"פצצת הנינג'ה": הכירו את הטיל שחיסל כבר שלושה בכירים

פגיעה מדויקת וחדה: ארה"ב חיסלה בשבוע שעבר את מפקד המיליציה הפרו־איראנית העיראקית "גדודי חיזבאללה", אבו בכר א־סעדי, באמצעות הטיל הלפייר R9X • באמצעות הטיל חוסלו בעבר מנהיג אל־קאעידה איימן א־זווהירי ומפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני

MH-60R Sea Hawk לוחמי הצי האמריקאי מעמיסים טיל על מסוק / צילום: Reuters, ABACA
MH-60R Sea Hawk לוחמי הצי האמריקאי מעמיסים טיל על מסוק / צילום: Reuters, ABACA

ארה"ב חיסלה בשבוע שעבר את מפקד המיליציה הפרו־איראנית העיראקית "גדודי חיזבאללה", אבו בכר א־סעדי, באמצעות הטיל הלפייר R9X בעל הכינוי "פצצת הנינג'ה". כך מדווח ב"וול סטריט ג'ורנל".

מבוכה לטורקיה: איש דאעש עבד בכור גרעיני תחת זהות מזויפת 
ארה"ב לא סומכת על אבו מאזן כשותף. איך זה ישפיע על עתיד רצועת עזה? 
המנהיג בכלא, המפלגה ניצחה: הבחירות שהכניסו לסחרור את מעצמת הגרעין 

הטיל R9X נודע בקטלניותו בשורת חיסולי בכירים לאורך השנים האחרונות: מנהיג אל־קאעידה איימן א־זווהירי ב־2022, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני ב־2020 וג'מאל אל־באדווי ב־2019 - לאחר שתכנן את המתקפה נגד ספינת המלחמה USS קול בשנת 2000 בתימן.

את הטיל פיתחו במשותף הפנטגון וה־CIA עבור ייעוד ספציפי של חיסול מנהיגי טרור, משימה לא פשוטה כאשר רוצים להימנע מפגיעה בחפים מפשע. זהו טיל יוצא דופן משום שהוא לא כולל ראש נפץ. אורכו כ־1.8 מטר, ומשקלו כ־50 ק"ג. הטיל מונחה לייזר, ורגעים לפי הפגיעה הוא פולט מצידיו שישה להבים שלא מותירים ליעד סיכוי.

א־סעדי, בדיוק בדומה לבכירים האחרים שחוסלו בעזרת הלפייר, נע בסביבה הומה אדם בבגדד, בעקבות האמונה כי לא יפגעו בו שם. אולם, הטיל הוא כה קטלני שלא הותיר לו סיכוי - וגם לא פגע בעוברי אורח רבים.

בחיסוליהם של איימן א־זווהירי, קאסם סולימאני וככל הנראה גם א־סעדי, הטיל שוגר מהמל"ט MQ-1 פרדטור. בכל אחד מהמקרים הוא היה כה קטלני ומדוייק, שמחד לא נותר ליעד סיכוי כפי שמומחש מעצם החיסולים, ומאידך - הפגיעה הייתה מדוייקת מאוד שהרכבים, כמו במקרה א־סעדי, נותרו שלמים.