ישראל במלחמה | סיקור שוטף

משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד תצא מחר לפסגה בפריז

דיווח בלבנון: מפקד בכיר בכוח רדואן חוסל בהפצצה בנבטיה • גלנט לשליח של ביידן: "נרחיב את המנדט לצוותי המו"מ - ונגביר את הלחץ הצבאי על חמאס" • בעזה מדווחים: צה"ל נסוג מבית החולים נאצר בח'אן יונס • פיגוע ירי ליד מעלה אדומים: נרצח ו-8 פצועים, 2 במצב קשה – 2 מחבלים חוסלו, אחד נוטרל • צה"ל: אלה היישובים בעוטף ש"אין מניעה ביטחונית לחזור אליהם" • עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש המוסד, דוד ברנע / צילום: קובי גדעון-לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש המוסד, דוד ברנע / צילום: קובי גדעון-לע''מ

עדכונים שוטפים 

22:06 - אזעקה הופעלה בקיבוץ שניר שבאצבע הגליל

בקיבוץ שניר שבאצבע הגליל נשמעה אזעקה. חמישה שיגורים זוהו לעבר שטח ישראל. חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. השאר נפלו בשטחים פתוחים. לא זוהו נפילות ולא דווח על נזק או נפגעים בגוף.

22:05 - דיווחים בג'נין: הרוג ו-4 פצועים בתקיפה של צה"ל במחנה הפליטים

כלי טיס של צה"ל תקף רכב שבו היה מבוקש במחנה הפליטים ג'נין. הפלסטינים דיווחו על מחבל שחוסל וארבעה פצועים.

21:21 - לפחות 9 שיגורים זוהו משטח לבנון לכיוון רמת הגולן. חלקם יורטו בידי כיפת ברזל

21:12 - אזעקה הופעלה בעין קנייא שבצפון הגולן

20:40 - קבינט המלחמה אישר: משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד תצא מחר לפסגה בפריז.  

20:37 - פרסום ראשון | האולטימטום של מפקד פיקוד הדרום האלוף ירון פינקלמן: עד שלא יימצא פתרון מיגון, לא מאשר את פתיחת קו הרכבת אשקלון/שדרות שחשוף לירי בכינון ישיר מעזה

20:03 - מקור בהנהגת חמאס הכחיש בערוץ אל-מיאדין הלבנוני שיש כיוון חיובי במו"מ לעסקה: "ישראל עדיין מתעקשת על תנאיה ודוחה את תנאי חמאס שבעיניה הם 'בלתי אפשריים'"

19:41 - דיווח בתקשורת הערבית: בתקיפה בנבטיה חוסל ג'עפר צלאח, מפקד בחיזבאללה

19:15 - השוטר מסתער בירי, המחבל מנסה לברוח: תיעוד דרמטי מהפיגוע

19:00 - דיווח באל-ערביה: שלושה מחבלי חיזבאללה חוסלו בתקיפה בכפר רמאן

18:50 - שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו: "אני נחרד מפיגוע הטרור שאירע היום במעלה אדומים ושולח את תנחומיי למשפחות שנפגעו בטרגדיה הזו"

 

18:23 - צבא ארה"ב: הפלנו שישה כטב"מים של החות'ים בים סוף

18:17 - אחרי הכרזת צה"ל כי "אין מניעה ביטחונית לחזור ליישובים בעוטף": צבע אדום בניר עם ובמפלסים

18:08 - בעזה מדווחים: כוחות צה"ל נסוגו מבית החולים נאצר בח'אן יונס

17:18 - זוהו שלושה שיגורים מלבנון לעבר מושב יערה שבגליל העליון. הם לא חצו לשטח ישראל

16:55 - בלבנון מדווחים: צה"ל תקף דירה בכפר רמאן שבאזור נבטיה. בסקיי ניוז בערבית דיווחו על שלושה הרוגים ושני פצועים

16:40 - כיפת ברזל שיגרה מיירטים לעבר מטרות אוויריות שחצו לשטח ישראל במרחב הר דב. אין נפגעים. למרות שלא ברור אם הן יורטו, צה"ל מסר כי האירוע הסתיים

16:35 - גלנט לשליח של ביידן: "נרחיב את המנדט לצוותי המשא ומתן ונגביר את הלחץ הצבאי על חמאס"

שר הביטחון יואב גלנט אירח הבוקר את שליח הבית הלבן למזרח התיכון ברט מקגורק, בלשכתו בקריה. גלנט הדגיש בפגישה: "נרחיב את המנדט לצוותי המשא ומתן ובמקביל נגביר את הלחץ הצבאי על חמאס עד שיציג תנאים אפשריים להשבת חטופים".

16:20 - פורסמה רשימת היישובים בעוטף ש"אין מניעה ביטחונית לחזור אליהם"

צה"ל גיבש בימים אלה עמדה ביטחונית להחזרת התושבים ליישובי הדרום שפונו בתחילת המלחמה, זאת בהתאם להערכת המצב הביטחונית ובהנחיית הדרג המדיני. 

לפי דובר צה"ל, אלה היישובים שאליהם אין מניעה ביטחונית לחזור, בטווח 0-4 ק"מ מהגבול עם עזה: זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, אור הנר, איבים, שדרות, גבים, מפלסים, ניר עם, סעד, עלומים, רעים, מגן, ניר יצחק, שלומית, נווה ובני נצרים. 

האמריקאים מתנגדים, צילומי הלוויין חושפים: המהלך החדש של ישראל בעזה
מיליונר ובעל קשרים בישראל: האם מוחמד דחלאן יהיה השליט הבא ברצועה?
האם מצרים הודיעה מפורשות שתפתח באש על עזתים שינסו לחצות לסיני?
איך נראית המדינה הפלסטינית שביידן מקדם?

15:00 - נתניהו בצפון: "כדי להחזיר את התושבים אנחנו צריכים להחזיר את הביטחון"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לצפון ונפגש על חיילי יחידת האלפיניסטים וחטיבה 188, המוצבים בהר החרמון. נתניהו קיבל סקירה מבצעית ממפקד אוגדה 210, תא"ל ציון רצון, וממפקד יחידת האלפיניסטים, סא"ל (מיל') מ'. "בצפון יש לנו יעד פשוט - להחזיר את התושבים. כדי להחזיר את התושבים אנחנו צריכים להחזיר את תחושת הביטחון", אמר ראש הממשלה.

עוד אמר נתניהו כי את הביטחון "נשיג באחת משתי דרכים: בדרך צבאית - אם נידרש; בדרך מדינית - אם יתאפשר. אבל בכל מקרה חיזבאללה צריכים להבין - אנחנו נחזיר את הביטחון. אני מקווה שהמסר הזה ייקלט שם". 

13:00 - הותר לפרסום: הנרצח בפיגוע הבוקר הוא מתן אלמליח, בן 26 ממעלה אדומים

12:35 - גורמים רשמיים בישראל מודים בשיחה עם בלומברג: אין שום תוכנית מסודרת כיצד לפנות 1.2 מיליון אזרחים עזתים מרפיח לקראת מבצע צבאי שם

12:20 - שגריר בריטניה בישראל גינה את הפיגוע הבוקר ליד מעלה אדומים

"נחרד מהדיווחים על הרוג ופצועים בירי ליד מעלה אדומים שבגדה המערבית. אין הצדקה לאלימות כזאת", כתב ניל ויגאן, שגריר בריטניה בישראל. 

11:50 - בחיזבאללה טוענים: תקפנו את בסיס חטיבת 769 הבוקר בקריית שמונה

10:55 - דיווח על תקיפת ספינה כ-70 מייל ממפרץ עדן שבתימן

מרכז הסחר הימי הבריטי דיווח על ספינה שהותקפה באמצעות שני טילים במרחק 70 מייל ממפרץ עדן. לפי ההודעה, אש פרצה על הסיפון, וכוחות הקואליציה מגיבים לתקיפה. 

10:50 - דיווח על תקיפות צה"ל בלבנון

בלבנון מדווחים כי צה"ל תקף במארון א-ראס ובכפר כילא שבדרום המדינה. 

10:10 - יירוט באזור בארי, ללא אזעקה

10:00 - כוחות הביטחון עצרו 17 מבוקשים באיו"ש והבקעה

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 17 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים. במהלך הפעילות, הלוחמים איתרו והחרימו כספי טרור ואמצעי לחימה. בכפר בלאטה הושמדו מטענים שאותרו על ציר. המבוקשים שנעצרו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו.

עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,200 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, יותר מ-1,350 מהם פעילי חמאס. 

9:45 - כבישים נסגרו לתנועה בגליל העליון

בעקבות הערכת מצב של צה"ל, נסגרו לתנועה הכבישים הבאים בגליל העליון: צומת מצודות - צפונה; אזור התעשייה הצפוני בקריית שמונה - לכל הכיוונים; ובית הלל (דרום) - צפונה לכיוון המושב. 

09:10 - נמשכת העמקת הפעילות ההתקפית בשכונת זייתון ובח'אן יונס: תשתיות טרור הושמדו, ועשרות מחבלים חוסלו

דובר צה"ל עדכן על מצב הלחימה בעזה ומסר כי במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות אוגדה 162 בהעמקת הפעילות ההתקפית במרחב זייתון שבצפון הרצועה. מטוסי קרב וכלי טיס תקפו יותר מ-10 מטרות טרור במרחב, שמהן בוצעו ונוהלו תקיפות נגד כוחות צה"ל. במסגרת היתקלויות של הלוחמים, וכחלק משיתוף-פעולה מוצלח בין הכוחות בשטח, כ-20 מחבלים חוסלו. באחת מהפעילויות זיהו הלוחמים מחבל חמוש ב-RPG סמוך אליהם; הם חתרו למגע וחיסלו אותו מטווח קצר לפני שהצליח לפגוע בהם. 

במרכז הרצועה דובר צה"ל מעדכן כי במהלך סריקות שביצעו לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל, הכוחות איתרו והשמידו עמדת שיגור ממולכדת, ממנה ככל הנראה תוכננו לבצע שיגורים לעבר ישראל.

במקביל, כוחות אוגדה 98 ממשיכים לחסל מחבלים ולהשמיד תשתיות טרור במסגרת פעילות הלוחמים בח'אן יונס. במהלך הלילה, לוחמי זרוע הים השמידו מספר כלי שיט של ארגוני הטרור חמאס וגא"פ. יותר מ-15 מחבלים חוסלו ביממה האחרונה במערב העיר. כחלק מפשיטות על יעדי טרור שביצעו הכוחות, לוחמי עוצבת הקומנדו איתרו אמצעי לחימה רבים לצד מסמכים וציוד צבאי של חמאס. כמו כן, כלי טיס תקף מבנה צבאי בו שהתה חוליית מחבלים. בפעילות נוספת במרחב, לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי חיסלו חוליית מחבלים חמושה, כחלק ממארב צלפים מוצלח שניהלו. 

08:25 - שני טילי נ"ט נורו מלבנון, בית בכפר יובל ספג פגיעה ישירה

טיל נ"ט פגע בבית פרטי במושב כפר יובל שבגליל העליון - נזק רב נגרם במקום. זמן קצר לאחר מכן, טיל נ"ט שוגר גם לעבר קריית שמונה. בשני המקרים לא דווח על נפגעים, ולא הופעלה התרעה. בתגובה לירי, כוחות צה"ל תוקפים בלבנון.

07:42 - פיגוע ליד מעלה אדומים: נרצח ו-11 פצועים, אחת במצב קשה

גבר בשנות העשרים לחייו נרצח ו-11 נפצעו בפיגוע ירי שאירע הבוקר בכביש 1, בין ירושלים למעלה אדומים, כאשר שלושה מחבלים פתחו באש מנשק אוטומטי לעבר רכבים שעמדו בפקק בכביש 1, בין ירושלים למעלה אדומים.

בסביבות השעה 07:30 התקבל דיווח במד"א על האירוע, וצוותים שהוזעקו למקום העניקו טיפול רפואי ל-11 פצועים - בהם שני פצועים במצב קשה, ארבעה במצב בינוני, אישה שנחבלה וארבעה נפגעי חרדה. לאחר שהעניקו לו טיפול רפואי, נאלצו הצוותים הרפואיים לקבוע את מותו של אחד מן הפצועים. 

שני מחבלים שככל הנראה ביצעו את הפיגוע - חוסלו בידי שוטרים שהיו במקום ובידי אזרחים חמושים. מחבל נוסף נוטרל. לכתבה המלאה 

זירת הפיגוע ליד מעלה אדומים / צילום: ap, Mahmoud Illean
 זירת הפיגוע ליד מעלה אדומים / צילום: ap, Mahmoud Illean

05:51 - אזעקות הופעלו באילת וסביבתה: מערכת "חץ" יירטה טיל קרקע-קרקע

האזעקה הופעלה בעקבות זיהוי של טיל ששוגר לעבר מרחב העיר מכיוון ים סוף. מערכת "חץ" של התעשייה האווירית יירטה בהצלחה שיגור אחד. בדובר צה"ל הדגישו כי "המטרה לא חצתה לשטח ישראל ולא היוותה איום על אזרחים", אך למרות זאת ההתרעה הופעלה בהתאם למדיניות. 

04:50 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל באיו"ש

הפלסטינים מדווחים על פעילות של כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון - בין היתר באזורי חברון, טולכרם, יריחו, קלקיליה, ג'נין ומזרח ירושלים. בכמה מהמוקדים התפתחו עימותים עם חשודים מקומיים, ובוצעו מעצרים בידי הלוחמים.

04:00 - דיווח ב"ניו יורק טיימס": 85,000 עזתים ימותו תוך 6 חודשים אם המלחמה תסלים

במחלקה לאפידמיולוגיה ובריאות בינלאומית בבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון ערכו מחקר, ומצאו כי המלחמה בעזה והשלכותיה, כגון מחלות, עלולות להוביל למותם של 85,000 עזתים תוך חצי שנה. מדובר במצב הגרוע ביותר מבין שלושת המצבים שהאפידמיולוגים ציינו, תוך מאמץ להבין את מספר ההרוגים העתידי הפוטנציאלי של המלחמה.

בתרחיש השני של החוקרים, בהנחה שלא יהיה שינוי ברמת הלחימה הנוכחית או הגישה ההומניטרית, עלולים להיות 58,260 מקרי מוות נוספים ברצועה במהלך חצי השנה הקרובה. נתון זה יכול לטפס ל-66,720 אם יהיו התפרצויות של מחלות זיהומיות.

אפילו בתרחיש הטוב ביותר מבין 3 האפשרויות שצוות המחקר תיאר - הפסקת אש מיידית ומתמשכת ללא התפרצות של מחלות - עוד כ-6,500 עזתים עלולים למות במהלך ששת החודשים הקרובים כתוצאה ישירה מהמלחמה.

02:46 - חמזה יוסף, השר הראשון של סקוטלנד, קרא להפסקת אש בעזה אחרי הדיון בפרלמנט הבריטי

לאחר שחברי המפלגה הלאומית הסקוטית (SNP) נטשו את בית הנבחרים של בריטניה במהלך ויכוח אינטנסיבי על הקריאה לסיום הלחימה בעזה, מנהיג המפלגה והשר הראשון של סקוטלנד, חמזה יוסף, חזר בטוויטר על הדרישה להפסקת אש: "הסבל הזה חייב להסתיים. מספיק זה מספיק".

01:43 - דיווחים פלסטיניים: תקיפות נרחבות של חיל האוויר בדרום העיר הרפיח

22:46 - דיווח: בריטניה שוקלת לא לייצא נשק לישראל אם תיכנס לרפיח

ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי בשל לחץ דיפלומטי, ממשלת בריטניה שוקלת לאסור יצוא נשק לישראל במקרה של מבצע צבאי ברפיח. לפי הפרסום, בבריטניה מזהירים כי כניסה קרקעית לרפיח תהיה "בעלת פוטנציאל הרסני". מקורות בבריטניה אמרו כי טרם התקבלה החלטה, אך הממשלה המקומיות יכולה לקבל החלטה כזו במהירות.

22:40 - בכיר חמאס: "לא סוגרים את הדלת לעסקה לפני חודש רמדאן"

בכיר חמאס מוחמד נזאל אמר לאל-ג'זירה: "משלחת חמאס נמצאת בקהיר כדי לנהל משא-ומתן לעסקה חדשה. אנחנו פועלים כדי להגיע להבנות במהירות. לא סוגרים את הדלתות בפני כל אפשרות לעסקה לפני חודש רמדאן". 

21:59 - מתאם מתווה העברת התרופות לחטופים: "ממתינים להוכחה ברורה"

פרופ' חגי לוין, שהיה המתאם של המתווה להעברת התרופות לחטופים מטעם מטה המשפחות, פרסם בהודעה בתגובה על הפרסומים בצרפת שלפיהם 45 חטופים קיבלו תרופות. "אנחנו ממתינים להוכחה ברורה לכך שהתרופות במשלוח שיזמנו אכן הגיעו לחלק מהחטופים", כתב לוין. "עד שלא נקבל הוכחה, לא ניתן לאשר שאכן התרופות הגיעו ליעדן. עדיין כולם בסכנת חיים. רק החזרת כל החטופים תבטיח את חייהם". 

21:03 - צה"ל: תקפנו תשתיות טרור של חיזבאללה ועמדה צבאית שממנה בוצעו שיגורים לישראל

מצה"ל נמסר כי מטוסי קרב תקפו בשעות האחרונות מטרות טרור של חיזבאללה. בין המטרות שהותקפו: עמדת תצפית במרחב אל-חיאם ועמדה צבאית במרחב הכפר זבקין שממנה בוצעו שיגורים לעבר מרחב שלומי מוקדם יותר. 

20:22 - שיתוף-פעולה בריטי וירדני לסיוע לעזה

ממשלת בריטניה הודיעה כי ביצעה מבצע משותף עם ירדן להשנת סיוע הומניטרי לבית חולים בצפון רצועת עזה. 

20:15 - מטה משפחות החטופים בהודעה בעברית: "ממתינים להוכחה ברורה לגבי התרופות"

זמן קצר לאחר ההודעה שפורסמה לתקשורת הזרה, מטה משפחות החטופים מסר לתקשורת הישראלית: "אנו מודים לכל מי שקידם את נושא העברת התרופות לחטופים. אנחנו ממתינים להוכחה ברורה לכך שהתרופות אכן הגיעו לחטופים. עד שלא נקבל הוכחה, לא ניתן לאשר שאכן התרופות הגיעו ליעדן".

20:08 - מטה משפחות החטופים: קיבלנו אישור מצרפת ש-45 חטופים קיבלו תרופות

מטה משפחות החטופים פרסם הודעה לתקשורת הזרה, ובה נכתב: "קיבלנו אישור ממשרד החוץ הצרפתי ש-45 חטופים קיבלו את התרופות שלהם". עוד נכתב: "אנחנו מודים אישית לנשיא עמנואל מקרון מצרפת על היוזמה המועילה שלו ועל המעורבות ביישום התהליך דרך קטר. אנחנו אסירי-תודה על החמלה וההומניות שהפגין נשיר צרפת בנושא. צרפת היא ידידת אמת של המשפחות, ולא נשכח את תמיכתה".

הידיעה פורסמה לראשונה ב-N12