דרום אפריקה בפנייה חדשה נגד ישראל בהאג וההימור של ביידן עם סעודיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: דרום אפריקה ביקשה מבית הדין הבינלאומי לצדק למנוע את כניסת צה"ל לרפיח, בלבנון טוענים למתיחות בין צרפת וארה"ב וההתקרבות המסוכנת של ביידן לסעודיה  • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

מסמכי מודיעין גילו: זה מה שהתחולל מתחת לבית החולים שיפא בעזה
מבוכה לטורקיה: איש דאעש עבד בכור גרעיני תחת זהות מזויפת  

1 דרום אפריקה בבקשה דחופה להאג

"ממשלת דרום אפריקה ביקשה מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לראות במתקפה של ישראל ברפיח הפרה של הצו הזמני שלה", נכתב אמש באתר החדשות אירו ניוז. צוין כי "בעוד שבית המשפט של האו"ם לא הורה לישראל להפסיק לאלתר את פעולותיה בעזה, כפי שדרשה דרום אפריקה, הוא נתן פסק דין ראשוני המוציא שישה צווים, כולל בקשה מישראל לעשות כל שביכולתה כדי למנוע את מותם של אזרחים פלסטינים והרס עזה".

כעת, "'הבקשה הדחופה' שהגישה דרום אפריקה מבקשת מ-ICJ לקבוע אם הצהרת של ישראל לפתוח במתקפה קרקעית ברפיח מייצגת 'הפרה קרובה נוספת של זכויות הפלסטינים בעזה'". צוין כי "ההודעה האחרונה של ישראל על תקיפות ברפיח עוררה ביקורת מחודשת נגד הפלישה הקרקעית של המדינה לעזה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קרא לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להבטיח את שלומם של האזרחים באזור, על רקע אזהרות חריפות שלפלסטינים אין לאן ללכת".

בנתיים בכיר באו"ם הזהיר הלילה "כי מתקפה ישראלית על רפיח, העיר הדרומית ביותר בעזה, עלולה להוביל ל'טבח'", דיווח הBBC. "בהצהרה בעלת ניסוח חריג, אמר ראש הארגון ההומניטרי מרטין גריפית'ס כי למעלה ממיליון בני אדם 'דחוסים ברפיח, בוהים למוות בפנים'".

מתוך אירו ניוז. לקריאת הכתבה המלאה.
מתוך ה-BBC, מאת עידו ווק, ג'קלין הוארד. לקריאת הכתבה המלאה. 

2בלבנון טוענים: ארה"ב לא תומכת בהצעת הפסקת האש של צרפת

על רקע הצעת צרפת להפסקת אש עם לבנון, נכתב הבוקר באל אכבר הלבנוני, כי "נכון שכל שליחי המערב פועלים בעיקר להשגת האינטרסים של האויב, ונכון גם שהם הבינו שאין מקום לשום דיון לפני הפסקת המלחמה בעזה. אבל מה שיותר נכון הוא שהמפלגות הללו פועלות על ההנחה שישראל היא המנצחת הסופית, וששאר הצדדים חייבים לעשות ויתורים כל הזמן".

עוד נכתב כי "כולם פועלים במאמצים הדיפלומטיים המתמשכים בחזית הלבנונית על בסיס ברור: האמריקאים הם הצד שיכול לדבר בשם מקבלי ההחלטות, וכל שאר השחקנים האירופיים פועלים בפיקוחם או בשירותם". צוין כי "המאמצים הצרפתיים המתמידים לתפוס תפקיד מיוחד מתנגשים עם חוסר האמון של ישראל בפריז", וכי "בעוד פריז אומרת לאויב ולאמריקאים שהיא המדינה המערבית היחידה שמסוגלת לתקשר עם חיזבאללה, זו הגזמה שמרמזת שתקשורת עם צרפת היא מטרה בפני עצמה". בנוסף, נכתב כי "מקורות פוליטיים בולטים חשפו את קיומו של סכסוך מהותי בין פריז לוושינגטון", וציינו כי "ארה"ב לא תומכת בהצעה הצרפתית, לא בגלל שיש התנגדויות להוראותיה, אלא בגלל שוושינגטון רוצה להוביל את ההסדר המדיני".

מתוך אל אכבר הלבנוני, מאת מייסאם ריזק. לקריאת הכתבה המלאה.

3מצרים נערכת למנוע מפלסטינים להיכנס לשטחה

"מצרים מגבירה את הביטחון בגבולה עם רצועת עזה כדי למנוע זליגה אפשרית של הסכסוך הישראלי עם חמאס לשטחה", נכתב אמש ב-CNN. "הביצור ליד הגבול עם עזה הוא אמצעי 'זהירות' לקראת מבצע קרקעי ישראלי צפוי ברפיח", כך אמרו גורמי ביטחון מצרים ל-CNN. "כחלק מהבנייה הביטחונית שלה, אמרו הגורמים הרשמיים, מצרים פרסה עוד חיילים ומכונות בצפון סיני, הגובלת בעזה", נכתב.

עוד צוין כי "המערכה הצבאית של ישראל בעזה עלולה לסכן את קשריה בני כמעט חצי מאה עם שותף ערבי מרכזי", וכי "מצרים כבר גינתה את המהלך של ישראל לדחוק פלסטינים דרומה במובלעת". צוין כי "מחסומים המובילים למעבר גבול רפיח בצד המצרי תוגברו עם חיילים נוספים והאזורים מסביב לכביש הראשי הוכשרו לפריסת טנקים ומכונות צבאיות, אמר עד ראייה ל-CNN. גם מסוקים צבאיים מצריים נראו טסים בצד המצרי השבוע, כך לפי עד ראייה במצרים וסרטונים ברשתות החברתיות שצולמו מהצד העזתי של הגבול".

מתוך CNN, מאת נדין איברהים, שרה אל סירגאני. לקריאת הכתבה המלאה.

4ההימור המסוכן של ביידן על סעודיה

"ממשל ביידן מניח את התשתית לעסקה גדולה שאפתנית שתקשר את ההתקרבות בין ישראל וסעודיה לצעדים משמעותיים לקראת הקמת מדינה פלסטינית, לפי תשעה אנליסטים ופקידי ממשל ארה"ב לשעבר המכירים את התוכניות", נכתב הבוקר בפורן פוליסי. "ההימור הדיפלומטי הממושך עשוי להגדיר מחדש את המזרח התיכון ואת מורשת מדיניות החוץ של ביידן, אבל הוא ניצב בפני אתגרים מדהימים שרבים חוששים שיהיו בלתי פתירים".

נכתב כי "למרות המלחמה של ישראל בעזה, שגררה גינוי נרחב ברחבי העולם הערבי ומחוצה לה, גורמים סעודים מעולם לא ויתרו על המאמצים לנורמליזציה", וכי "מרכיב מרכזי שנעדר ממאמצי השלום הקודמים הוא האינטרס של מדינות ערב במפרץ, אשר יותר ויותר ראו בנורמליזציה של הקשרים עם ישראל את האינטרסים הכלכליים והביטחוניים שלהן. 'זה הגורם החדש כאן', אמר דניס רוס, שעמד בראש מאמצי השלום של ארה"ב במזרח התיכון במהלך ג'ורג' ה.וו. ממשלי בוש וקלינטון".

עם זאת, צוין כי "הדרך להשגת העסקה מסוכנת. מערכת היחסים של ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן היא מורכבת. במסע הבחירות לנשיאות ב-2020, המועמד דאז ביידן תיאר את המדינה במזרח התיכון כמדינה 'מנודה' בשל הרצח האכזרי של בעל הטור בוושינגטון פוסט ג'מאל חאשוקג'י. כעת, לאחר שארה"ב עשתה מהפך מוחלט ונראה להוטה לעסקה, ריאד עשויה לנסות לגבות מחיר גבוה מוושינגטון בתמורה לנורמליזציה של הקשרים עם ישראל". עוד צוין כי "בהודעה שפרסם החודש אמר משרד החוץ הסעודי כי 'לא יהיו יחסים דיפלומטיים עם ישראל אלא אם כן תוכר מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה'.

מתוך פורן פוליסי, מאת איימי מקינון, רובי גראמר. לקריאת הכתבה המלאה. 

5תחקיר BBC ניתח סרטונים שפרסמו חיילי צה"ל

"הצבא הישראלי אמר ל-BBC Verify כי הוא ינקוט פעולה נגד כל חיילים שנמצאו שצילמו והעלו קטעים ברשת של עצירים פלסטינים מופשטים, קשורים ומכוסי עיניים", נכתב אמש ב-BBC, בעקבות תחקיר BBC Verify שפורסם ביום שישי ו"ניתח מאות סרטונים בעזה מאז נובמבר 2023". נכתב כי "מומחים משפטיים טוענים שצילום ופרסום של סרטונים כאלה עלולים להפר את החוק הבינלאומי לפיו אסור לעצורים להיחשף להשפלה מיותרת או לסקרנות ציבורית".

צוין כי "צה"ל הודיע ​​בתחילה כי הפסיק את שירותו של אחד מאנשי המילואים שזוהו על ידי ה-BBC. כעת הוסיף כי ימשיך לפעול לאיתור מקרים חריגים החורגים מהמצופה מחייליו. כמו כן, נאמר כי 'יינקטו צעדים פיקודיים משמעותיים' נגד חיילים המעורבים בצילומים שזוהו על ידי ה-BBC". עוד צוין כי "שמונת הסרטונים של עצורים שזוהו על ידי BBC Verify פורסמו כולם על ידי חיילים משרתים או חיילים לשעבר, שלא הסתירו את זהותם".

מתוך ה-BBC, מאת מרילין תומס, ג'יימי ריאן. לקריאת הכתבה המלאה.