גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו

לאחר שמודי'ס החליטה על הורדת דירוג האשראי של ישראל, בבנקים מחכים להכרעה בנוגע לדירוג האשראי שלהם • העלייה בסיכון על האג"ח הממשלתיות ככל הנראה תביא להתייקרות ההלוואות שלוקח הציבור

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הורדת דירוג האשראי של ישראל עלולה להגיע גם לבנקים. בשל העובדה שהבנקים הישראלים הם סקטור בתמיכת המדינה, כשסוכנויות האשראי הכריזו כבר לפני כמה חודשים על מעקב שלילי לחוב של המדינה, הן הודיעו במקביל על מעקב שלילי לבנקים. ביום שישי הגיעה לראשונה הורדת דירוג בפועל (מ־A1 ל־A2), של מודי'ס, יחד עם תחזית להורדת דירוג נוספת בעתיד. איך היא תשפיע על הבנקים הישראלים?

האם השקל יצלול? כיצד צפויה להשפיע החלטת מודי'ס על שוק המט"ח המקומי
ניתוח גלובס | "משקיעים אוהבים את זה": מאלביט ועד קבוצת דלק - הטרנד החדש בבורסה בת"א

אמנם בבנקים מחכים להכרעה בנוגע לדירוג האשראי שלהם, אבל לא בהכרח להכרעה של מודי'ס בנושא. הבנקים מבצעים את הקצאות ההון שלהם לפי הדירוג הגבוה יותר, ובמקרה הנוכחי מדובר בזה של S&P, שבינתיים לא שינתה את הדירוג של ישראל. בגלל שהסיכון על איגרות החוב הממשלתיות של ישראל עולה, על הבנקים להקצות יותר הון שיהווה רשת ביטחון מול הנכסים הללו. ההתייקרות הזו, ככל הנראה תתגלגל לציבור דרך התייקרות ההלוואות.

החלטת הדירוג של מודי'ס היא צעד בדרך לשם, אבל עבור שינוי משמעותי צריך לחכות למוצא פיה של S&P. מוטי ציטרין, ראש תחום מוסדות פיננסיים, מימון מובנה ושירותים נוספים במדירוג. "אם S&P יורידו את הדירוג, צפויה פגיעה מסוימת בהלימות ההון של הבנקים (היחס בין נכסי הסיכון של הבנק - הלוואות ופיקדונות להון העצמי שלו, ר"ו). בקרב הבנקים הגדולים ההשפעה צפויה להיות מתונה יותר, כאשר אצל הבנקים הקטנים יותר ההשפעה עלולה להיות משמעותית. בהתאם לפרסומים ולהערכות, צפויה פגיעה ממוצעת בין 0.1% ל־0.2% על הלימות ההון של המערכת הבנקאית בכללותה. בשורה התחתונה, כשבנק צריך להקצות יותר הון על אותו נכס בסיס הוא יבקש ריבית גבוהה יותר וסביר להניח שזה יגולגל גם ללווים".

הורדת הדירוג לבנקים היא הליך טכני בעיקרו. מכיוון שהבנקים נתמכים על ידי המדינה במקרה של משבר, כשמורידים דירוג למדינה היא יכולה פחות לתמוך בבנקים. גורם בשוק ההון מציין כי גם אם הדירוג ירד לבנקים, מדובר בתהליך שיקח זמן ולדבריו "אנחנו רק בתחילת הדרך". 

בנק לאומי דיווח בהקשר זה למשקיעים כי להערכתו, ירידה בדירוג האשראי של מדינת ישראל על ידי חברת הדירוג מודי'ס כשלעצמה לא תשפיע על יחסי הלימות ההון של הבנק.

בנוסף, ציטרין מדגיש כי הדירוג של הבנקים לא בהכרח יירד. "ככל שהאיתנות הפיננסית של הבנק נמוכה יותר, ומניחים שיש תמיכה גבוהה יותר של המדינה, כך סביר יותר שהדירוג ייפגע".

"כל הבנקים נערכו להורדות דירוג"

אז איך בכל זאת משפיעה ההחלטה מסוף השבוע האחרון על הבנקים? דרך הפעילות במשק. "סביר להניח שההשקעות במדינה יקטנו כתוצאה מהורדת הדירוג כי הסיכון של ישראל גבוה יותר וזה יפגע בכלכלה ובמשק", אומר ציטרין. והבנקים, המכונים "הברומטר של המשק" יושפעו מהטלטלה.

ולא רק הבנקים. "סביר להניח שבגלל עלויות מימון עודפות למדינה ולגופים שמגייסים חוב בחו"ל כולנו ניפגע", מסביר ציטרין. "בין אם באמצעות ייקור של שירותים ויצירת אינפלציה מסוימת בגלל זה, ומצד שני גם העלויות העודפות למימון הגרעון ויעדי הממשלה יאלצו את המדינה להעלות מסים בהמשך. זה יכול להפוך לכדור שלג אז צריכים להיות ערוכים לכל התרחישים".

האם הבנקים ינסו להקדים תרופה למכה ולגייס הון לפני החלטה של S&P? "הבנקים גייסו מיליארדים בדצמבר אז נזילות לא חסרה להם", אומר ציטרין. "כל הבנקים נערכו לתרחיש הזה וחלקם אף לקחו את זה כתרחיש הבסיס שלהם. כך שאני לא צופה שהם יצאו לגיוסים משמעותיים בטווח הקרוב, אבל בהחלט ייקרו את ההלוואות שהם נותנים".