ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ההרוגה מהירי לבסיס בצפת - סמ"ר עמר שרה בנג'ו

8 נפצעו במטח לאזור צפת, צה"ל תקף את מקורות הירי • הרמטכ"ל בצפון: "ממשיכים לפגוע בחיזבאללה - זו לא הנקודה להפסיק" • נתניהו לא מאפשר לצוות הישראלי לצאת להמשך השיחות על בקהיר • דיווח: ישראל הציעה עסקה חד-שלבית • אל-אחבאר הלבנוני טוען: ישראל הציעה עסקה שבה ישוחררו כל האזרחים וחיילות, תמורת הפסקת אש זמנית ושחרור אסירים • עדכונים שוטפים 

סמ''ר עמר שרה בנג'ו ז''ל / צילום: דובר צה''ל
סמ''ר עמר שרה בנג'ו ז''ל / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

22:48 - דיווחים בלבנון: ארבעה הרוגים בתקיפה בנבטיה שאירעה הערב

21:10 - דיווחים בלבנון: תקיפה של כטב"ם ישראלי במרכז א-נבטיה

21:00 - אזעקות באשקלון ובזיקים

20:13 - בלבנון מדווחים: מבנה הותקף בכפר א-טיבה שבדרום המדינה

20:00 - הרמטכ"ל בגבול הצפון: אנחנו לא מתפשרים על ההישגים - נערכים למלחמה בצפון

הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב ושיח עם מפקדים במילואים בגבול לבנון, שם הוא אמר: "אנחנו לא מסיימים את זה בלי להחזיר את התושבים למטולה ולכל היישובים בצפון, ברמת ביטחון גבוהה מאוד. עכשיו אתם שואלים אותי איך זה יקרה? התפקיד הוא לחשוב מוכנות למלחמה. זו המשימה הראשונה שלנו.

"אם זה ייגמר לא במלחמה זה לא ייגמר בהתפשרות על ההישגים. חיזבאללה לא פה על הגדר, אנחנו נדחוק אחורה את כל היכולות, יהיה כאן הרבה יותר שקט, תהיה כאן הרבה יותר יציבות ואז נגיד שתושבים יכולים לחזור. האם זה קורה מחר? כנראה שלא, ייקח קצת זמן. אני חושב שגם התושבים מהשיח שלי עם ההנהגה מעדיפים שזה ייקח עוד קצת זמן אבל שנביא לתוצאה טובה".

19:52 - רה"מ נתניהו לנשיא מקרון: נילחם עד לניצחון המוחלט וזה כולל גם פעולה עוצמתית גם ברפיח לאחר שנאפשר לאוכלוסיה האזרחית לצאת מאזורי הקרבות

19:10 - אילון מאסק: מעריך את האישור של ישראל לאפשר שימוש של STARLINK ברצועת עזה

19:01 - שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון: "הכרה במדינה פלסטינית לא חייבת להיות בסוף התהליך אלא במהלכו"

18:50 - הצלב האדום: קוראים לקידום הסכם שיביא לשחרור חטופים

הוועד הבין-לאומי של הצלב האדום פרסם הודעה, שבה הביע חשש לחייהם של החטופים, וטען כי הוא "מכיר במציאות שבה הדבר אינו צפוי בהיעדר הסכם מדיני".

18:25 - בחיזבאללה הודיעו על מחבל נוסף שחוסל בלבנון, ה-195 מתחילת המלחמה

18:00 - סמ"ר עמר שרה בנג'ו, בת 20 ממושב גיאה, בקרית איסוף יבשתי בגדוד 869, היא ההרוגה מהשיגור שבוצע משטח לבנון לבסיס בצפת

סמל ראשון עמר שרה בנג'ו, נהרגה כתוצאה משיגור שבוצע משטח לבנון לבסיס בצפון הארץ. בנג'ו שירתה כבקרית איסוף יבשתי בגדוד 869 של עוצבת הגליל (91). תשעה נפצעו במטח הרקטות משטח לבנון לעבר צפת, בהם לוחם מילואים מאגף התקשוב שנפצע קשה. באירוע נפצעו חיילים נוספים בדרגות שונים.

בשלב זה ניתן לדעת כי השיגור לא נפל בתוך שטח הבסיס, אלא בכביש שעולה אליו. במקום נכחו חיילים, שעמדו כנראה בטרמפיאדה. אלה לא הספיקו לתפוס מחסה מיד כשנשמעה האזעקה, ולכן הייתה שם פגיעה קשה מאוד. 

לאחר הירי לצפת, עדכנו במד"א על הרוגה ו-9 פצועים בדרגות שונות. כל הפצועים פונו בהכרה מלאה לבית החולים זיו שבעיר עם חבלות בגפיים. לוחם המילואים שנפצע קשה הועבר במסוק להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים רמב"ם שבחיפה. לא נשקפת סכנה לחייו.

שעות בודדות לאחר האירוע, דובר צה"ל עדכן על "גל תקיפות נרחב" בדרום לבנון. במשרד הבריאות הלבנוני מעדכנים עד כה על ארבעה הרוגים ו-11 פצועים מהתקיפות. "צה"ל, באמצעות פיקוד הצפון וכל המערכים, פועל במשך ארבעה חודשים כדי להגן על הצפון ולדחוק את חיזבאללה מקו הגבול", אמר השר גנץ. "אנחנו נמצאים בלחימה בצפון כל הזמן, והבוקר חווינו אירוע קשה שהתגובה עליו תגיע בקרוב ובעוצמה".

הירי הרקטי הבוקר החל סביב השעה 9:00 לעבר נטועה שבגבול לבנון, והתרחב לאחר מכן לאזור יישובים מרוחקים יותר ובהם צפת. מדובר במטח של לפחות 8 שיגורים לעבר אזור העיר, במרחב אותרו כמה מוקדי נפילות עם פגיעות ישירות. בצה"ל עדכנו: "השיגורים חצו משטח לבנון למרחב נטועה, ולבסיס צה"ל בצפון הארץ. כוחותינו השיבו אש למקורות הירי". לכתבה המלאה ב-N12.

17:38 - גנץ ואיזנקוט לא עודכנו בהחלטה שלא לשלוח נציגות לשיחות שיתקיימו מחר (ה') בקהיר

17:30 - לשכת ראש הממשלה: שינוי בעמדות חמאס יאפשר להתקדם במשא ומתן

אחרי שנתניהו אסר על הצוות הישראלי לצאת שוב לשיחות בקהיר, מלשכתו נמסר כי "בקהיר לא נמסרה לישראל שום הצעה חדשה של החמאס לשחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו עומד על כך שישראל לא תיכנע לדרישות ההזויות של החמאס. שינוי בעמדות חמאס יאפשר להתקדם במשא ומתן".

16:38 - צה"ל: מטוסי קרב תקפו מטרות המשויכות לכוח רדואן בלבנון

מטוסי קרב השלימו גל תקיפות נרחב בשטח לבנון, בהן מטרות המשויכות לכוח רדואן. הותקפו מבנים צבאיים, חמ"לי לחימה ותשתיות טרור בכמה מרחבים.

16:27 - הרמטכ"ל: "יש הישגים גדולים בפגיעה בחיזבאללה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש היום עם ראשי הרשויות בצפון ואמר להם: "בזכותכם צה"ל יכול לפעול באופן נחוש לשינוי המצב הביטחוני בצפון. יש הישגים גבוהים מאוד בפגיעה בחיזבאללה בלבנון, אבל אנחנו ממשיכים לפעול - זו לא הנקודה להפסיק בה. יש עוד דרך ארוכה ונלך אותה ביחד. אנחנו מגבירים את הפגיעה כל הזמן והם משלמים מחיר הולך וגובר. המערכה הבאה תהיה מאוד התקפית ונשתמש בה בכל הכלים ועם כל היכולות".

16:25 - אחרי גל התקיפות של צה"ל: דיווחים בלבנון על 4 הרוגים ו-11 פצועים

15:43 - נתניהו לא אישר לצוות המו"מ של ישראל לנסוע לשיחות ההמשך בקהיר על עסקת חטופים שתוכננו למחר

גורמים שמעורבים במו"מ מסרו כי הם מבינים את הקושי הפוליטי של נתניהו, אבל יש הזדמנות שאסור לפספס בשיחות שמוביל ראש ה-CIA בעצמו.

15:25 - השר בני גנץ על הירי מלבנון: "בכל הסדר שיהיה - אנחנו לא מוכנים לחזור למציאות ה-6 באוקטובר, לא בדרום ולא בצפון" 

גנץ הוסיף כי: "צה"ל פועל כדי לדחוק את חיזבאללה מקו הגבול, אין שום מטרה או תשתית צבאית במרחב הצפון ולבנון שהיא לא על הכוונת שלנו". 

14:53 - פרננדו מרמן ולואיס הר שחולצו במבצע צה"ל שוחררו במצב טוב מאשפוז במרכז הרפואי שיבא 

"אותות השבי ניכרים על גופם ובנפשם", נמסר מבית החולים, לאחר שהשניים עברו בדיקות והערכה, "ברור לנו עכשיו יותר מתמיד, שכל יום מהווה סכנה קיומית עבור החטופות והחטופים". 

14:46 - בלבנון מדווחים על מספר הרוגים בגל התקיפות של צה"ל בדרום המדינה

14:28 - ירי לקיבוץ מירב מכיוון הכפר ג'ילבון

לפני זמן קצר, צרור ירי ארוך לבתי הישוב מכיוון הכפר ג'ילבון. אין נפגעים. זוהו פגיעות באחד הבתים בשכונה הפונה לכיוון הכפר. הירי היה בעת שבישוב תנועת אוטובוסים המחזירים את ילדי בתי הספר לבתיהם במירב.

14:26 - הפלסטינים מדווחים: שלושה הרוגים בתקיפת רכב בעזה

13:55 - ביה"ח רמב"ם: שני הפצועים שנפגעו מטיל נ"ט אתמול בקריית שמונה, אם ובנה, חזרו להכרה מלאה ומצבם יציב 

13:49 - דובר צה"ל: מטוסי קרב של צה"ל החלו בגל תקיפות נרחב בשטח לבנון

13:00 - אבו מאזן: קוראים לחמאס להגיע במהירות לעסקה

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר: "אנחנו קוראים לכולם, ובעיקר לחמאס, להגיע במהירות ל'עסקת שבויים'. אנחנו רואים בכולם אחראים להצבת המכשולים שמשבשים את העסקה. זה לא נסבל יותר, הזמן הגיע שכולם יקבלו אחריות".

12:52 - דחלאן לניו יורק טיימס, קורא להנהגה חדשה ברשות "ביום שאחרי"

מוחמד דחלאן אמר כי ביום שאחרי המלחמה, ישראל וחמאס יצטרכו למסור את השלטון למנהיג פלסטיני חדש ועצמאי שיוכל לשקם את עזה תחת הגנת כוח ערבי לשמירת שלום. "ה מנהיג יחליף את אבו מאזן, נשיא הרשות, שישמור על תפקיד טקסי".

12:19 - בלבנון מדווחים: כטב"ם ישראלי תקף באזור א-לבונה שבדרום המדינה

11:17 - המשטרה מונעת ממפגינים מתנועת צו 9 לחסום את משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה

תנועת צו 9: כ-30 ק"מ ממעבר ניצנה, כוחות משטרה רבים החלו לחסום את פעילי התנועה ובני משפחות חטופים בדרכם לחסימת משאיות הסיוע והאספקה לחמאס. "אנחנו נחושים למען החיילים ולמען החטופים וממשיכים גם בשעה זו במשימה החשובה בכל הכוח. אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר", מסרו.

10:20 - אישה נהרגה במטח לאזור צפת, צה"ל תקף את מקורות הירי

מנכ"ל מד"א הודיע כי אישה נהרגה במטח לאזור צפת וכי לפחות שבעה נפצעו. דובר צה"ל אישר: "זוהו כמה שיגורים שחצו מלבנון למרחב נטועה, מנרה וכן לבסיס צה"ל בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי". בביה"ח זיו בצפת הוסיפו: 8 פצועים הגיעו למרכז הרפואי ובהם אחד במצב קשה, לא נשקפת סכנה לחייו.

9:54 - מוחים התבצרו במטה הליכוד בת"א: "הליכוד איבדה את דרכה הערכית, לקבוע תאריך לבחירות"

פעילי תנועת "משנים כיוון" מתבצרים במטה הליכוד בתל אביב בקריאה לקיום הצבעת אי-אמון בממשלה ולקבוע תאריך לבחירות. "הגענו למצודה בשביל לדרוש מחברי הליכוד לקבל אחריות ולהצביע אי-אמון. הליכוד איבדה את דרכה הערכית וההיסטורית. ממשלת ישראל היום קיצונית ומסוכנת, ובשם הישרדותה היא מקריבה את האזרחים", נמסר.

9:28 - חוסל בח'אן יונס מחבל שירה RPG לעבר לוחמי צה"ל

דובר צה"ל עדכן כי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 646 זיהו מחבל שירה RPG לעברם בח'אן יונס ובסגירת מעגל מוצלחת חיסלו אותו. עוד ציינו בצה"ל כי מחבלים נוספים חוסלו במרכז הרצועה.

9:21 - רה"מ נתניהו וראש האופוזיציה לפיד ייפגשו לעדכון ביטחוני

9:12 -  7 פצועים במטח לצפת וליישובים בגליל העליון

רצף התרעות הופעלו בצפת וביישובים בגליל העליון, לפחות 8 שיגורים זוהו. שלושה בני אדם נפצע בינוני וארבעה נפצעו קל. עוד דווח על פגיעה ישירה במבנה.

9:04 - אזעקות בנטועה

8:20 - רמב"ם: מצב הפצועים מקריית שמונה - קשה ויציב

בביה"ח רמב"ם עדכנו כי שני הפצועים שהגיעו אתמול מקריית שמונה בעקבות הירי מלבנון, עדיין מורדמים מונשמים במחלקה לטיפול נמרץ. "מצבם מוסיף להיות קשה, אבל יציב", נמסר.

7:50 - נציגי משפחות החטופים המריאו להאג להגיש תלונה נגד ראשי חמאס

בניסיון לרתום את הקהילה הבין-לאומית, כ-100 נציגים של חטופים ששוחררו ובני משפחות חטופים, עלו על טיסה להאג שבהולנד. הנציגים יקיימו ראיונות ומסיבת עיתונאים, שבה גם יוקרן "סרטון זוועות", ובמהלך הביקור יגישו תלונה נגד חמאס לבית הדין הפלילי הבין-לאומי.

שאלות ותשובות | משפחות החטופים בדרך להגיש תלונה בהאג: כל מה שצריך לדעת

07:28 - דיווח: ישראל הציעה עסקה חד-שלבית בקהיר

לפי מקורות ששוחחו עם אל-אחבאר, עיתון המזוהה עם חיזבאללה, ישראל הסכימה לחרוג מהמסגרת בפסגת פאריז. לפי הדיווח, ישראל מציעה עסקה אחת, לא בשלבים, שבה ישוחררו כל האזרחים והחיילות. באל אחבאר הוסיפו כי ישראל הציעה הפסקת אש זמנית, אך לא ציינו לכמה זמן.

במסגרת הפסקת האש, ישראל לא תקיים טיסות בשמי עזה במשך 6 שעות ביום, כמו בעסקה הקודמת, והסיוע ההומניטרי יגדל. בנוסף ישוחררו אסירים במפתח של שלושה על כל חטוף או אולי קצת יותר משלושה לכל חטוף, כך על פי אל אחבאר.

04:32 - דיווחים זרים: מצרים "פורסת כוחות" בסיני למען אבטחת הגבול

מצרים הגבירה את האבטחה בגבולה עם רצועת עזה לנוכח הסיכוי הגובר לפעילות צה"ל בעיר הדרומית רפיח, כך על פי דיווחים ב-CNN. גורמי ביטחון מצרים אמרו כי כוחות וכלים של הצבא נפרסו בצפון חצי האי הסיני כחלק מהגברת הביטחון באזור וטענו שמדובר ב"אמצעי זהירות".

02:10 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו באיו"ש

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל פשטו על הכפר חיזמה שבסמוך לירושלים. על פי הדיווחים, במקום התפתחו הפרות סדר ונעשה שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. עוד דווח כי כמה ממפרי הסדר נפצעו במהלך הפעילות.

01:31 - ראש ממשלת אירלנד : ישראל הפכה ל"עיוורת מזעם" ומסתכנת ב"טבח" ברפיח

ליאו ורדקר, ראש הממשלה של אירלנד, מתח ביקורת חריפה על ישראל, והאשים אותה בהיותה "עיוורת מזעם" - כשברקע הדיווחים על התוכניות לפתוח בפעילות קרקעית בעיר רפיח שבדרום הרצועה, שם נמצאים מאות אלפי עקורים פלסטינים. בשיחה עם מחוקקים בפרלמנט האירי, אמר ורדקר ש"ברור לו מאוד שישראל לא מקשיבה לאף מדינה בעולם" - אפילו לא לארה"ב.

"הם (ישראל) התעוורו מזעם, והם הולכים, אני מאמין, להחמיר את מצב הביטחון שלהם לטווח הארוך הרבה יותר על ידי הליכה בנתיב שבו הם הולכים", אמר המנהיג האירי. עוד אמר ורדקר כי פעילות קרקעית ישראלית ברפיח "לא צריכה לקרות", והפנה את תשומת הלב ל-1.3 מיליון הפלסטינים ש"מוצאים שם מקלט". "יש סיכון רציני שיתרחש טבח ברפיח אם תתרחש תקיפה קרקעית", הזהיר ורדקר. חברים נוספים בממשלת אירלנד הצטרפו השבוע לוורדקר בגנות ישראל, כולל שר המסחר סיימון קובני, שהאשים את המדינה בכך שהיא מתנהגת כמו מדינה נוכלת וכמו "מפלצת כדי להביס מפלצת ".

00:49 - דיווח בתימן: צבא ארה"ב תקף הערב באזור חודידה

23:31 - בכיר במערכת הביטחון על כך שנתניהו לא עודכן לפני שהחל טבח 7 באוקטובר: לא הערכנו שהאיום ממשי

"מעדכנים את ראש הממשלה כשאנחנו חושבים שהאיום הוא ממשי", אמר. "זה לא מה שהערכנו באותו לילה. ההקפצה של צוות טקילה הייתה לאסוף עוד מידע ולשולי ביטחון. כשמעדכנים ראש ממשלה זה כשמחליטים להקפיץ את הגזרה".

23:07 - מקורות מצריים: העבודה על עסקת חטופים תימשך בימים הקרובים, בישראל ממתינים לאישור נתניהו

עם שובה של המשלחת הישראלית מקהיר, מתקיימת הערכת מצב לגבי ההמשך. לפי מקורות מצריים, ישנה כוונה להמשיך בדיונים על עסקה בימים הקרובים ברמת דרגי העבודה. בישראל ממתינים לאישור מראש הממשלה נתניהו כדי להתקדם.

22:59 - חיל האוויר תקף שתי עמדות צבאיות של חיזבאללה בלבנון

על פי דובר צה"ל, מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי תקפו עמדה צבאית במרחב רמיה ועמדה נוספת במרחב רשיא אל-פוח'אר.

22:50 - גורמים אמריקנים ל-CBS: השיחות בקהיר היו טובות, מחלוקת בעניין מפתחות השחרור

גורמים אמריקנים אמרו לרשת CBS כי השיחות בקהיר בעניין העסקה לשחרור החטופים היו טובות, אך אין עדיין פריצת דרך. לדבריהם, נקודת המחלוקת הקריטית שמונעת את ההתקדמות היא מפתחות השחרור - והיחס בין מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו עבור כל חטוף.

22:44 - דובר מחלקת המדינה של ארה"ב על הקפאת הסיוע לאונר"א: "נחקור אפשרויות אחרות כדי לוודא שהסיוע מגיע לעזתים"

מת'יו מילר, דובר מחלקת המדינה האמריקנית התייחס לסיוע ההומניטרי לפלסטינים בצל הדיווחים של השתתפותם של עובדי אונר"א בטבח 7 באוקטובר. "אנחנו המממנים הגדולים ביותר של סיוע לפלסטינים ואנחנו מצפים להמשיך לתמוך בסיוע", אמר. "השענו את העברת הכספים לאונר"א כל עוד החקירה מתנהלת, נחקור אפשרויות אחרות כדי לוודא שהסיוע מגיע לעזתים. השענו את המימון כי אנחנו רוצים לראות את תוצאות החקירה, וגם מדינות אחרות מחכות. תמיד מסתכלים על כל האפשרויות בנושא, אנחנו לא רוצים לראות הפרעות להעברת הסיוע וחשוב שחקירת האו"ם תתקדם במהירות".

21:13 - דובר צה"ל דניאל הגרי חשף את התיעוד של סינוואר במנהרה: "נלכוד אותו חי או מת"

דובר צה"ל דניאל הגרי פרסם בהצהרתו את התיעוד מ-10 באוקטובר שבו נראה מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר נמלט עם בני משפחתו במנהרות תת-קרקעיות בח'אן יונס. "הסרטון הוא תוצאה של המצוד שאנחנו מנהלים אחרי סינוואר ולא ייפסק עד שנלכוד אותו", אמר. "מה שחשוב זה לא סרטון כזה או אחר אלא המודיעין שאנחנו חושפים, שנגיע לבכירי חמאס ולחטופים ואנחנו נחושים להגיע אליהם".

20:43 - בית הדין הבין-לאומי בהאג מאשר שיבחן את החמרת הצווים שהוצאו נגד ישראל

בית הדין הבין-לאומי בהאג מאשר את קבלת הבקשה מדרום אפריקה לנקיטת צעדי חירום ולבחינה והחמרה של הצווים שהוצאו נגד ישראל, זאת בעקבות הפעולה הצבאית ברפיח לשרור החטופים.

20:13 - הסתיימה הפגישה על עסקת החטופים - המשלחת הישראלית בדרכה חזרה מקהיר

הסתיימה פגישת המתווכות בנוכחות של גורמים ישראלים בקהיר, בעניין עסקת חטופים נוספת. גורם שמעורה בפרטי המשא ומתן: אם תהיה הזדמנות לעסקה, לא נאפשר ששיקולים פוליטיים יטרפדו את המהלך.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12