ההצעה האמריקאית הגיעה - סיכויי האחים אמיר להשתלט על שופרסל השתפרו

במהלך הלילה שיגרה הקבוצה האמריקאית, בראשותו של איש העסקים מייקל אלפרט, הצעה לרכישת רבע מרשת הקמעונאות שופרסל • ההצעה שהוגשה משפרת את הצעת האחים יוסי ושלומי אמיר, שמותנית בזמן עד ליום שלישי הקרוב

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock
סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

במהלך הלילה (ה') שיגרה הקבוצה האמריקאית, בראשותו של איש העסקים מייקל אלפרט, הצעה לרכישת רבע מרשת הקמעונאות שופרסל . ההצעה ניתנה לפי מחיר מניה של 23 שקל, מה שמגלם לשופרסל שווי שוק של 6.11 מיליארד שקל - גבוה בשיעור לא משמעותי מהשווי אליו טיפסה המניה עד כה (6.04 מיליארד שקל).

לכאורה נראה כי ההצעה פותחת פתח לקרב התמחרות, אבל למעשה היא דווקא משפרת את הצעת האחים אמיר, שמותנית בזמן עד ליום שלישי הקרוב. 

הספק, האחים והאמריקאי: זה עומד להיות אחד מקרבות השליטה המעניינים ביותר בבורסה
פז הסכימה להצעת האחים אמיר והסירה את התנגדותה להשתלטותם על שופרסל
הספק רוצה להיות גם הבעלים: צביקה ויליגר הגיש הצעה לרכישת שופרסל. אלה התנאים

סיכויי האחים אמיר להשתלטות על שופרסל השתפרו

הסיבה שההתפתחות הזאת דווקא משפרת את סיכויי האחים שלומי ויוסי אמיר להשתלט על שופרסל, היא שהם פתרו אמש את אי-ההסכמות שנותרו להם מול פז.

נזכיר כי האחים אמיר, שהקימו ומכרו את רשת הסופרמרקטים פרשמרקט לחברת פז נפט בשנת 2021, חתמו מולה על הסכם אי-תחרות עד לתחילת שנת 2025. פז התנגדה לפני כשנתיים למהלך דומה שניסו האחים להתניע, וגם עתה היא התנגדה להצעת האחים אמיר לרכישת שופרסל. אלא שהתברר כי האחים אמיר מוכנים לשלם לה סכום של 100 מיליון שקל לקיצור תקופת אי-התחרות. אמש הגיעו הצדדים להסדרת הנושא, מה שמעמיד את האחים אמיר בעמדת זינוק להשתלטות על רשת המזון.

האחים אמיר גדלו בעולם הקמעונאות הישראלי ונחשבים למי שמכירים כל פרט ופרט בניהול רשתות מזון וככאלה שהציגו קבלות מרשימות בהגעה לרווחיות חריגה. לכן נטיית ליבם של הגופים המוסדיים עשויה להיות להעדיף את ההצעה של האחים אמיר, אף שזו גילמה לשופרסל שווי של 6 מיליארד שקל, נמוך במקצת מההצעה האמריקאית. הקבוצה האמריקאית, לפי ההבנה בשוק ההון, לוקה בהיכרות חלקית עד חסרה את ענף הקמעונאות הישראלי.

האחים אמיר מכרו את פרשמרקט לפז בשנת 2021, לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל, והם נותרו עם כמות מזומנים מרשימה במיוחד שמאפשרת להם לקנות כרבע (24.99%) ממניות שופרסל בלי סיבוכים רבים. הרכישה של המניות מתוכננת להתבצע מידי הגופים המוסדיים השונים המחזיקים בה. התוכנית שלהם היא שכל גוף מוסדי ימכור כ-40% ממניותיו, והיות שגלריה של גופים כאלה מחזיקה כיום ב-65% משופרסל (בלי גרעין שליטה), האחים אמיר יהפכו לבעלי המניות הדומיננטיים.

למוסדיים הוגשה גם הצעה של טייקון המזון צביקה ויליגר, בעל השליטה בויליפוד, שלכאורה מגלמת לשופרסל שווי של 6.5 מיליארד שקל. ויליגר, אחד מיבואני המזון הממולחים והמתוחכמים בשוק, הגיש הצעה סבוכה למדי להשתלטות על שופרסל. הצעתו כללה השתלטות על שלד ציבורי וקבלת מימון מהמוסדיים, ולמעשה לא מדובר בעסקה פשוטה יחסית של מזומן תמורת מניות. לכן ההערכות הן שבשלב הזה ההצעה של ויליגר אינה אטרקטיבית מספיק לשופרסל.