המדינה המפתיעה שבה חברה של רפאל רוצה לפתוח מפעל לייצור טילי נ"ט

חברת דיינמיט נובל, שנמצאת בבעלות רפאל, בוחנת הקמת מפעל לייצור טיל הנ"ט הגרמני "פאנצרפאוסט 3" על אדמת אוקראינה • בתוך כך, חברה הפועלת תחת משרד ההגנה ברומניה החליטה לרכוש טילי ספייק LR2 מתוצרת רפאל, בעסקה שמוערכת בכ־92.7 מיליון דולר

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: דוברות רפאל
יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: דוברות רפאל

חברת דיינמיט נובל, שנמצאת בבעלות רפאל, בוחנת הקמת מפעל לייצור טיל הנ"ט הגרמני "פאנצרפאוסט 3" על אדמת אוקראינה - כך דווח באתר hartpunkt הגרמני. השותפה למיזם צפויה להיות התאחדות התעשיות הביטחוניות של אוקראינה, אוקראובורונפרום, לאחר ששני הצדדים חתמו על הסכם שיתוף־פעולה ביום שבת האחרון בקייב. 

המל"ט החדש של אלביט ועסקת הענק של ידידת ישראל
טילים בליסטיים לטווחים של מאות ק"מ: משלוחי הענק של איראן

דובר החברה הגרמנית מסר לאתר כי כרגע בוחנים את ישימות ייצור הפאנצרפאוסט באוקראינה. ייתכן כי שילוב התעשייה הביטחונית האוקראינית תכלול בשלב הראשון הרכבה של רכיבי הטיל, ורק בשלב השני - ייצור הרכיבים עצמם.

האינטרס של דיינמיט נובל בעסקה, מעבר לשיקולים הגאופוליטיים של הממשל בברלין, הוא להפחית עומסים משרשראות הייצור במפעל האם בגרמניה.

לאורך השנתיים של המלחמה נגד רוסיה, פאנצרפאוסט 3 הפך לאמצעי לחימה פופולרי של אוקראינה. הנ"ט הגרמני שוקל כ־15 ק"ג ומסוגל להתמודד עם כל טנק רוסי במרחק של עד 400 מטרים, גם אם הוא נושא מיגון ריאקטיבי. הוא יעיל עד לעובי שריון של כ־1,000 מ"מ.

חניכת מפעל בארה"ב

רפאל וריית'און (RTX) האמריקאית, באמצעות חברת הבת R2S, חנכו אתמול (ד') מפעל ייצור חדש בקמדן שבארקנסו, ארה"ב, שבו ייוצרו מיירטי טמיר עבור מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל ו"סקיי האנטר", הגרסה האמריקאית של הטיל המיירט שישמש את המארינס האמריקאי ולקוחות נוספים.

המפעל, שהייצור בו צפוי להתחיל באמצע 2025, הוקם בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים ויעסיק כ־60 עובדים מקומיים. המפעל יצטרף למתחם הנרחב של ריית'און בפארק התעשייה היילנד המקומי. המיזם המשותף הוכרז באוקטובר האחרון, וכעת נערך טקס חנוכת המפעל במעמד מושלת ארקנסו, שרה האקבי סנדרס, הסנאטור ג'ון בוזמן, סמנכ"ל בכיר ברפאל וראש חטיבת ההגנה האווירית, תא"ל (במיל) פיני יונגמן ונציגת ריית'און, אנאבל פלורס.

חניכת המפעל החדש לייצור מיירטי טמיר למערכת כיפת ברזל / צילום: Raytheon
 חניכת המפעל החדש לייצור מיירטי טמיר למערכת כיפת ברזל / צילום: Raytheon

עסקה גם ברומניה 

בתוך כך, השבוע דווח ברומניה כי חברת רומטכניקה הלאומית, שפועלת תחת משרד ההגנה בבוקרשט, החליטה לרכוש טילי ספייק LR2 מתוצרת רפאל, בעסקה שמוערכת בכ־92.7 מיליון דולר. העסקה התבצעה עם יורוספייק, חברה שהבעלים שלה הם רפאל (20%), ריינמטאל (40%) ודיהל (40%).

משפחת הספייק הם טילים אלקטרו־אופטיים בעלי יכולות שגר ושכח, יכולות למידה ועדכון, ניהוג אוטונומי ויכולות תקיפת מטרות מוסוות. טילי הספייק ניתנים לשיגור מכ־45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. יותר מ־39 מדינות כבר משתמשות בספייק, ביניהן 19 מדינות באיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. עד כה, יותר מ־36 אלף טילים סופקו למדינות שונות בעולם, וכ־7,000 כבר נורו בשדה הקרב.