חיזבאללה | שאלות ותשובות

צרפת הגישה ללבנון הצעה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה. כך היא נראית

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה כי צרפת הגישה ללבנון לפני ימים ספורים הצעה להפסקת הלחימה בין ישראל לחיזבאללה • מה כוללת ההצעה, איזה אינטרס יש לחסן נסראללה לקבל אותה וכיצד לבנון מושפעת מהלחימה עד עתה? • גלובס עושה סדר

חייל צה''ל בגבול לבנון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
חייל צה''ל בגבול לבנון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

צרפת הגישה את הצעתה להפסקת הלחימה בין ישראל לבין חיזבאללה, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. מדובר בהצעה הכתובה הראשונה בניסיון לפתור את המשבר ולמנוע מלחמה כוללת.

מטילי זהב ומזוודות קבורות באדמה: מסלול הכסף של חיזבאללה נחשף
צרפת מעמידה את עצמה בחזית המאמץ לשחרור החטופים. זו הסיבה

מה כוללת ההצעה?

בניגוד להצעה 1701, שהביאה להפסקת אש במלחמת לבנון השנייה ב־2006 באמצעות הרחקה לכאורה עד למעבר לנהר הליטני (כ־30 ק"מ), כעת מדובר על נסיגה של כוח רדואן, יחידת העילית של חיזבאללה, עד למרחק של כ־10 ק"מ. זהו שלב ראשון מתוך שלושה שיימשכו כעשרה ימים, כאשר בשני ייכנסו כ־15 אלף חיילי צבא לבנון למרחב. בשלב השלישי, ימשיכו מו"מ לקביעת הגבול היבשתי בין המדינות.

למי הוגשה ההצעה?

שר החוץ הצרפתי, סטפן דז'ורנה, הגיש לפני ימים ספורים את ההצעה לראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי.

מהן מחלוקות הגבול בין ישראל לבין לבנון?

לאחר הסכם הגבול הימי בין הצדדים, ישראל ולבנון חלוקות מאז הנסיגה מרצועת הביטחון על 13 נקודות לאורך הגבול היבשתי: מנקודה B1, שנמצאת בקצה המערבי סמוך לראש הנקרה, ועד מרחב מטולה-אל־וזאני.

מהי עמדת חיזבאללה בנוגע למו"מ?

לפחות ברמה הרשמית, חיזבאללה טוענים כי הפסקת הלחימה בגבול לבנון־ישראל תלויה בהפסקת הלחימה בעזה. עם זאת, בעת שבה חיזבאללה וכלל תושבי דרום לבנון נפגעים מהלחימה, ייתכן כי סבב המו"מ שמתקיים בקהיר מהווה עבורם "סולם" לרדת מההצהרות שלהם.

מהו האינטרס הצרפתי?

באופן מסורתי, צרפת קרובה ללבנון, עוד מתקופת המנדט הצרפתי שקדמה לעצמאות לבנון. מעבר לכך, 20 אלף צרפתים מתגוררים בלבנון וכ־800 לוחמים צרפתים נוטלים חלק בכוח יוניפי"ל. בעקבות כל אלו, בפריס לא רוצים שהמדינה תקרוס סופית.

מהי עמדת איראן?

שר החוץ של איראן אמיר עבדולאהיאן ביקר בסוף השבוע בביירות, ונועד עם מזכ"ל חיזבאללה נסראללה. לפחות לפי דיווחים, הוא ביקש ממנו לא להסלים את המצב. בטהרן שמים לב כי הם מפעילים את שלוחותיהם במרחב, אבל אתמול (ב'), למשל, הם ספגו מבוכה, כאשר החות'ים תקפו בים האדום אוניית צובר שהייתה בדרך לנמל שלהם, בנדר אימאם חומייני.

האם יש בעיות מבחינת ישראל בהצעה הצרפתית?

כן. שאלה מרכזית שנשאלת היא מה מעמדם של אנשי חיזבאללה שמתגוררים עם משפחותיהם ביישובים סמוכים לגבול. לכאורה, לא עוסקים בהם.

מה היקף הנזקים הכלכליים של לבנון עד עתה?

למורת רוחו של נסראללה, הלחימה בעצימות הנוכחית בדרום לבנון אף היא גורמת נזקים קשים לכלכלה המרוסקת ממילא. לפי "א־שרק אל־אווסט", היקף הנזקים בדרום לבנון בארבעת החודשים הראשונים של המלחמה הסתכמו ב־1.2 מיליארד דולר. מרבית הנזקים נבעו מפגיעה בתשתיות, בכבישים, במבנים ובאדמות חקלאיות. בד בבד, נזקים בסך כ־300 מיליון דולר נגרמו כתוצאה מסגירת מוסדות ומהשבתת עסקים בדרום לבנון, בזמן שמהמרחב התפנו יותר מ־86 אלף איש, כך לפי נתוני האו"ם. אותם אזרחים התפנו מכ־87 כפרים ועיירות, כשהמספר הגדול ביותר של העוזבים היה מאזור צור: כ־27 אלף.

בדומה למתרחש בישראל, הפינויים משליכים על כלל כלכלת לבנון, שהרי דרום המדינה הוא מוקד פעילות חקלאית. חלק בלתי־מבוטל מהטבק, כ־22% מהפירות וכ־38% מהזיתים בלבנון מגיעים מהדרום. למעשה, כ־5,000 טונות מתוך כ־25 אלף טונות שמן זית שמיוצרים מדי שנה בלבנון, מגיעים ממרחב המלחמה.