ישראל במלחמה | סיקור שוטף

החטופים ששוחררו מרפיח: "לא כולם יחזרו בפעולות הרואיות"

הותר לפרסום: רס"ל (במיל') אורי יעיש הוא הנרצח השני בפיגוע בראם • דיווחים בעזה על שורת בתים שהותקפו במרכז הרצועה: "לפחות 8 נהרגו" • יירוט אחד מעל אשקלון, צה"ל חיסל את המחבל ששיגר את הרקטה • בלינקן בוועידת הביטחון: "כמעט כל מדינה ערבית רוצה לנרמל יחסים עם ישראל. הזדמנות יוצאת דופן" • הנייה: "לא נוותר על שחרור אסירים כבדים" • עדכונים שוטפים

תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA
תמונות החטופים מה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, SUSANA VERA

עדכונים שוטפים 

20:30 - הרצוג חשף במינכן את "ספר התורה" של חמאס להשמדת היהודים: "הנאצים? מגדלור חשוב וראוי"

הנשיא שמשתתף בוועידת הביטחון חשף את הספר "קץ היהודים", התורה להשמדת העם היהודי שחוברה על ידי אחד ממייסדי ארגון הטרור חמאס מחמוד א-זהאר. הספר אותר בבית בשכונת אל-פורקן בעזה. "הספר 'קץ היהודים' מהווה הוכחה נוספת לשנאה התהומית, שמטרתה המוצהרת היא מחיקת העם היהודי מעל פני האדמה; שנאה המשתקפת יותר מכל במעשיו הרצחניים של ארגון הטרור חמאס", אמר הנשיא.

20:00 - 2 הפגנות מתקיימות בתל אביב - נגד הממשלה ועצרת זעקות למען השבת החטופים

ברחבת מוזיאון תל אביב ("כיכר החטופים") נערכת גם הערב הפגנה גדולה בקריאה להשבת 134 החטופים בעזה כבר 134 ימים. השנייה, ברחוב קפלן, מתנגדת לממשלה וקוראת ל"בחירות עכשיו". עם זאת, ההפגנה ברחוב קפלן אינה מאושרת ע"י המשטרה - בגלל ההפגנה המקבילה.

אלפים הגיעו למחות בקפלן בניגוד להוראות המשטרה, הם חוסמים את הצומת וקוראים להקדמת הבחירות. לכתבה המלאה

בעצרת בכיכר החטופים עולים על הבמה בזה אחר זה בני משפחות החטופים וזועקים את זעקתם. לישי מירן-לביא, אשתו של עמרי שנחטף מביתו בקיבוץ נחל עוז, זעקה: "ראש הממשלה וקבינט המלחמה, עוד כמה לילות רוני ועלמא ישנו בלי אבא שלהן? עוד כמה בקרים הן יקומו ויגלו שהוא עדיין לא חזר?". לכתבה המלאה

19:55 - רה"מ נתניהו: "כשחמאס יירד מדרישותיו ההזויות נוכל להתקדם במו"מ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים שכינס הערב בירושלים: "עד לרגע זה הדרישות של חמאס הזויות ומשמעותן אחת - תבוסה לישראל, ברור שלא נסכים לכך. כשהוא יירד מהדרישות ההזויות הללו נוכל להתקדם. איננו שוכחים ולו לרגע את המחויבות שלנו להשבת כל החטופים". לכתבה המלאה

19:50 - חיל האוויר פעל במרכז רצועת עזה

דובר צה"ל הודיע שצה"ל תקף שורת מפקדות מבצעיות בהן שהו ופעלו מחבלי ארגון הטרור חמאס במרכז רצועת עזה. לפי ההודעה, מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מטרות של ארגון הטרור חמאס במרחב נוציראת ובמרחב דיר אל בלח שבמרכז הרצועה - על בסיס מידע מודיעיני הותקפו שורת מפקדות מבצעיות שבהן שהו ופעלו מחבלי ארגון הטרור חמאס.

19:39 - צה"ל תקף בדרום לבנון

לפי הודעת דובר צה"ל, מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר היום תשתיות טרור ועמדת שיגור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הכפר ג'בל בלאט שבדרום לבנון. בנוסף, צה"ל ביצע ירי ארטילרי להסרת איום לעבר מרחב ואדי חמול.

19:35 - החטופים ששוחררו במבצע ברפיח: אי-אפשר להחזיר את כל ה-134 בפעולות הרואיות, קוראים לשלוח נציגות לקהיר

חמשת בני משפחת הר, מרמן, וליימברג ששוחררו משבי החמאס קראו לראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה: "לא ניתן להחזיר את כל 134 החטופים באמצעות פעולות הרואיות. אנחנו מבקשים מקבינט המלחמה ומראש הממשלה לשלוח עוד היום נציגות ישראלית לחדר המשא ומתן בקהיר. רק באמצעות עסקה ניתן להחזיר את כולם".

18:54 - ראש ממשלת קטאר על המגעים לעסקה: הזמן לא פועל לטובתנו

ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני התייחס בוועידת הביטחון במינכן למשא ומתן לעסקת חטופים חדשה: הזמן לא פועל לטובתנו, בשבועות האחרונים הייתה התקדמות טובה במשא ומתן וניסינו להגיע להסכם בין הצדדים, אך בימים האחרונים לא התקדמנו כמו שרצינו, מאמין שעדיין יש הבדלים... אם נצליח להשיג תנאים טובים בימים הקרובים - אני מאמין שנוכל לראות הסכם בעתיד הקרוב, אבל הדפוס בימים האחרונים הוא לא מאוד מבטיח אבל אנחנו תמיד נשארים אופטימיים, אנחנו מאמינים שהתנאים ההומניטריים בשני הצדדים הם לא משהו שקל להתמודד איתו, המצב ההומניטרי בעזה ובייחוד המצב ברפיח - המצב עגום, זה רגע מאיים. מאמין שאם נצליח להסדיר את הסוגיה ההומניטרית נוכל להתמודד עם סוגיית המספרים (של שחרור החטופים בתמורה לאסירים) - זה הפוקוס שלנו.

18:06 - הותר לפרסום: רס"ל (במיל') אורי יעיש הוא הנרצח השני בפיגוע בצומת ראם

עם צאת השבת, הודיע דובר צה"ל כי חייל המילואים אורי יעיש בן ה-27, ממודיעין הוא ההרוג השני בפיגוע הירי אתמול בצומת ראם. יעיש שירת בפלס"ם 8119, חטיבת ירושלים (16). בפיגוע נרצח גם ישי גרטנר, בן 23 ממודיעין עילית. עוד הותר לפרסום כי שני לוחמים ביחידת מגלן, חטיבת הקומנדו, נפצעו באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה.

17:00 - "סיוע למשבר ההומניטרי? צריך לראות איך הגענו למצב הזה": התגובה של שרת החוץ הגרמנית

שרת החוץ של גרמניה, אנאלה ברבוק, נשאלה מדוע מדינות המערב לא מסייעות למשבר ההומניטרי בעזה, והשיבה: "מי שצופה ביוטיוב רק במה שהולך בעזה, עשוי לחשוב שהפתרון היחיד הוא להגיע להפסקת אש ולהציל את מי שנהרג שם, אבל צריך לראות גם כיצד הגענו למצב הזה, וזו הסיבה שלא קראנו מיידית להפסקת אש". 

"הסתכלתי על הצד השני, דיברתי עם אבא שאשתו ושתי בנותיו נחטפו על ידי חמאס, ראיתי סרטונים של נשים נאנסות ונרצחות", הסבירה. "אם ראית את הסרטונים האלה, הבנת שזו לוגיקה צבאית - כי מי שאונס והורג נשים לא רוצים להחליף שבויים וחיילים, הם נהנים לשחוט נשים. זה גורם לך להבין ששחרור הנשים חיוני כי בלעדיו לא נוכל להגן על הילדים בעזה".

16:45 - גל הירש ל-CNN: דרישות חמאס הן "הזויות" ו"צריכות להיות מחוברות לקרקע"

הממונה על נושא החטופים מטעם הממשלה, גל הירש: "אנחנו רוצים מאוד להגיע לעסקה ואנחנו יודעים שנצטרך לשלם מחיר (גבוה). אבל הדרישות של חמאס מנותקות מהמציאות והזויות".

15:44 - צה"ל החל בגל תקיפות נרחב במחנות המרכז ברצועת עזה

על פי דיווחים פלסטיניים, כמה בתים הופצצו במרכז הרצועה ושמונה נהרגו מההפצצות.

15:20 - הרצוג לבלינקן: "ביטחון ישראל צריך להיות בראש סדר העדיפויות"

נשיא המדינה יצחק הרצוג בפגישתו עם שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן בשולי ועידת הביטחון במינכן: "מודים לביידן על התמיכה שלו, עובדים איתך ועם הקהילה הבין-לאומית על סוגיית הסיוע ההומניטרי. שמעתי את הערותיך בנוגע לעתיד (המזרח התיכון), בעיני הן מעניינות, יש אפשרויות, וצריך לבחון אותן לעומק - אבל ביטחונה של ישראל צריך להיות בראש סדר העדיפויות, וכדי שזה יקרה אנחנו צריכים להשלים את חיסול התשתית של חמאס".

14:30 - בלינקן: "יש לישראל הזדמנות יוצאת דופן"

שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, אמר בוועידת הביטחון במינכן כי לישראל "יש כעת הזדמנות יוצאת דופן להשתלב בחודשים הבאים באזור". לדבריו, כמעט כל מדינה ערבית רוצה כעת לשלב את ישראל באזור ולנרמל עימה את היחסים. הוא הוסיף כי זה מגיע במקביל ל"מאמצים כנים" של מדינות ערב לערוך רפורמה ברשות הפלסטינית. הוא הוסיף כי כל זאת יכול להביא למצב שבו ישראל "תהיה בטוחה יותר ואיראן מבודדת יותר".

13:21 - חוסל המחבל ששיגר הבוקר רקטה לעבר אשקלון

לאחר הירי לאשקלון מוקדם יותר היום, צה"ל הודיע כי חוסל המחבל ששיגר את הרקטה. "בתוך פחות מ-30 דקות, בשיתוף פעולה של מכלול האש של חטיבת הנח"ל וחטיבת האש 215 של אוגדה 162, זוהה המחבל שביצע את השיגור, במרחב אל-פורקאן שבצפון הרצועה - וחוסל מהאוויר", נמסר.

13:08 - הערב: נתניהו יקיים מסיבת עיתונאים

על רקע המשך הלחימה ברצועת עזה, והמגעים לעסקת חטופים - ראש הממשלה יקיים מסיבת עיתונאים ויענה על שאלות.

12:18 - מנהיג חמאס: "לא נוותר על שחרור אסירים כבדים"

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הניה: "לא נקבל פחות מהפסקה מוחלטת של 'התוקפנות' (סיום המלחמה), נסיגה של הצבא הישראלי מרצועת עזה, מתן מחסה בטוח לעקורים, החזרת העקורים לבתיהם, בעיקר לצפון הרצועה. אי אפשר לדלג על שחרורם של האסירים הוותיקים ובעלי עונשים כבדים - במסגרת עסקה".

11:37 - מאחורי התיעוד שחשפה ישראל מ-7 באוקטובר: עובד אונר"א חטף גופה מקיבוץ בארי

עובד רשמי של אונר"א, סוכנות הפליטים של האו"ם, תועד בטבח 7 באוקטובר חוטף גופה של חייל ישראלי מלב קיבוץ בארי. התיעוד שנחשף בוושינגטון פוסט מראה כיצד אותו עובד, פייסל עלי מוסלם נעאמי, עוצר את רכבו סמוך לגופות שהיו מוטלות בלב הקיבוץ, ויחד עם מחבל נוסף מעמיס אחת מהן לרכב. בשל העובדה שמדובר בסרטון גרפי וקשה לצפייה, בחרנו שלא להציג אותו.

10:42 - קנצלר גרמניה שולץ: סיוע הומניטרי חייב להיכנס לרצועת עזה, מבקשים מישראל לעמוד בחוק הבין-לאומי

10:08 - אזעקות הופעלו באשקלון והסביבה; לא דווח על נפילות או נפגעים

אזעקות הופעלו הבוקר בעיר אשקלון ובמבקיעים. מהעירייה נמסר כי "בוצע ככל הנראה יירוט בודד - ללא אינדיקציות על נפילות".

09:38 - צה"ל מאשר: תקפנו מטרות של צבא סוריה בדרום המדינה

דובר צה"ל הודיע כי תקף מחסן אמל"ח של צבא סוריה במרחב מחג'ה בדרום המדינה בתגובה על שיגורים מסוריה שלא חצו לשטח ישראל. במקביל, מטוסי קרב של צה"ל תקפו אתמול תשתית צבאית של חיזבאללה במרחב ג'בל בלאט בדרום לבנון, מחבל שהיה במקום חוסל. בנוסף, הותקף מבנה צבאי במרחב בינת ג'בל. 

09:08 - צה"ל: עד כה נעצרו 100 חשודים בטרור בבית החולים נאצר

דובר צה"ל עדכן כי כוחות הקומנדו ממשיכים לפעול בבית החולים נאצר בח'אן יונס, שם עד כה נעצרו כ-100 חשודים בפעילות טרור. במקביל לסריקות, לוחמי יחידת מגלן ואגוז חיסלו מחבלים מסביב למרחב הבית חולים.

06:09 - דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ארה"ב מתכננת לשלוח נשק לישראל תוך דחיפה של הנשיא ביידן להפסקת אש

הנשיא ביידן נערך לספק לישראל "בדחיפות" משלוח של תחמושת מדויקת בשווי עשרות מיליוני דולרים - כך דווח הלילה (בין שישי לשבת) בעיתון הוול סטריט ג'ורנל. זאת, על אף הלחצים להפוגה בלחימה שמפעילים האמריקנים על ישראל לצורך עסקה. בדיווח, מפי גורמים אמריקנים, ביצוע המשלוח עדיין נמצא בבחינה של הממשל האמריקני, ופרטיו עשויים להשתנות לפני אישור הקונגרס. "המשלוח מעיד על מאמץ רחב יותר של ביידן להאיץ את אספקת הנשק לישראל", מסרו הגורמים. 

05:03 - בועידת הביטחון של מינכן: ניסיון להביא להפסקת פעילות החות'ים בים האדום

 שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון נועד עם שר החוץ הסיני וואנג יי במהלך ועידת הביטחון שמתקיימת בימים אלה במינכן, ואמר למקבילו שסין צריכה להשתמש בהשפעתה על איראן כדי ללחוץ על החות'ים להפסיק את פעולותיהם בים האדום. 

02:47 - מזכ"ל האו"ם: "שחרור מיידי וללא תנאי של החטופים"

"קראתי שוב ושוב לשחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים ולהפסקת אש הומניטרית בעזה", כתב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בחשבונו ברשת החברתית X. זו הדרך היחידה להגדיל באופן מסיבי את הסיוע. זה הבסיס לצעדים קונקרטיים ובלתי הפיכים לקראת פתרון שתי המדינות".

23:18 - מקורות צבאיים במערב טוענים: ישראל אחראית לתקיפת שני צינורות גז באיראן השבוע

מקורות צבאיים במערב צוטטו בניו יורק טיימס: ישראל אחראית לתקיפת שני צינורות גז באיראן השבוע.

22:01 - בית הדין לצדק בהאג בפסיקת ביניים: לא נטיל על ישראל צווים נוספים בשלב זה

ביה"ד הבין-לאומי לצדק ה-ICJ פרסם פסיקת בזק ביניים נוספת כעת. בעקבות הפנייה באמצע השבוע של דרום אפריקה לבחון אם הצווים שהוטלו על ישראל מספקים בעקבות הקריאות לפעילות ברפיח, ה-ICJ קובע שלא יוטלו על ישראל צווים נוספים כעת, אבל מזהיר: על ישראל למלא אחר הצווים שהוצאו בסוף ינואר כולל חובת דיווח.

21:49 - צה"ל על הפעילות בביה"ח בח'אן יונס: "לא פגענו בגנרטורים, הכנסנו מזון ומים"

דובר צה"ל: "הבוקר התקבלה טענה אודות הפסקת פעילות הגנרטורים שהובילה לנפילת מערכות החשמל בבית החולים. בניגוד לנטען, כוחות צה"ל לא פגעו בגנרטורים ואף תודרכו ופעלו לאורך הדרך לשמור על התפקוד השוטף של בית החולים ופועלים בהתאם כדי לאפשר את תפקודו באופן המיטבי. צה"ל הכניס לבית החולים אספקת אוכל, מזון לתינוקות ומים, ומנהלת התיאום והקישור לעזה אף תיאמה מול ארגוני הסיוע הבין-לאומיים אספקת סולר להמשך רציפות פעילות בית החולים".

21:18 - מצרים מכחישה בתוקף מעורבות בכל מהלך שכרוך בעקירת תושבי רצועת עזה לסיני

21:13 - אזעקות שווא בקריית שמונה ויישובים נוספים בגליל העליון

התרעות פיקוד העורף הופעלו באזור קריית שמונה - לא התקבלו קריאות על נפילות או על נפגעים. עד לאזעקות הערב בקריית שמונה וביישובי האזור, זוהו שישה שיגורים מלבנון לצפון הארץ. 4 טילי נ"ט ו-2 רקטות שוגרו למרחבים הר דב, מלכייה ושתולה.

19:50 - ביידן: צריך הפסקת אש זמנית, מתנגד למתקפה כעת

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "קיימתי שיחות מעמיקות עם נתניהו לאחרונה. הבהרתי שצריך הפסקת אש שתביא לשחרור חטופים. אין להתחיל בהתקפה על רפיח בזמן הזה. יש חטופים אמריקנים. המשא ומתן נמשך ומקווה שיביא תוצאות".

 הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12