השקל נחלש: כך משפיעה הורדת הדירוג על המסחר במט"ח הבוקר

החלטת הדירוג של מודי'ס הובילה למגמה שלילית הן בשוק המניות המקומי והן בשוק האג"ח • האם להחלטת הדירוג תהיה גם השפעה שלילית על שוק המט"ח המקומי? הכלכלנים הבכירים במשק מסבירים

כיצד צפויה החלטת מודי'ס להשפיע על שוק המט''ח המקומי? / איור: גיל ג'יבלי
כיצד צפויה החלטת מודי'ס להשפיע על שוק המט''ח המקומי? / איור: גיל ג'יבלי

הדולר מתחזק הבוקר מול השקל בכ-0.4% ונסחר ב-3.69 שקלים לדולר. במסחר מול האירו השקל נחלש בכ-0.7%, ועומד על 3.99 שקלים לאירו.

תחילת המסחר מסמנת את תגובת השווקים להורדת דירוג האשראי של ישראל ביום שישי האחרון. בסוף השבוע האחרון, לקראת ההודעה, השקל נחלש לעומת הדולר ועמד על 3.67. מתחילת החודש הסתכם הפיחות במטבע ביותר מאחוז.

בארץ הדירוג יורד, בוול סטריט התמחור בשיא: התמרון של המשקיעים הישראליים הופך מסוכן יותר
גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו

"תגובת הממשלה להחלטת הדירוג צפויה להוביל לפיחות המטבע" 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, מציין כי "הורדת הדירוג הינה ברובה מגולמת בשוק, אולם הורדת התחזית פחות גולמה בשווקים והייתה מפתיעה". שפריר מדגיש כי לאחר פרוץ המלחמה השווקים החלו לתמחר את ישראל כמדינה בעלת דירוג BBB.

בנוסף "התגובות להחלטת הדירוג מצד בכירי הממשלה אמש יכולים להשפיע בימים הקרובים על המטבע ולגרור פיחות בשוק המט"ח". שפריר מוסיף ומזכיר כי גם חברת פיץ' עתידה בקרוב לפרסם הודעה משלה וגם היא יכולה להחליט על הורדה.

מנגד רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, סובר שיהיה קשה להעריך את עוצמת תגובת השקל עם פתיחת המסחר ביום שני ואת התנהגותו בהמשך.

"הורדת הדירוג עצמה לא התקבלה בהפתעה גדולה והייתה מגולמת לפחות חלקית בשוק. כמו כן יש לציין כי לא מעט פרמטרים כלכליים בדוח זכו דווקא להתייחסות חיובית, כולל איתנות המערכת הבנקאית והתעסוקה, והתאוששות מהירה יחסית של המדדים המהירים לפעילות הכלכלית".

לדעת מנחם סביר יותר שהשוק יגיב לכך שתחזית הדירוג נותרה שלילית, שכן "הדבר יאריך את משך החזרה של הכלכלה לרמתה הקודמת, אך גם כאן קשה להעריך את עוצמת הפיחות וכמה זמן יימשך".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של מיטב, מסביר: "השוק יפעל בהתאם למתרחש בכלכלה ובזירה המלחמתית ופחות יגיב לאורך זמן להורדת הדירוג של מודי'ס. יתרה מכך, האירוע לא חידש, הורדת הדירוג בשל המלחמה הייתה משהו שציפו לו בשווקים וגם אם הורדת התחזית הייתה הפתעה, היא הגיעה בשל החשש מהתפתחות רעה בגזרה הצפונית". זבז'ינסקי אומר כי מערכה צפונית בוודאי תביא להידרדרות הכלכלה ושוק המט"ח כאחד ועל כן גם כאן, מודי'ס לא הוסיפו הרבה.

ההערכה: השקל יתחזק בעתיד

"בטווח הקצר המגמה תקבע בהתאם להתפתחויות הפוליטיות והמלחמה. הגעה להסכם הפסקת אש ושחרור חטופים יובילו לייסוף, אך מנגד הסלמה בצפון ומלחמה נגד חיזבאללה יחלישו מאד את השקל. שנה קדימה - בהנחה והגיאופוליטיקה והפוליטיקה יפסיקו להעיב - הכוחות הבסיסיים תומכים במטבע חזק ויביאו להתחזקותו בעתיד", מסביר שפריר.

מנחם מסכים כי ההתפתחויות הביטחוניות והמדיניות ימשיכו להשפיע על שוק המט"ח. "השקל ימשיך להגיב, לעיתים בעוצמה, על האירועים והנתונים מהשטח, בדגש על תרחיש בו עצימות הלחימה תפחת או יסתמן הסדר מדיני כלשהו, שעשוי בהחלט להוליך ליסוף. זאת, בין השאר, הן משום המשך הראלי בשוק המניות בארה"ב בארצות הברית (שבעתות שגרה תומכות בהתחזקות המטבע) והן משום שככלל השקל מתומחר בחסר כנגד הדולר".

מנחם מציין לטובה גם את דברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שהגיב בצורה מעודדת לאחר ההחלטה. "בנק ישראל חזר לאחרונה לא אחת על ביטחונו בכלכלה המקומית. כידוע ברשות בנק ישראל יתרות מטבע חוץ גדולות מאוד (גם במונחי תוצר) והודיע עם פרוץ המלחמה על תוכנית למכירה של עד 45-30 מיליארד דולר מיתרותיו על מנת למנוע תנודתיות יתר בשוק. גורם זה כשלעצמו יכול למתן את עוצמת הפיחות במטבע". ככלל, היותו של בנק ישראל המבוגר האחראי באירוע בהחלט תומכת בשקל מסכם מנחם.

זבז'ינסקי מדגיש כי הורדת הדירוג של ישראל לא תשנה הרבה בשווקים, "הורדת דירוג מ-A1 ל-A2 לא תביא לשינויים מהותיים במט"ח, התנהגות משקיעים משתנה רק כאשר חברה מורידה את הדירוג מעבר ל'רמת ההשקעה' שמגיעה מתחת ל-BBB הנמוך".

מדד הדולר הגלום, האומד את האופציות על שער הדולר מראה על היחלשות המטבע הישראלי בפתח המסחר, היחלשות שתחזיר את השקל לשער של 3.7 שקלים. "המדד מצביע על פיחות מתון בלבד, אך השאלה האמיתית תהיה מה יקרה בפתיחת המסחר ביום שני, אז יכנסו גם הגופים הזרים לפעילות".