו נחטפה לעזה

קיבוץ בארי הודיע הבוקר כי באחרונה עודכנו ילדיו של מני גודארד ז"ל, שנרצח בטבח בביתו שבקיבוץ בארי, כי גופתו נחטפה לעזה. עד להודעה שהתקבלה ההערכות היו כי נרצח, אך גופתו לא אותרה. אשתו, איילת גודארד ז"ל, נרצחה במתקפה על ביתם.

מני ואיילת גודארד הותירו אחריהם ארבעה ילדים: מור, גל, בר וגוני; ושישה נכדים. ילדיו מספרים כי הוא היה האבא והסבא הכי מסור ואוהב, איש משפחה שדאג לכל סובביו, איש של ים ואהבה, ואוהד שרוף של הפועל תל אביב.

גודארד ז"ל עבר להתגורר בבארי כשהיה בן 13, ובמשך חייו עבד בכמה תפקידים בקיבוץ; שימש כדפס בדפוס בארי, ניהל את הכלבו ואת הבריכה של הקיבוץ, עבד גם כאקונום הראשי, ובמקביל היה שחקן ומאמן של קבוצת הכדורגל המקומית. 

מקיבוץ בארי נחטפו 11 בני אדם, 6 מהם נרצחו. מהקיבוץ נמסר: "האובדן והסבל של המשפחות עצומים ומזעזעים, ונמשכים כבר 125 ימים. אנו דורשים מקבינט המלחמה לעשות הכול כדי להשיב הביתה את כל החטופים. המחיר כבד, האויב אכזר, אבל כל דקה שבה החטופים לא נמצאים בגבולות ישראל, היא דקה אחת יותר מדי". 

10:59 - נגד נפצע קשה ושני לוחמי מילואים נפצעו קל מירי נ"ט של חיזבאללה

נגד צה"ל נפצע באורח קשה מירי נ"ט של חיזבאללה לעבר קריית שמונה, שני לוחמי מילואים נוספים נפצעו באורח קל מפגיעת נ"ט ששוגר בידי חיזבאללה לעבר בירנית.

לפי דובר צה"ל, "הבוקר זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר המרחבים קריית שמונה, בירנית והחרמון שבצפון הארץ. צה"ל תקף בירי ארטילרי את מקורות הירי". הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, ומשפחותיהם עודכנו.

עוד נמסר מדובר צה"ל כי מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר תשתיות טרור ומבנה צבאי ששימשו את חיזבאללה במרחב אל-חיאם שבדרום לבנון, משם זוהו השיגורים לעבר מרחב קריית שמונה. 

9:40 - דיווח: הנזק בלבנון בעקבות המלחמה נאמד ב-1.2 מיליארד דולר

בעיתון "א-שרק אל-אווסט" דווח כי הנזק הכלכלי בלבנון בעקבות ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה נאמד בכ-1.2 מיליארד דולר, כך לפי מחקר שערכו גופים בלתי רשמיים. בין הנזקים שצוינו: הרס תשתיות ופגיעה במבנים ובשטחים חקלאיים. בשל סגירת מוסדות והפסקת הפעילות של העסקים, לבנון ספגה הפסדים של כ-300 מיליון דולר.

9:07 - צה"ל חיסל מחבל באזור שבי שומרון

צה"ל חיסל מחבל שירה לעבר כוח צבאי סמוך לשבי שומרון. אין נפגעים לכוחות צה"ל. המחבל הוא אל-מנצור באללה ג'לאל אל-ג'באר, בן 28 מג'נין. דובר צה"ל מסר: "לוחמים מגדוד המילואים 7037, שפעלו בעמדה צבאית סמוך לשכם, נטרלו מחבל שירה לעבר הכוח. אין נפגעים לכוחותינו".

8:52 - עשרות חשודים בטרור נעצרו בח'אן יונס, ובהם מחבלים שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר

כוחות צה"ל המשיכו בלחימה במערב ח'אן יונס במקביל ללחימה בצפון ובמרכז הרצועה, ועצרו שני מחבלים שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר. בנוסף נעצרו עשרות חשודים במעורבות בטרור ומחבל נוח'בה. 

"לוחמי יחידת מגלן חיסלו שני מחבלים מטווח קרוב", ציינו בדובר צה"ל. "במקביל, הכוחות זיהו מחבל על גג בית ספר וחיסלו אותו בירי. בפשיטה על תשתית טרור בבית מחבל איתרו הלוחמים משגר RPG, חליפת צלילה ותחמושת. צוותי הקרב של חטיבת הצנחנים וגבעתי זיהו במרחב ח'אן יונס יותר מ-20 מחבלים וחיסלו אותם".

8:41 - חיזבאללה שיגר נ"ט לאזור קריית שמונה, צה"ל משיב באש

עיריית קריית שמונה הודיעה כי נ"ט שוגר לאזור העיר, וכי אותרה נפילה, מבלי שהופעלה אזעקה. "תושבי קריית שמונה שנמצאים בעיר מתבקשים לשהות בקרבת מרחבים מוגנים", ביקשה העירייה וציינה כי צה"ל משיב באש למקורות הירי.

03:49 - ארה"ב: 33 עצורים במחאה פרו-פלסטינית בפרברי שיקגו

משטרת ניילס, פרבר של העיר שיקגו, עצרה 33 מפגינים פרו-פלסטינים שחסמו במשך יותר מ-6 שעות רחובות מחוץ למשרדי חברת Woodward MPC, המייצרת מוצרים לשווקי התעופה והתעשייה. לטענת המפגינים, "לחברה יש תפקיד במותם של אלפי אזרחים בעזה". במחאה השתתפו בסך-הכול כ-100 מפגינים, ואלה שנעצרו - שוחררו.

 02:55 - הפלסטינים מדווחים על תקיפות אוויריות ישראליות הלילה ברפיח ובדיר אל-בלח, שבעקבותיהן לכאורה נהרגו לפחות 14 בני אדם, ונפצעו רבים נוספים 

01:36 - פוטין למנהיגי הקהילה היהודית ברוסיה: "פועלים לשחרור החטופים הישראלים"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר למנהיגי הקהילה היהודית בארצו כי מוסקבה השיגה "תוצאות ספציפיות" במאמצים הדיפלומטיים לשחרור בני הערובה הישראלים שבשבי חמאס, כך לפי דיווחים של סוכנויות ידיעות במדינה. את הדברים אמר פוטין בפגישה עם הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר, וראש הפדרציה של הקהילות היהודיות, אלכסנדר בורודה. עוד דווח כי פוטין אמר שרוסיה עשתה שימוש במגעים שלה עם הזרוע המדינית של חמאס.

00:25 - גורם בממשל ביידן: התקיפה אמש בעיראק - לא האחרונה

דיווח ב-CNN: לדברי גורם בממשל האמריקאי, התקיפה של ארה"ב בעיראק, שלפי סנטקום הרגה מפקדי חיזבאללה, לא מסמנת את סופה של סדרת פעולות התגמול שהנשיא ג'ו ביידן אישר בתחילת השבוע שעבר. לדברי אותו גורם, עוד פעולות יגיעו בתגובה למותם של שלושת החיילים האמריקאים בתקיפת הכטב"ם בירדן.

גורם רשמי בבית הלבן אמר כי ביצוע התקיפה עצמה והתזמון שלה נשקלו בקפידה כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע, וכי הצבא האמריקאי החל במצוד אחר אותו מפקד חיזבאללה שחוסל ברגע שההזדמנות הופיעה. פיקוד המרכז של צבא ארה"ב מסר כי אין אינדיקציות לנפגעים אזרחיים.

אותו גורם בבית הלבן אף חזר על מה שאמר הנשיא ביידן מאז החלו מתקפות התגמול של ארה"ב בשבוע שעבר: "לא נהסס להגן על עמנו ולהטיל אחריות על כל מי שמבקש לפגוע באמריקאים".

22:19 - בלינקן: בתגובת חמאס יש תנאים שלא מתקבלים, אבל היא יוצרת אפשרות להגיע להסכם

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נשא נאום בזמן ביקורו בישראל: "אסור שלחמאס יהיה חלק בניהול עתידי של עזה. שוחחתי עם ממשלת ישראל על התגובה של חמאס על המתווה שהוצע. יש כמה תנאים שלא מתקבלים, אבל יש גם דברים שאפשר לעבוד איתם - ונמשיך בזה. מחר אפגש עם משפחות חטופים פעם נוספת. אנחנו מפוקסים על השבת כל החטופים לבתיהם, ונמשיך לעסוק בנושא עד שנשיב אותם".

עוד ציין בלינקן כי "ארה"ב עובדת מול ישראל ולבנון על מתווה מדיני להסדר, כדי שהתושבים יוכלו לשוב לבתיהם. ארה"ב תומכת בפעולה ישראלית למנוע הישנות של טבח ה-7 באוקטובר, אבל אין רישיון לפעולה חופשית ללא מגבלות".

"בעזה יש כמעט 2 מיליון עקורים. אנחנו לוחצים על ישראל להגן על בלתי מעורבים, להכניס להם סיוע ולדאוג למסדרונות הומניטריים מדי יום לכמה שעות", הוסיף מזכיר המדינה של ארה"ב. "הצגתי כמה צעדים שישראל צריכה לנקוט, כמו פתיחת מעבר ארז, לאפשר סיוע מירדן ולווודא שהעברת הסיוע לא תופרע לא משנה בידי מי".

21:00 - ההערכה: בעקבות הפגישה בין המבקר לרמטכ"ל - הבדיקה בצה"ל תתעכב

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן והרמטכ"ל הרצי הלוי נועדו בקריה. בהודעה משותפת מסרו מבקר המדינה ודובר צה"ל כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה, מתוך רצון משותף לפעול מבלי לפגוע בלחימה. לשם כך, השניים החליטו להקים צוותים ורק לאחר מכן להיפגש בשנית".

20:57 - מקורות ביטחוניים בעיראק: שני בכירי חיזבאללה חוסלו בתקיפה אמריקאית בבגדאד

מקורות ביטחוניים בעיראק פרסמו שני שמות של בכירים בגדודי חיזבאללה העיראקיים שחוסלו בתקיפה שבוצעה בייד מל"ט: אבו באקר א-סאעדי וחאג' ארכאן עליאווי. החיסול הגיע אחרי שבארה"ב האשימו את גדודי חיזבאללה בעיראק בביצוע מתקפת הכטב"ם שהביאה למותם של שלושת החיילים האמריקאים. גורמים בארה"ב מאשרים כי הם אחראים לתקיפה.

20:54 - זוהו שלושה שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב מרגליות, בצה"ל משיבים בירי ארטילרי. מוקדם יותר זוהו שיגורים לעבר המרחבים הר דב ושתולה

20:40 - דיווח בעיתון קטרי: משלחת של חמאס, בראשות  אסמאעיל הנייה, צפויה להגיע מחר לקהיר כדי לקיים סבב שיחות נוסף במשא-ומתן לעסקת חטופים. במסגרת הביקור היא תיפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל

20:30 - סהר קלדרון בת ה-16: "אולי אני חיה, אבל בנפשי נרצחתי. בכל יום אבי ננטש מחדש"

חמש נשים ששוחררו משבי חמאס נשאו הצהרה מיוחדת בדרישה לשחרור מיידי של החטופים. סהר קלדרון בת ה-16, שנחטפה יחד עם אחיה ארז בן ה-12 ואביה עופר, שעדיין מוחזק בידי מחבלי חמאס, פנתה לחברי הממשלה: "למה הייתי צריכה להיקבר חיה במשך חודשיים בתוך הסיוט הזה? אולי אני חיה ונושמת, אבל בנפש נרצחתי. כל מי שנמצא שם, נרצח כל יום מחדש. אתם יודעים מה זה שמחבל בוהה בך 24 שעות ביממה? פחדתי פחד מוות שיאנסו אותי". 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12