כלל ביטוח תשקיע עד 320 מיליון שקל בפעילות האנרגיה של מאיר שמיר

חברת הביטוח תשקיע 306.3 מיליון שקל כנגד הקצאת של 20% מהון המניות של שמיר אנרגיה והיא עשויה להשקיע עוד 12.5 מיליון שקל בהמשך • מניית החברה האם מבטח שמיר זינקה ב-16%

מאיר שמיר, מנכ''ל ובעל השליטה במבטח שמיר / צילום: כדיה לוי
מאיר שמיר, מנכ''ל ובעל השליטה במבטח שמיר / צילום: כדיה לוי

שוק האנרגיה חוזר לאחרונה לעניין את המשקיעים. חברת כלל ביטוח  תשקיע עד 319 מיליון שקל בהון המניות של חברת שמיר אנרגיה, חברה בתל של חברת ההשקעות מבטח שמיר  הפועלת בתחומי הטכנולוגיה, האנרגיה, הנדל"ן והמימון. כלל ביטוח, דרך כספי העמיתים והנוסטרו, תשקיע 306.3 מיליון שקל כנגד הקצאת של 20% מהון המניות של שמיר אנרגיה, כאשר סכום ההשקעה יגדל ב-12.5 מיליון שקל נוספים לפי עמידת האחרונה ביעדים שנקבעו בהסכם ההשקעה. כך שההשקעה מבוצעת לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל (לפני הכסף) לפעילות האנרגיה.

המציאה את עצמה מחדש: חברת הביומד שזינקה ב-230% תוך שנה
הישראלית שזינקה ב-7% בוול סטריט, הגיעה לשיא כל הזמנים וקיבלה המלצת קנייה  

ההודעה על ההשקעה הקפיצה את מניית מבטח שמיר בבורסה,ב-16.5%. שווי השוק של החברה טיפס ל-1.18 מיליארד שקל, עלייה של כ-180 מיליון שקל ביום המסחר. בשנה האחרונה זינקה מניית מבטח שמיר ב-57%. בעל המניות העיקרי בחברה הוא המנכ"ל, מאיר שמיר המחזיק בכ-40% ממניותיה, עימו נמנות קופות הגמל של כלל (12.4%), ליאון רקנאטי (9.25%) ומוסדיים נוספים.

לפי ההסכם של השקעת כלל בשמיר אנרגיה, הקצאת המניות תושלם בכפוף להתקיימות תנאים מתלים כמפורט בהסכם ההשקעה, וביניהם היעדר החלטה שיפוטית או רגולטורית המונעת את קיום ההסכם וקבלת אישור גורמים פיננסים.

כמו כן, במועד השלמת העסקה ייכנס לתוקפו הסכם בעלי מניות בשמיר אנרגיה בין החברה לבין כלל ויאושר תקנון חדש של שמיר אנרגיה, אשר יסדיר את מערכת היחסים בין הצדדים ויכלול הוראות סטנדרטיות להגנת המיעוט, מגבלות על העברת מניות, וכיו"ב. ובנוסף, החל ממועד השלמת העסקה, מבטח שמיר עצמה תתחייב לא לעסוק בתחום פעילות האנרגיה, אלא באמצעות שמיר אנרגיה.

פעילותה של שמיר אנרגיה כוללת ייזום ופיתוח ייצור חשמל קונבנציונלי, לצד חשמל פוטו-וולטאי (מאנרגיית שמש), וגם ייצור חשמל באמצעות פרוייקטי ביו-גז ואגירת אנרגיה. בין ההשקעות שביצעה אותה חברה בעבר נמצאות תחנת אלון תבור וחברת קסם אנרגיה.

הפעילות העיקרית של מבטח שמיר בתחום זה החלה בשנת 2019, כשזכתה במכרז של חברת החשמל ורכשה את תחנת אלון תבור באמצעות חברה ייעודית (בשם MRC) שבה שותפה גם רפק אנרגיה וחברת צ'יינה הרבור אנג'נירינג הסינית (כל שותפה מחזיקה בשליש מהחברה). MRC שילמה 1.875 מיליארד שקל עבור התחנה השוכנת בעמק יזרעאל וכוללת טורבינת גז בהספק של 363 מגה-וואט.