הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסת ת"א; טבע זינקה ב-6%, נקסט ויז'ן צללה ב-4%

מדד ת"א 90 זינק ב-1.5% • אבי זלדמן ימונה ליו"ר הדירקטוריון של בנק מזרחי-טפחות • טאואר תקים מפעל שבבים בהודו • המפקח על הבנקים הטיל קנסות על הבנקים לאומי והפועלים • בבנק הפועלים ממליצים לצמצם חשיפה לאג"ח בישראל, לטובת הגדלת החשיפה לאג"ח ממשלתיות בארה"ב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

נעילה ירוקה בבורסה. מדד ת"א 35 עלה ב-1.2% ות"א 90 טיפס ב-1.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד זינק בכ-2.6%. מדד ת"א בנקים 5 הוסיף לערכו כ-1.3%. 

בלטו לחיוב מניות טבע , רבוע נדלן , אקויטל , בזא , ואלקטרה נדלן .

מנגד, נקסט ויז'ן , דוראל אנרגיה , ערד , איידיאיי ביטוח  ווילאר  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + עלה ב-0.5%. התשואה על אג"ח ישראל ל-10 ירדה ב-7 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.23%.

16:05

נמשכת המגמה החיובית בת"א. מדד ת"א 35 עולה ב-0.9% ות"א 90 מוסיף לערכו 1.2%.

קבוצת פסגות  דיווחה לפני זמן קצר כי חברת פריפיי, עוסקת בתחום שירותי תשלום דיגיטליים, בה מחזיקה הקבוצה ב-51%, לא שילמה במועד את שכר עובדיה בגין חודש ינואר 2024 המסתכם לסך של כ-290 אלפי שקלים, בשל קשיים תזרימיים.

בפסגות מציינים כי בחודשים האחרונים בחנה החברה את האפשרות למכור את אחזקותיה בפריפיי לצד ג', וכעת היא ממשיכה לשקול את צעדיה בעניין, לרבות אפשרות להעמדת כספי גישור לפריפיי, התקשרות בעסקה פוטנציאלית למכירת אחזקותיה בפריפיי, או לחלופין קבלת החלטה על פירוקה. בנוסף צוין כי פסגות צפויה לרשום הפסד נוסף בדוחות הכספיים לשנת 2023 בגין השקעתה בפריפיי, בסכום של כ-20 מיליון ש"ח.

בשוק המט"ח המקומי, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים. הדולר נחלש בכ-0.5% ונסחר סביב 3.66 שקלים. האירו נחלש בשיעור דומה מול השקל ועומד על רמה של 3.94 שקלים.

15:10

בשעה זו מתחזקות העליות בבורסה המקומית, מדד ת"א 35 עולה ב-1% ומדד ת"א 90 ב-1.7%, גם מדד הבנקים שנסחר רוב שעות הבוקר בניגוד למגמה, עולה ב-0.9%.

עליות מרשימות במיוחד במניות הנדל"ן, בראשם מדד הבנייה שעולה ב-2.8%, מדד הנדל"ן עולה ב-2.2% ומדד ת"א מניב ישראל ב-1.8%. 

מניות הנדל"ן הבולטות הן נורסטאר , רבוע נדלן , וויי בוקס  וג'י סיטי 

אורמת טכנולוגיות  דיווחה על הסכם לאספקת חשמל לחברת החשמל Hawaiian Electric. החלטה זו מאפשרת ל-PGV, חברת הבת של אורמת, לספק עד 8 מגה-וואט נוספים של אנרגיה מתחדשת בהוואי תוך הגדלת היקף החוזה המקסימלי ל-46 מגה-וואט וקביעת מינימום של 30 מגה-וואט. האישור מגיע לאחר השלמת דוח ה-EIS (Environmental Impact Statement-EIS) על ההשפעה הסביבתית של התחנה אשר היווה תנאי הכרחי לאישור הרגולטור באי.

ההסכם החדש מאחד שני הסכמים קיימים לחוזה אחד ארוך יותר שסיומו בשנת 2052. האישור מבטיח תעריפי אנרגיה קבועים, שאינם קשורים למחירי הנפט, מה שיספק ל-PGV תזרים הכנסות יציב לאורך כל תקופת החוזה. במסגרת ההסכם יוחלפו יחידות הקיטור הישנות בציוד חדש ויעיל יותר של אורמת. 

13:54

בשעה זו נמשכות העליות בבורסה המקומית, מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ומדד ת"א 90 ב-1.4%, גם מדד הבנקים שנסחר רוב שעות הבוקר בניגוד למגמה, עולה ב-0.4%.

שני הבנקים הגדולים בישראל, הפועלים  ולאומי , נקנסו במיליון שקל כל אחד בגין הפרה של הוראות הפיקוח על הבנקים. בנק הפועלים לא עמד בהוראת הפיקוח המחייבת הכנסת לקוחות לסניף וקבלת שירות מקצועי בשעות הפעילות, וזאת גם אם לא תיאמו תור מראש. לאומי לא עמד בהוראת הפיקוח בנושא גביית חובות והוטל עליו עיצום כספי בסכום זהה.

גם חברת כרטיסי האשראי ישראכרט  נקנסה, בסכום של 250 אלף שקל, לאחר שלא עמדה בהוראת החוק המחייבת מתן מענה אנושי במוקד הטלפוני בתוך 6 דקות בכל הנוגע לשירותי טיפול בתקלה, בירור חשבון וסיום התקשרות. 

12:35

המגמה החיובית בבורסה המקומית נמשכת מאז שעות הבוקר, מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-1.3%, הבנקים בניגוד למגמה יורדים ב-0.3%.

אלומה תשתיות , קרן השקעה בתשתיות המשקיעה בחברות תקשורת,אנרגיה ואיכות סביבה התקשרה בהסכם עם החברה הכלכלית ד.ב.מ לפיו תרכוש הקרן מד.ב.מ, המחזיקה נכון למועד דוח זה 50% מהון מניותיה של אסקו אלומה 8,000,000 מניות רגילות המהוות 8% מהון המניות המונפק והנפרע של אסקו אלומה, בתמורה לסך של 11 מיליון שקל, כך שלאחר השלמת העסקה תחזיק הקרן 58% מהון המניות אסקו אלומה ותהפוך לבעלת השליטה בה.

11:35

העליות בבורסה המקומית מתחזקות כעת, מדד ת"א 90 עולה ב-1.5%, מדד הנדל"ן ב-1.9% ומדד הבנייה ב-2.3%. 

פרקומט , חברה העוסקת בפיתוח וייצור מתקני חנייה רובוטיים ומכניים פרסמה הודעה לבורסה לפיה כי גם בתקופה זו של מלחמת חרבות ברזל, קושי בענף הנדל"ן ואי ודאות כלכלית, החברה ממשיכה לפעול על מנת להתרחב, לצמוח ולזכות בפרויקטים חדשים לביצוע, וכי מאז תחילת שנת 2024 ועד למועד זה חתמה על תשעה חוזים חדשים להקמת מתקני חניה ברחבי הארץ, בהיקף מצטבר של מעל ל- 16 מיליון שקל.

בהתאם לחוזים שנחתמו, חמישה מתקני חניה יוקמו בתל אביב והיתר בחיפה, ראשון לציון , גבעתיים והוד השרון .

10:41

העליות בבורסה המקומית מתחזקות כעת ובעצם 34 מתוך 35 המניות במדד ת"א 35 עולות, המניות הבולטות במדד הן טבע , חברה לישראל  וקבוצת אשטרום , גם במדד ת"א 125 עולות 116 מניות. 

בין המדדים הענפיים ניתן לציין בעיקר את מניות הנדל"ן, מדד הנדל"ן עולה ב-1.5% ומדד הבנייה ב-1.8%. המניות הבולטות הן ויתניה  רבוע נדל"ן  ואאורה 

10:21

בנק מזרחי טפחות  הודיע לפני מספר דקות שדירקטוריון הבנק החליט פה אחד היום על מינויו של מר אבי זלדמן, המכהן בבנק כדירקטור מאז שנת 2015, לתפקיד יו"ר הדירקטוריון, החל מיום 16 ביוני 2024, לאחר תום כהונתו של מר משה וידמן. כהונתו של מר זלדמן כפופה לכך שלא תתקבל בבנק הודעת המפקח על הבנקים בדבר התנגדותו למינוי האמור, או שתתקבל הודעה על הסכמתו לכך.

10:04

לאחר סערת הורדת הדירוג אמש והירידות בבורסה, הבוקר נפתח המסחר בעליות שערים. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.3%, מדד הבנקים שירד אתמול ב-1.8% נפתח בעליה של 0.7%.

טאואר , חברת ייצור השבבים הישראלית, מתכננת להקים מפעל שבבים בהודו, בעלות של כ-8 מיליארד דולר. על פי הפרסומים, במידה והצעת טאואר תאושר על ידי ממשלת הודו, תצטרף החברה לתוכנית ייצור השבבים מטעם הממשלה המקומית, תוכנית בהיקף של 10 מיליארד דולר. במסגרת התוכנית מובטחת סובסידיה בגובה של 50 אחוז מהוצאות הקמת המפעל, כלומר, עלות ההקמה תעלה לטאואר בפועל 4 מיליון דולר, זאת בנוסף למימון נוסף אפשרי במדינה שבה מוקם המפעל.

על פי הפרסומים בעיתון The Indian Express, לפני מספר חודשים הגישה טאואר בקשה להקמת מפעל בקרנטקה, מדינה בדרום הודו, בשווי של 3 מיליארד דולר, זאת בשיתוף עם הקונסורציום הבינלאומי למידול קרקע ISMC. תוכנית זאת לא יצאה לפועל בשל המיזוג שהיה אמור להתרחש בין טאואר לאינטל. באוגוסט אשתקד ביטלה אינטל את רכישת טאואר, כשלפי הפרסומים, הביטול חל בעקבות אי יכולתן של החברות להשיג את האישורים הרגולטוריים להשלמת העסקה במועד.

08:26

בשוק המט"ח הדולר מתחזק הבוקר מול השקל בכ-0.4% ונסחר ב-3.679 שקלים לדולר, האירו נסחר ב-3.99 שקלים לאירו.

08:00

1. שוקי המניות

המסחר בבורסה המקומית צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול, בעקבות הורדת דירוג האשראי של ישראל (בשישי בערב) על ידי חברת הדירוג מודי’ס, נפתח השוק בבהלה ובירידות שערים תלולות, אולם לקראת הצהריים החלו הירידות להתמתן ובסיום המסחר מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ומדד ת"א 90 השיל מערכו 1.2%. מדד הבנקים ירד ב-1.8% על רקע החשש שבעקבות הורדת הדירוג, גם דירוג הבנקים ירד.

גם דירוג האשראי של הבנקים עלול לרדת. כך זה ישפיע על הכיס שלנו 

מניית זוז פאוור  זינקה אתמול בכ-50%, לאחר שדיווחה על התקדמות בעסקה למיזוגה לחברת SPAC בארה"ב. עם זאת, שווי החברה הנוכחי עדיין רחוק מאוד מהשווי שניתן לה בעסקת הספאק - 60 מיליון דולר, הדומה לשווי שבו הונפקה בת"א בשנת 2021. מאז אותה הנפקה נפלה מניית זוז בקרוב ל-90%. 

שיכון ובינוי הודיעה (א’) על הפסד גדול נוסף של כ-98 מיליון שקל שתרשום בגין הפסקת פרויקט כבישים שהיא מקימה באתיופיה, המצטרף להפסד של 135 מיליון שקל שנרשם ברבעון השלישי (סה"כ כ-233 מיליון שקל). מניית החברה ירדה אתמול (א') ב-6%.

לקראת כניסתה לשוק החשמל, פרטנר  החלה בשבועות האחרונים בפיילוט בקרב עובדי חברה לקראת ההשקה הרשמית ואתמול (א'), חתמה החברה על חוזה התקשרות עם OPC אנרגיה, לצורך אספקת החשמל ללקוחות פרטנר.

דוראל אנרגיה  הודיעה אתמול (א') על זכייתה במכרז של נתיבי ישראל להקמת פרויקטים סולאריים בשילוב אגירה על מחלפים ברחבי הארץ. במסגרת המכרז תהיה דוראל אחראית להקמת ותפעול פרויקטים סולאריים לייצור אנרגיה מתחדשת בשטחים הכלולים ב-13 מחלפים ברחבי הארץ. 

ניתוח | בארץ הדירוג יורד, בוול סטריט התמחור בשיא: התמרון של המשקיעים הישראליים הופך מסוכן יותר 

באסיה הבורסות של סין, הונג קונג ודרום קוריאה סגורות הבוקר לרגל ראש השנה הסיני. הבורסה ביפן סגורה לרגל "היום הלאומי". 

הצרות בסין מאלצות את הממשל לתמרץ את הכלכלה. לא בטוח שזה יספיק

החוזים העתידיים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר במגמה מעורבת אך בשינויים מזעריים. 

המסחר בוול סטריט ננעל בשישי האחרון במגמה מעורבת, מדד S&P 500 עלה בכ-0.6% וננעל לראשונה מעל 5,000 נקודות, מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.1%, הנאסד"ק רשם עליות של כ-1.2%.

קלאוד פלייר  זינקה ביום שישי ב-20% לאחר שפרסמה דוחות טובים מהתחזיות. פפסיקו  ירדה בלמעלה מ-3% לאחר שפרסמה דוחות מעורבים, פינטרסט  ירדה בכ-11% לאחר שפרסמה את דוחותיה שהראו הכנסות נמוכות מהצפי אולם רווחים גבוהים יותר. 

סוכנות הנסיעות המקוונת האמריקאית אקספדיה גרופ  ירדה בכ-18% לאחר שדיווחה על הכנסות של 21.7 מיליארד דולר, מעט נמוך מהצפי,  כמו כן, החברה הודיעה על החלפת המנכ"ל.

השבוע צפויים להתרפסם מספר דוחות מסקרנים נוספים, מחר קוקה קולה  ואיר.בי.אן.בי, ברביעי פרמאונט גלובל , סיסקו קורפ  ואוקסידנטל פטרוליום (לוורן באפט אחזקה משמעותית בה), בחמישי קוינבייס גלובל , אפלייד מטריאלס  ורוקו .

אנבידיה לקוחה שלה והמניה זינקה 50% ביום. אז למה אנליסטים מודאגים מ-arm?

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב נרשמה אתמול עלייה גדולה יחסית בתשואות. תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-9 נקודות בסיס ל-4.3% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עלתה ל-3.85%. מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו ב-0.25%.

בשוק החוב האמריקאי, איגרות החוב הממשלתיות נסחרו בסוף השבוע במגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ל-10 שנים ירדה קלות ונסחרה סביב 4.17%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, ממליץ בסקירתו כי "על רקע תגובת בכירים בממשלה להורדת הדירוג של ישראל, וכשבטווח הקצר קטנה ההיתכנות להסכם קרוב להשבת החטופים, אנו ממליצים לנצל את הירידה החדה בפרמיית הסיכון שנרשמה בשבוע שעבר בשוק האג"ח המקומי על מנת לצמצם חשיפה לשוק בישראל, לטובת הגדלת החשיפה לאג"ח ממשלתיות בארה"ב".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

השקל מתחזק מעט הבוקר ונסחר ב-3.67 שקלים לדולר, האירו ב-3.97 שקל לאירו. 

האם השקל יצלול? כיצד צפויה להשפיע החלטת מודי'ס על שוק המט"ח המקומי 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של מיטב כתב בסקירתו כי הורדת הדירוג של ישראל לא תשנה הרבה בשווקים, "הורדת דירוג מ-A1 ל-A2 לא תביא לשינויים מהותיים במט"ח, התנהגות משקיעים משתנה רק כאשר חברה מורידה את הדירוג מעבר ל'רמת ההשקעה' שמגיעה מתחת ל-BBB הנמוך".

מטבעות הקריפטו החלו לזנק בסוף השבוע האחרון, הביטקוין נסחר הבוקר ב-48,100 דולר למטבע והאתריום ב-2,500 דולר. 

4. מאקרו

בישראל, מדד המחירים יתפרסם ביום חמישי, ותחזית הכלכלנים הבכירים במשק עומדת על שינוי חודשי של 0%-0.1%, כשהתחזית השנתית עומדת על קצב אינפלציה של 2.7%.

הפחתת דירוג האשראי של ישראל - אפשרות דווקא לירידת פרמיית הסיכון

בעולם אנחנו לקראת שבוע עמוס בנתונים חדשים, בין היתר, בשלישי בבוקר נתוני האבטלה בבריטניה, מדד המחירים לצרכן בשוויץ, אחר הצהריים מדד המחירים לצרכן בארה"ב, ברביעי מדד המחירים לצרכן בבריטניה, התמ"ג בגוש האירו, בחמישי התמ"ג ביפן, נתוני האבטלה באוסטרליה, התמ"ג בבריטניה, המכירות הקמעוניות בארה"ב ובשישי מדד מחירי הייצור ומדד הסנטימנט העסקי של אוניברסיטת מישיגן. 

5. תחזית

בתוך אי הוודאות שנוצרה עקב הורדת הדירוג של ישראל, זבז'ינסקי ממיטב צופה ש"השוק יפעל בהתאם למתרחש בכלכלה ובזירה המלחמתית ופחות יגיב לאורך זמן להורדת הדירוג של מודי'ס".

אנליסט המחקר דיוויד בנימינוב מ-Global X התייחס בסקירתו לוול סטריט ובפרט לנוגע לשיא אותו שבר מדד S&P 500 בסוף השבוע האחרון, "ישנם גם סימני שאלה לגבי השוויים הנוכחיים ועד כמה ניתן לשמר מגמת עלייה שכזו, בייחוד אם הנתונים הכלכליים לא יתמכו בכך. ישנו סיכון מוגבר לתיקון", מזהיר בנימינוב, "בוודאי אם נראה נתונים כלכליים שליליים. המשך העליות בשוקי המניות עשוי גם להוביל להקשחת המדיניות המוניטרית, במטרה לצנן מעט את המחירים".

לעומתו, התחזית של בג’יי.פי. מורגן בוטה יותר. בסוף השבוע פרסמה החברה (לפי האתר אינבסטינג.קום) תחזית ובה האנליסטים של החברה מציינים שלא רק שהעליות בשווקים מוגבלות, "אנחנו סבורים שהאפסייד מכאן הוא מוגבל ושהמניות ירדו ב-20%-30% משיא שיקבע במהלך השנה".

האנליסטים של ג’יי.פי. מורגן עדיין אופטימיים לגבי החברות הקטנות (small caps) ומציינים שהן מהוות הזדמנות השקעה יותר אטרקטיבית מהחברות הגדולות, "הן עלולות להיסחר בתשואת חסר של 200-300 נקודות בסיס, אבל בסופו של דבר ישיאו אלפא (תשואה עודפת על השוק, ש.ג) של 34-59% בשנה-שנתיים הבאות".

האנליסטים הציגו את הסממנים, או הדגלים האדומים, שמאותתים על תנודתיות וסיכון, הראשון הוא עקום התשואות ההפוך אשר בדרך כלל חוזה מיתון כלכלי, הפער שבין ביצועי המניות של החברות הקטנות שמבטא התרחקות מסיכונים ולעומתן החברות הגדולות אשר מטפסות לשיאים. בנוסף, האנליסטים מצביעים על העדר פרמיית סיכון על המניות האמריקאיות, כפי שמעידות תשואות הרווח שנמוכות אפילו משער הריבית של הפד.

"ב-25 שנות הקריירה שלנו, ראינו שוקי מניות שמתנהגים באופן לא רציונלי בעבר ואלה היו נורות אזהרה שיש להזהר כמו ש-2+2 הם תמיד 4", אמרו האנליסטים.